Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Blix připustil, že Irák o zbraních nelhal

  9:02aktualizováno  9:02
Bývalý šéf zbrojních inspektorů Hans Blix neulehčil protagonistům války v Iráku složitou situaci, ve které se ocitli půl roku po invazi. V televizi CNN totiž prohlásil, že Irák možná říkal pravdu, když Radě bezpečnosti loni v prosinci tvrdil, že už nevlastní chemické, biologické nebo jaderné zbraně.

Bagdád odevzdal v prosinci zprávu o 12 tisících stránkách. Spojené státy a Velká Británie ji však záhy odmítly jako lživou a neúplnou. Obvinily Irák, že neodzbrojil, jak požadovala Rada bezpečnosti v rezoluci 1441.

Washingtonu a Londýnu tato obvinění posloužila k ospravedlnění invaze. Jenže víc než čtyři měsíce poté, co americký prezident George Bush vyhlásil vítězství v Iráku, připustil bývalý šéf zbrojních inspektorů, že fakta ve zprávě mohla být přesná.

"Po tak dlouhé době se přikláním k tomu, že irácké prohlášení, podle něhož zničil všechny své biologické a chemické zbraně, které měl v létě 1991, mohlo být pravdivé," řekl Hans Blix v televizní stanici CNN.

Penzionovaný švédský diplomat připomněl, že jeho inspektoři pracovali v Iráku tři a půl měsíce a za tu dobu nenašli žádný důkaz. Nedaří se to ani koaličním expertům, kteří navíc mohou vyslýchat zadržené členy svrženého iráckého režimu.

"Nemohu si odpustit poznámku, že některé věci, jejichž nález se očekával, se ukázaly být něčím jiným, než skutečnými zbraněmi hromadného ničení," dodal Blix.

USA dělaly chybné úsudky
Jak připomíná AFP, v Iráku od konce války pátrá po zakázaných zbraních americký tým pod vedením zbrojního experta CIA Davida Kaye. První výsledky oznámí v září. Ministr obrany Donald Rumsfeld ale naznačil, že od nich nelze příliš čekat.

Prezident Bush se ve svém nedělním projevu na téma Irák o pátrání po zakázáných zbraních vůbec nezmínil. - více zde

Američtí představitelé byli podle Blixe dychtiví důkazů proti Iráku. "Doufali, že řekneme ´Tady se Irák provinil, tady je důkaz, našli jsme ho´. Když se tak nestalo, byli zklamaní a přetlumočili vlastní zpravodajské materiály," řekl bývalý inspektor.

Čelní američtí představitelé podle něj vědomě a úmyslně nelhali, měli ale sklon dělat chybné závěry.

"V Radě bezpečnosti jsem prohlásil, že když se něco pohřešuje, neznamená to nutně, že to existuje. Myslím, že měli tendenci dělat právě takové závěry," uzavřel Hans Blix.

Autor:


Ondřej Vetchý: Kvůli filmu Po strništi bos jsem musel zhubnout a udělat si plešku





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Demonstrace na podporu ruské dívčí kapely Pussy Riot v Madridu (17. srpna 2012)
ZÁPISNÍK: Pussyriotismu zdar. Babiš nebo Zemanovci?

Dávka angažované poezie. Nápad na byznys s politickým deštěm. Hledání odpovědi na otázku: Kdo je horší? To jsou témata zápisníku "Minulý týden", který vychází...  celý článek

Sjezd ČSSD v Brně - (zleva) brněnský primátor Roman Onderka, jihomoravský hejtman a kandidát na předsedu ČSSD Michal Hašek a Zdeněk Škromach (18. března 2011)
ZÁPISNÍK: Troubové a hněv. ČSSD, ani Zeman nechápou míru vzteku v zemi

Soutěž o nejpitomější výmluvu v sociální demokracii. Podlehl Zeman přesvědčení o neomylnosti? Babiš jde nahoru. To jsou témata zápisníku "Minulý týden"...  celý článek

Syrští povstalci v bojích o město Chanasír nedaleko Aleppa (27. srpna 2013)
ZÁPISNÍK: Potáhneme na Sýrii! Čeští komunisté milují Severní Koreu

Moderátor usnul, mezi českými novináři se objevily výzvy k válčení a komunistický hejtman mluvil s velvyslancem KLDR o povodních, píše komentátor MF DNES...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.