Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bílý dům omylem prozradil agenta CIA, jeho jméno poslal novinářům

  22:28aktualizováno  22:28
Chybovat může i tak zabezpečená instituce, jakou je Bílý dům. Jeho pracovníkům se v souvislosti s návštěvou Baracka Obamy v Afghánistánu podařilo prozradit totožnost velitele kábulské centrály CIA. Jeho jméno se totiž objevilo na seznamu, který dostali do rukou novináři.

Air Force One s americkým prezidentem Barackem Obamou na palubě po návratu z Afghánistánu (26. května 2014) | foto: AP

Tiskové oddělení Bílého domu vydalo seznam, na němž byla jména 15 vysokých představitelů, kteří měli s Obamou navštívit základnu Bagrám (více o Obamově návštěvě Afghánistánu se dočtete zde).

Byl mezi nimi americký velvyslanec v Afghánistánu James Cunningham nebo generál námořní pěchoty Joseph Dunford. Seznam následně putoval do emailových schránek novinářů, kteří s Obamou cestovali do Afghánistánu.

Redaktor Washington Post podle svých slov seznam rozeslal dalším šesti tisícům příjemců. Když si však procházel jména uvedená na seznamu, všiml si, že se mezi nimi nachází i velitel kábulské sekce CIA. Informoval proto tiskové oddělení Bílého domu. Chtěl vědět, zda se jméno pracovníka CIA na seznam nedostalo nedopatřením. Bílý dům reagoval zasláním upravené verze seznamu, kde už pracovník CIA chyběl. Mezi tím si však chyby všimli další novináři.

Podle serveru independent.co.uk bude muset CIA kvůli přešlapu Bílého domu svého agenta z Afghánistánu stáhnout. V minulých letech byla vyzrazena jména tří velitelů CIA v Pákistánu a jednomu pak hrozil atentát, takže ho služba musela z asijské země odvolat.

Naposledy se něco podobného stalo v roce 2003, ale za zcela jiných okolností. Bývalá agentka CIA Valerie Plameová byla vyzrazena kvůli aktivitám svého manžela, bývalého velvyslance Josepha Wilsona, který kritizoval Bílý dům za překrucování faktů o Iráku a jeho arzenálu před invazí v roce 2003.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.