Může jít o "drobnosti" - nové lavičky v parcích, opravené školy, nově vydlážděné chodníky či novotou zářící dětská hřiště - ale i o stavby a projekty mamutích rozměrů, jako je dálniční okruh, nové tramvaje či výstavba metra a cyklostezek. Některé z nich přitom už měly dávno stát, respektive jezdit.
Volby a slavnostiDo čeho budeme letos volit |
Přesto si zkusme vyjmenovat, jakých příležitostí mohou letos politici využít k rozdávání úsměvů a k slavnostním projevům.
Na konci března - jen dva měsíce před volbami do Sněmovny - se začnou razit tunely metra do Motola. Podle původních plánů se už mělo přitom minimálně měsíc kopat. - čtěte Výstavba metra do Motola změní pražské čtvrti
Zbrusu nová tramvaj pro Prahu - nízkopodlažní ForCity - už měla vozit po Praze cestující alespoň ve zkušebním provozu. Stále se tak neděje. Očekává se, že se tak stane na začátku jara. - čtěte Nové tramvaje zatím v Praze nejezdí, prototypy nefungují
Začátkem jara měla být dokončena jedna z nejdůležitějších českých staveb posledních let a zprovozněn dálniční okruh kolem Prahy. Dělníci však nestíhají a slavnostní otevření se odsouvá na září. To se politikům náramně hodí - volby do Senátu a samospráv jsou přece v říjnu. - čtěte Řidiči vyjedou na Pražský okruh později, potvrdilo ředitelství dálnic
Uzavírky zmizí z Letné na podzim Těsně před těmito volbami také konečně zmizí uzavírky, bláto a stavební stroje z Letné a po otravné stavbě tunelu Blanka tu nebude ani památky. Také tam se určitě nějaká páska k přestřižení najde. - čtěte Stavba tunelu Blanka se zpožďuje, otvírat by se mohl po částech
Předvolebním hitem bude i na květen plánované otevření nové cyklostezky na Žižkově a v Karlíně. Cyklisté budou moci využít bývalý železniční tunel a most, aby nemuseli při cestě mezi těmito čtvrtěmi tolik šlapat do kopce. Jen těžko si lze představit, že zde budou se svými bicykly chybět představitelé města.
Pro primátora Béma a spol. to bude vítaná příležitost, jak se ukázat před voliči. "Tak to funguje nejen v Praze, ale i jinde ve světě. Politici sázejí na to, že když bude mít volič aktuální vjem, podaří se jim získat jeho hlas,“ komentoval množství chystaných předvolebních "vějiček" politolog Tomáš Lebeda.
O tom, že politici z hlavního města umějí s načasováním akcí pracovat, svědčí pohled o čtyři roky nazpátek. Před volbami v roce 2006 ODS přišla s nápadem dostavět Staroměstskou radnici, zastavovat kamiony před Prahou při vážných nehodách, účastnit se výstavby závodního okruhu formule 1, objevil se plán na žluté taxíky a také zejména v hlavě primátora Béma zahořela olympijská myšlenka. Podle Lebedy se tehdy těsně před volbami rozhodovala čtvrtina voličů.