Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vytažení vraku Concordie přijde na šest miliard, i tak skončí ve šrotu

  15:11aktualizováno  15:11
Operace na vylovení vraku luxusní výletní lodi Costa Concordia je největší podobnou akcí v historii a v přepočtu vyjde přibližně na 5,9 milardy korun. Vyplývá to z prohlášení šéfa společnosti, která se ztroskotané plavidlo pokusí z útesů italského ostrova Giglio vyprostit.

"Je to největší akce na odstranění lodi v dějinách," prohlásil podle zpravodajského portálu telegraph.co.uk Richard Habíb, šéf společnosti Titan Salvage.

"Rozsah tohoto úkolu je naprosto bezprecedentní. Jsme ale přesvědčení, že to zvládneme a že to uděláme bezpečně, s co nejmenším poškozením životního prostředí a ekonomiky ostrova Giglio," dodal Habíb, jehož firma bude na operaci spolupracovat s italskou společností Micoperi.

Plán je následující: experti nejdřív loď stabilizují, aby dále neklouzala z útesů. Vybudují pod ní plošinu a na vynořenou polovinu lodi připevní velké nádrže. Plavidlo pak začnou narovnávat pomocí jeřábů a zároveň s tím budou nádrže napouštět vodou, což loď pomůže vyvážit.

Fotogalerie

Když si kolos sedne na podmořskou plošinu, připevní nádrže i k jeho druhému boku a pak ze všech zásobníků vodu vypustí. Vzniknou tak obří plováky, které Costu Concordii udrží nad hladinou. Tažné lodě ji pak přepraví do přístavu, kde bude rozřezána do šrotu.

Plán B neexistuje

Kam loď vážící 114 tisíc tun zamíří na svoji poslední plavbu, se zatím neví. Novináři spekulují, že by mohla být zlikvidována v Janově, Savoně nebo Livornu. Šéf Titan Salvage přiznává, že celá operace má řadu rizik a pokud se něco pokazí, žádný "plán B" neexistuje.

"Existují dvě kritické fáze - posadit plavidlo na plošinu a pak ho bezpečně vyzdvihnout na hladinu. Domnívám se se ale, že náš plán bude fungovat a že budeme úspěšní," řekl Habíb. Jeho firma má mnoho zkušeností se záchranou ztroskotaných tankerů i vrtných plošin.

Podle firmy Costa Cruises, která loď vlastní, se o tak velkou záchranou akci ještě nikdy nikdo nepokusil. Prezident společnosti Gianni Onorato prozradil, že podle předběžných kalkulací vyjde záchrana lodi na 300 milionů dolarů (asi 5,9 miliard korun).

Loď s 4 200 lidmi na palubě ztroskotala v noci 13. ledna u ostrova Giglio poblíž toskánského pobřeží. Na útes ji navedl chybný manévr posádky. Odpovědnost za neštěstí, při kterém zemřelo 32 lidí, se přičítá kapitánu lodi Francescovi Schettinovi, palubnímu důstojníkovi Cirovi Ambrosiovi a dalším sedmi členům posádky.

MAPKA: Ztroskotání Costa Concordia
Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vzácný povětrnostní úkaz u pobřežního města Dalian v Číně
VIDEO: U Port Arthuru natočili vodní smršť, na moři tančila dvacet minut

Obyvatelé čínského města Ta-lien se v pátek brzy ráno mohli potěšit pohledem na vodní smršť. Pozoruhodný vodní jev vydržel nad mořem dlouhých dvacet minut a...  celý článek

Katalánská policie prohledává trosky domu v Alcanaru, kde teroristům zřejmě pod...
Od výbuchu plynu po řežbu v Cambrils. Teror v Katalánsku krok za krokem

Útok v Barceloně byl činem teroristické buňky mladíků s kořeny v Maroku. Z chronologie událostí vyplývá, že původně chtěli vraždit ve velkém pomocí plynových...  celý článek

V Bostonu se sjeli příznivci krajní pravice, proti nim demonstrovalo 40 000...
V Bostonu demonstrovala krajní pravice, postavily se jí desetitisíce lidí

Při sobotních demonstracích v americkém Bostonu zadržela policie 27 lidí. Na sobotu ohlásili pochod konzervativní aktivisté, kteří akci označili za shromáždění...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.