Bedničku u zelinářského stánku v odpoledních hodinách připomíná před volbami trh s billboardy v Česku. Většina zboží už je vyprodaná, pouze na dně se povaluje několik nepěkných a nahnilých kusů.
Politické strany mají nyní problémy najít volné a především vhodné reklamní plochy pro rozjíždějící se volební kampaň. "Rádi bychom billboardy ještě koupili, ale najít v nabídkách dobré plochy je velice složité. Firmy nám daly nabídku, ale ta je hrozně přebraná. Takže přebíráme přebrané," popisuje šéf lidovců Pavel Bělobrádek.
Firmy zabývající se venkovní reklamou nedostatek kvalitních volných ploch potvrzují. "Z velké části jsou billboardy skutečně pryč, ale není to jen volbami, v říjnu a listopadu je v podstatě sezona pro billboardovou reklamu, začínají po prázdninách různé kampaně a máme obvykle plno," říká Jan Kábrt, marketingový ředitel společnosti JCDecaux.
Nejlepší místa si tak zarezervovaly komerční firmy. Ty si je na rozdíl od stran, které s předčasnými volbami v říjnu nepočítaly, předplatily už na jaře. "Nemohli jsme kvůli stranám rušit kontrakty nasmlouvané s firmami," dodává Borek Severa ze společnost euroAWK.
Jednou z výjimek je hnutí ANO Andreje Babiše, které má billboardů v současnosti kolem sedmi stovek, a tedy absolutně nejvíce. Babiš totiž původně plánoval několikaměsíční dlouhodobou kampaň pro květnové volby, rozpuštění Sněmovny však přišlo v době, kdy už měl většinu ploch zarezervovanou.
Zbyly špatně viditelné a předražené reklamní plochy
Neznamená to však, že by k dispozici nebylo absolutně žádné místo. Volebním manažerům jednotlivých stran denně chodí do schránek nabídky reklamních ploch. Jde především o málo atraktivní místa, o která nemají příliš zájem.
"Musíme měřit poměr cena – výkon," říká Bělobrádek. V nabídkách tak převažují billboardy u málo frekventovaných silnic či na málo viditelných místech. V začínajícím sychravém počasí a klesající viditelnosti klesá také zájem o neosvětlené billboardy.
U zbylých prestižních míst pak strany odradila cena. "Trh zareagoval na předčasné volby tak, že ceny šly výrazně nahoru," říká volební manažer TOP 09 Jaroslav Poláček. Strana se proto spokojí s několika málo plochami a peníze investuje jinak.
"Dělali jsme velmi precizní výběr a snažíme se to nahradit jinými prvky. V Praze jsme například nakoupili síť velkoplošných LCD televizorů, kde budeme promítat naše vizuály," vysvětluje Poláček, jak se strana vyrovnala s omezenou nabídkou.
Většina stran však bez ohledu na omezenou nabídku už dříve avizovala, že letos počítají s výrazně menším počtem billboardů, než bývalo zvykem v minulých volbách. Vede je k tomu i to, že na kampaň mají méně peněz. Především už však velké reklamní plochy nepovažují za nástroj, který by ovlivnil výrazné množství voličů. "Billboardy ještě žádnou kampaň nevyhrály," říká místopředseda SPOZ Vladimír Kruliš.
Strana zelených pak plánuje dokonce "antibillboardy". Chce tak poukazovat na to, že reklamy by měly zmizet od silnic, kde odvádějí pozornost řidičů.