Biden se podle všeho zmíní o zájmu amerického strojírenského gigantu Westinghouse podílet se na dostavbě reaktorů v jaderné elektrárně Temelín. O tento kontrakt se už uchází jedna velká ruská státní firma. - čtěte Biden přijede jednat i o Temelínu. Chce, aby ho dostavěli Američané
Také však zavede řeč na možnost, že by Američané nabídli Čechům nákup modernizovaných, neviditelnou technologií vybavených stíhaček F-15 (ty vyrábí koncern Boeing) nebo F-16 (ty zase vyrábí zbrojní firma Lockheed).
Není pravděpodobné, že se Biden o tomto druhém tématu před novináři přímo zmíní – na rozdíl od tématu temelínské dostavby.
Jen stěží si totiž lze představit, že by americká administrativa chtěla právě teď veřejně házet na stůl věci, které by opět mohly popudit Moskvu dost podobně jako v minulosti radar.
Česko si před lety pronajalo čtrnáct švédských stíhaček JAS-39 Gripen. Do bojových akcí třeba v Afghánistánu s nimi však nezasáhlo, protože ani nemohlo. Gripeny nejsou plně kompatibilní se systémy aliance NATO. Za pět let jim pronájem končí. Český stát je tak buď může odkoupit za zbytkovou cenu, nebo se rozhodnout pro jiné letouny.
Oba americké stroje, tedy F-15 a F-16, jsou běžně už pár desetiletí používané nejen v USA, ale postupně i různými státy po světě. Modernizované verze jsou stále považované za špičkové. Vybavené neviditelnou technologií (tu gripeny nemají) by mohly být vydávány za formu "nových" bezpečnostních záruk USA, když už byl radar smeten ze stolu.
"Není to velké překvapení. Už to tu bylo i v roce 2002. Washington nám tehdy nabízel starší verze F-15 a mínil to velmi vážně," řekl MF DNES vlivný český diplomat, který byl u posuzování nabídky.
Co si Češi mohou v budoucnu dovolit koupit?
Tehdejší velení letectva považovalo obchod za slibný a za jistých okolností se k němu přiklánělo. Jednalo se o stroj s mimořádnou bojovou hodnotou. "Minimálně o dva řády vyšší, než mají švédské gripeny," dodává expert. Odborníci však upozorňují, že provoz letounu F-15 je drahý, zejména pak servis neviditelné technologie.
Bývalému náčelníkovi generálního štábu Jiřímu Šedivému je bližší varianta poslední verze stíhaček F-16. "To je letoun, jehož provoz by si už mohlo české letectvo ekonomicky dovolit," říká. "Jeho poslední verze budou ještě dlouho patřit ke špičce. Navíc má celosvětovou servisní síť, což naopak dost handicapuje gripeny," soudí Šedivý.
A co lze v tuto chvíli zjistit oficiálně? Ministerstvo obrany podle mluvčího Jana Pejška informacemi o nějaké nabídce z USA nedisponuje.