Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bezpilotní letoun Marabu má za sebou premiéru ve vzduchu

  14:20aktualizováno  14:20
Zbrusu nový experimentální letoun VUT 001 Marabu, který postavili konstruktéři z brněnského Vysokého učení technického, se ve středu vznesl do vzduchu. Marabu, který má v budoucnu sloužit například při monitoringu záplav, si vzdušný prostor poprvé naostro "osahal" nad letištěm v Kunovicích.

Představení letadla VUT 001 Marabu na letišti v Kunovicích | foto: Jan Karásek, MAFRA

"Letoun vznikl na bázi diskusí o využití bezpilotních prostředků v civilním sektoru. V budoucnu by letadlo mohlo pomáhat například při monitorování prostoru dálnic. Jeho provoz je desetkrát levnější než provoz vrtulníku, a to při stejných výkonech," řekl ředitel Leteckého ústavu VUT v Brně Antonín Píštěk.

Pilot "naučí" letoun létat

V budoucnu sice bude Marabu bezpilotní, ve středu jej napoprvé ale ještě ovládal pilot. "Je bezproblémové a ovládá se výtečně. Motor vzadu je nezvyklý, ale není to na závadu. Dál bude mít letadlo svůj vývoj a to, co se od něj očekává, určitě splní," popsal své první dojmy pilot Stanislav Sklenář.

Marabu

Nové bezpilotní letadlo váží 600 kilogramů, rozpětí křídel má 10 metrů a na délku měří 9 metrů.

Ve vzduchu se pohybuje rychlostí 260 km/h, nyní v experimentálním provozu je však jeho rychlost nižší.

Další fáze projektu zahrnuje tzv. fázi bezpilotního létání s dohledem pilota. Ten bude sledovat činnost systému ve vzduchu a musí jej takzvaně "naučit létat". Ve výsledku nebude podle odborníků ani poznat, že letadlo neřídí člověk. "Počítač potom umí s letadlem zacházet k nerozeznání od živého pilota, " poznamenal Sklenář.

Výroba se rozjede možná už do tří let

Letadlo má kompozitový trup, kovové křídlo a kromě primárního pístového motoru, který je určený dálkovým letům, je vybavené rovněž experimentálním proudovým motorem pro výškové lety. "Kombinace jeho pohonných jednotek je unikátní," řekl Píštěk.

Představení letadla VUT 001 Marabu na letišti v Kunovicích (na snímku ředitel leteckého ústavu VUT v Brně Antonín Píštěk)Představení letadla VUT 001 Marabu na letišti v Kunovicích

Tvarem své přídě skutečně připomíná čápa marabu, po němž dostalo jméno. Podle konstruktérů potřebuje přední část trupu pro připevnění dodatečných přístrojů.

"Většina letadel má motor vepředu a tím se ošizuje o ten nejlepší pozorovací prostor a o možnost umístit na předek letadla dodatečné systémy, třeba monitorovací kamery pro snímání prostoru pod letadlem a přenos obrazu do pozemního řídícího střediska," vysvětlil Píštěk.

Na vývoji letadla pracoval tým asi patnácti lidí téměř čtyři roky. "Pokud se najde výrobce, pak by se letadlo mohlo začít vyrábět asi do tří let," řekl Jaroslav Juračka z Leteckého ústavu VUT v Brně.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Policie v Barceloně zastřelila muže, měl falešný sebevražedný pás
Katalánská policie zastřelila Maročana, který vraždil v Barceloně

Policie zastřelila Younese Abouyaaqouba, který podle vyšetřovatelů ve čtvrtek v Barceloně autem zabil třináct lidí a dalšího při útěku. Na Twitteru to...  celý článek

Voják syrské armády v provincii Dajr az-Zaur (30. dubna 2017)
Zlikvidovali jsme více než dvě stě bojovníků IS, tvrdí Rusové

Ruské letectvo údajně zabilo přes dvě stě bojovníků teroristické organizace Islámský stát (IS), kteří byli na cestě k východosyrskému městu Dajr az-Zaur ve...  celý článek

Prezident USA Donald Trump při projevu o strategii pro Afghánistán na základně...
Trump představil strategii pro Afghánistán, chce tajit plány i počty vojáků

Spojené státy budou pokračovat v boji proti teroristům v Afghánistánu, aby se vyhnuly nepřijatelným důsledkům rychlého stažení americké armády ze země. Řekl to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.