Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Billboardy musí z dálnic pryč, schválili poslanci, ale nezmizí všechny

  12:29aktualizováno  15:35
Sněmovna schválila novelu, která omezuje reklamní poutače u silnic a dálnic a zavádí až třináctiprocentní slevy na mýtném pro kamiony. Součástí tzv. silničního balíčku je také norma, která vrací vozidlům záchranářů přednost na přechodech pro chodce.
Billboardy u dálnice D1 v Praze. Ilustrační foto

Billboardy u dálnice D1 v Praze. Ilustrační foto | foto: MF DNES

Poslanci odmítli část pozměňovacího návrhu hospodářského výboru, který umožňoval reklamu na navigačních a informačních tabulích. Sněmovna tak dala přednost původní přísnější vládní úpravě.

"Je to v podstatě ta nejstriktnější varianta, která říká, že do pěti let budou omezeny billboardy kolem všech komunikací, to znamená dálnic, rychlostních komunikací a komunikací I., II. a III. třídy a místních komunikací," řekl ministr dopravy Pavel Dobeš (VV). Podle nového zákona budou muset zmizet veškeré reklamy ve vzdálenosti do 250 metrů od rychlostních silnic a dálnic. (čtěte více o návrhu)

Přednost sanitek

Novela také vrací přednost na přechodech pro chodce vozidlům integrovaného záchranného systému. Změnu prosadil poslanec Rudolf Chlad (TOP 09 a Starostové) v pozměňovacím návrhu. Záchranáři podle něj o přednost přišli omylem.

Opozice návrh na omezení reklamy kritizovala. Poslanci se přeli hlavně o to, zda je norma výsledkem tlaku lobbistických skupin. Podle komunisty Pavla Hojdy jde o souboj různých skupin o pozici na reklamním trhu. Také Josef Smýkal (ČSSD) prohlásil, že jde o lobbistický boj a ekonomické zájmy. Ke kritikům se přidal i bývalý poslanec ODS Michal Doktor. Jak řekl, novela vychýlí poměry na reklamním trhu a porušuje pravidla hry.

Naopak předseda klubu VV a někdejší ministr dopravy Vít Bárta označil hlasování o billboardech za hlasování dobře saturované reklamní lobby snažící se napříč Sněmovnou zablokovat návrh, který je cestou do Evropy.

Poslanci naopak neschválili sporný návrh svého nezařazeného kolegy Stanislava Humla, aby současné reklamní poutače, které mají řádné povolení, mohly fungovat i nadále po dobu, na kterou jsou povoleny. Obecně prospěšná společnosti Acta non verba Humla kvůli tomuto návrhu nařkla, že podporuje korupční byznys. Huml svůj návrh zdůvodnil tím, že jde o obranu před případnými žalobami pro retroaktivitu zákona.

Prošla i nová pravidla pro vážení kamionů a jednotné mýtné

Součástí novely zákona o silniční dopravě je také vytvoření podmínek pro evropskou službu elektronického mýtného. Ta má propojit systémy mýtného v členských státech tak, aby auta mohla platit mýtné v různých státech Unie jen z jednoho zařízení. Platit budou jen té firmě, která jim mýtný čip (OBU jednotku)  vydala. Na vznik celoevropského systému se Česko musí připravit do letošního října.

Schválené až třináctiprocentní slevy pro kamiony, které na mýtném zaplatí větší částku, než jakou stanoví vláda, odpovídá dohodě ministerstva dopravy se sdružením automobilových dopravců Česmad Bohemia. Slevy jsou formou kompenzace tuzemským dopravcům za zvyšování cen mýtného v loňském a letošním roce.

Poslanci měli napilno

Mimo silničních záležitostí řešili poslanci i řadu dalších věcí. Rozhodli například, že by obce měly mít možnost stanovit obyvatelům poplatek za netříděný komunální odpad podle skutečných nákladů, které vynaložily na jeho svoz minulý rok. To by patrně poplatky zvýšilo.

Podle autorů novely totiž mnohé obce nyní na likvidaci odpadů doplácejí a částka se neupravovala devět let.

Poslanci také upravili pravidla pro tzv. nízkorychlostní vážení kamionů. Na silnicích I. třídy s výjimkou rychlostních komunikací by ho zajišťoval kraj ve spolupráci s policií nebo celníky, případně by tuto činnost svěřil pověřené osobě. Na ostatních komunikacích by nízkorychlostní vážení zajišťoval jejich vlastník auta nebo jím pověřená osoba. Pokud převažovaný kamion překročí povolenou hmotnost, zaplatí jeho provozovatel náklady na vážení 6 tisíc korun a k tomu ještě pokutu.

Změny jsou součástí vládní novely zákona o silniční dopravě. Jeho autoři si od něj slibují zlepšení trhu v silniční dopravě, a to hlavně vyšší profesní způsobilostí podnikatelů.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.