Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bílý dům: zpráva o Iráku byla falešná

  7:51aktualizováno  7:51
Bílý dům v úterý poprvé připustil omyl ohledně jaderné hrozby Iráku. Přiznal, že tvrzení prezidenta George Bushe v lednovém poselství o stavu unie o tom, že se Irák pokusil získat uran v Nigeru, je založeno na zfalšované informaci.

V té době odkazovaly zpravodajské informace na irácké pokusy získat uran v několika afrických zemích, uvedl mluvčí prezidentovy Rady národní bezpečnosti Michael Anton.

"Nyní víme, že dokumenty o transakci mezi Irákem a Nigerem byly zfalšované," přiznal mluvčí.

Jeho prohlášení následuje po článcích listů The New York Times a The Washington Post, podle nichž Bushovy výroky o iráckých pokusech získat uran v Africe vycházely z neúplných nebo nepřesných informací zpravodajských služeb.

"S ohledem na to, co nyní víme, se zmínka o pokusu Iráku získat uran v Africe neměla objevit v projevu ke stavu unie," citoval The Washington Post nejmenovaného představitele Bushovy vlády.

List připomněl, že toto přiznání přišlo po zveřejnění zprávy, ve které britská parlamentní komise vznesla vážné pochyby o věrohodnosti britských informací ohledně hrozeb, které představoval podle Londýna Irák. Bush se ve svém projevu 28. ledna o těchto hrozbách zmiňoval.

Prezident USA s odvoláním na britskou vládu tehdy ujistil, že Irák se nedávno pokusil získat v Africe velké množství uranu.

Jeden zaměstnanec zpravodajské služby CIA BBC sdělil, že podezření ohledně nákupu uranu byla známa už loni v březnu.

Bývalý americký diplomat Joseph Wilson prý byl tehdy vyslán do Nigeru, kde měl tuto věc prošetřit, ale žádný důkaz o podobné transakci tam nenašel.

Závěry vyšetřování prý byly už tehdy zaslány do Bílého domu, dodává BBC.

Bush má novou verzi osudu iráckých zbraní 

Tony Blair čelí vyšetřování

Bush o stavu Unie: ekonomika a Irák

Opozice žádá prošetření předválečných informací
To je velmi důležité přiznání, zareagoval na oznámení Bílého domu  vůdce opoziční demokratické menšiny v Senátu Thomas Daschle.

Demokraté žádají důkladnější vyšetření činnosti amerických zpravodajských služeb. "Jde o uznání toho, že nám byly předloženy chybné informace. A myslím, že to je další důvod k úplnému vyšetření všech faktů kolem této záležitosti," dodal Daschle.

Zpravodajskými informacemi před válkou v Iráku se zabývá na různé úrovni několik kongresových výborů, ale demokraté usilují o mnohem intenzivnější vyšetření.

"Podvedla nás Bushova administrativa záměrně a vyrobila zpravodajské informace ve snaze získat podporu veřejnosti?" zeptala se demokratická poslankyně Sněmovny reprezentantů Janice Schakowskyová. "Byl Irák skutečně bezprostřední hrozbou naší zemi?"

S kritikou přišli i demokratičtí kandidáti pro prezidentské volby příští rok. "Prezidentovu faktickou chybu v jeho poselství o stavu unie není možné přejít jen jako selhání zpravodajských služeb," řekl poslanec sněmovny Richard Gephardt.

Další demokratický kandidát Dennis Kucinich prohlásil, že celá záležitost "oslabuje věrohodnost vlády".

Autoři: ,


Trump ohrožuje světovou bezpečnost, řekl historik Lukeš v Rozstřelu





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Syrští povstalci v bojích o město Chanasír nedaleko Aleppa (27. srpna 2013)
ZÁPISNÍK: Potáhneme na Sýrii! Čeští komunisté milují Severní Koreu

Moderátor usnul, mezi českými novináři se objevily výzvy k válčení a komunistický hejtman mluvil s velvyslancem KLDR o povodních, píše komentátor MF DNES...  celý článek

Edvard Beneš před svou vilou
ZÁPISNÍK: České sebebičování. Přijali jsme Mnichov a vůbec

Obama přestal kouřit kvůli své ženě a lidem chybí nadhled. Říkáme, že jsme nejhorší a že se Beneš v roce 1938 choval jako "zbabělec".To jsou témata zápisníku...  celý článek

Američtí váleční veteráni navštívili památník druhé světové války ve
ZÁPISNÍK: Také Američané nadávají na svoji politiku

Spojené státy se přirovnávají k banánové republice a k ­Itálii. Americká konzervativní Tea Party žije v bublině. V bublině žije i Václav Klaus. To jsou témata...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.