Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Aerolinky chtějí více biopaliv. Zničíte deštné pralesy, varují ochránci

  11:00aktualizováno  11:00
Plány leteckých společností na širší nasazení biopaliva mohou paradoxně životnímu prostředí uškodit namísto toho, aby mu prospěly. Velká část plodin využívaných pro výrobu těchto paliv se totiž pěstuje na pozemcích získaných odlesněním deštných pralesů. Proto proti kroku dopravců protestuje přes sto velkých organizací na ochranu životního prostředí.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Sektor letecké dopravy je jedním z nejrychleji rostoucích zdrojů emisí skleníkových plynů na světě. Jen za loňský rok jeho produkce vzrostla o osm procent, uvádí zpráva Evropské komise. Do roku 2050 se očekává až čtyřnásobný nárůst produkce oxidu uhličitého z letecké dopravy. 

Dopravci se proto i pod tlakem mezinárodních směrnic rozhodli svou uhlíkovou stopu zmírnit. Jejich plány musí schválit vedení Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO), která v těchto dnech zasedá v Mexiku (kompletní plán ICAO si můžete přečíst zde).

Vědci v Záluží testují nová biopaliva, zkoumají fritovací olej i řasy

Plán počítá s nahrazením části současného paliva, kterým je nejčastěji letecký petrolej a letecký benzín, takzvanými biopalivy. Dopravci plánují, že budou do roku 2025 využívat ročně až pět milionů tun, do roku 2025 pak 285 milionů tun, tedy více než polovinu celkové roční spotřeby leteckého paliva, píše The Guardian. Takové plány by zvedly roční světovou produkci biopaliv třikrát oproti současnému stavu.

To se však nelíbí ochráncům životního prostředí. Nejvyužívanějším biopalivem by byly zřejmě takzvané hydrogenizované rostlinné oleje. Vzrostla by zejména poptávka po palmovém oleji. Jeho produkce je však závislá na odlesňování, kterým trpí hlavně Indonésie a Brazílie.

„Využívání palmového oleje na výrobu leteckého paliva zničí světové deštné pralesy, které jsou domovem domorodých kmenů i ohrožených druhů rostlin a živočichů. Apelujeme na ICAO, aby plán na využívání biopaliv neschválila,“ sdělil Klaus Schenk z organizace Rainforest Rescue, která se zabývá ochranou deštných pralesů.

Gigantické odlesněné plochy pro produkci biopaliv

V plánech dopravců se přesně neuvádí, jak rozsáhlou plochu deštných pralesů by bylo potřeba odstranit pro vyprodukování dostatečného množství biopaliva. Odhady organizace Biofuelwatch, které vycházejí ze statistik Malajské rady pro palmový olej a společnosti Total, uvádějí 82,3 milionu hektarů půdy, pokud by byl zdrojem biopaliva výhradně palmový olej. Pro srovnání – jedná se přibližně o devítinásobek rozlohy České republiky.

Skotská firma vyrábí biopalivo z odpadu po výrobě whisky

„Většina biopaliv je pro klima planety Země horší, než standardní letecké palivo. Kvalita by v tomto ohledu měla být vždy na prvním místě před kvantitou. Zkušenosti z Evropy ukazuji, že biopaliva přiživují export palmového oleje, jehož celkové emise jsou větší, než u fosilních paliv,“ uvedl mluvčí Evropské federace pro dopravu a životní prostředí Carlos Calvo Ambel.

Proti plánům leteckých dopravců se už postavilo na sto charitativní organizací a spolků pro ochranu životního prostředí (seznam signatářů najdete zde). Petici proti návrhu podepsaly na internetu desetitisíce lidí. Přímo na konferenci ICAO se za návrh postavila Indonésie a Brazílie, tedy státy, které by z produkce surovin pro biopaliva sice ekonomicky těžily, ale utrpělo by jejich životní prostředí.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ve vodách okolo Grónska plave stále více ker, které ohrožují lodní dopravu.
Stometrová tsunami nebo obří kry. Grónské vody jsou stále nebezpečnější

Na ochranu vesnic na grónském pobřeží se ročně vynakládají miliony dolarů. Podobnou sumu spolkne také monitoring a odstraňování rostoucího počtu obřích...  celý článek

Venezuelský prezident Nicolás Maduro na mítinku svých příznivců v Caracasu (27....
Venezuelští soudci prchají před Madurem, část z nich utekla do Chile

Skupina venezuelských soudců jmenovaných parlamentem ovládaným opozicí se ve čtvrtek uchýlila do exilu v Chile, neboť jim v rodné vlasti prezident Nicolás...  celý článek

Andrej Babiš před diskusí TV Nova (19. října 2017)
Českým premiérem bude zřejmě populista, oligarcha a mogul, píší v Německu

V čele české vlády podle všeho po volbách stane muž s velkým egem, populista, oligarcha a mediální mogul Andrej Babiš, píší média v Německu. Šéfa hnutí ANO...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.