Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dějiny letectví se mění. Tajuplný dron poprvé odstartoval z letadlové lodi

  13:13aktualizováno  19:36
Americké námořnictvo chtělo přepsat historii létání. Povedlo se. Z letadlové lodi USS George H. W. Bush úspěšně odstartoval na první misi nejmodernější bezpilotní letoun X-47B. Tajuplný poloautonomní stroj má být krokem k technologické revoluci a poskytne námořnictvu zatím nevídané bojové možnosti.

Bezpilotní letoun X-47B startuje z paluby letadlové lodi USS George H. W. Bush (14. května 2013) | foto: U.S. NAVY

"Dnes jsme viděli malý, ale významný bod budoucího obrazu našeho námořnictva, kdy začínáme integrovat bezpilotní systémy do nejkomplexnějšího bojového prostředí, které dnes existuje: nukleárně poháněné letadlové lodi," prohlásil po úspěšném testu šéf námořního letectva viceadmirál David Buss.

Fotogalerie

Bezpilotní letoun X-47B startuje z paluby letadlové lodi USS George H. W. Bush...
Technici připravují bezpilotní letoun X-47B na pa¨lubě letadlové lodi USS...
Bezpilotní letoun X-47B startuje z paluby letadlové lodi USS George H. W. Bush...
Bezpilotní letoun X-47B

Je jako z Batmanovy dílny. Nejmodernější bezpilotní stroj X-47B, tedy respektive technologický demonstrátor, existuje zatím ve dvou exemplářích. Velení amerického námořnictva a potažmo i Pentagon v něm však vidí historický skok v celé technologii bezpilotních letounů a létání vůbec.

Dalekonosný a radarům neviditelný stroj se už do dějin zapsal hned počátkem května, kdy zvládl jeden z nejobtížnějších leteckých manévrů. Jako první robot poprvé přistál s pomocí háku a brzdného lana na simulátoru letadlové lodi.

Bezpilotní letoun X-47B přistál na "letadlové lodi" a přepsal dějiny

Den "D" však plánovalo námořnictvo právě na dnešek, tedy na úterý 14. května. Stroj měl odstartovat z paluby skutečné letadlové lodi a z vod Atlantiku doletět a úspěšně přistát na základně Patuxent River v americkém Marylandu.

"Námořní letectvo se v úterý navždy změní, jsme svědky vůbec prvního uvedení letadla bez posádky na moderní letadlové lodi," uvedl admirál Mat Winter, výkonný šéf programu bezpilotních prostředků a úderných zbraní.

Krátce po poledni středoevropského času velení námořnictva potvrdilo, že na palubě letadlové lodi začaly přípravy stroje k testovacímu letu.

Zkouška vyšla na poprvé

Bezpilotní letoun pak odstartoval s pomocí katapultu z paluby v 16:18 (SEČ) a provedl několik plánovaných nízkých přiblížení zpět k letadlové lodi. Pak zamířil do své cílové stanice v Marylandu. Let trval 65 minut.

Během několika příštích týdnů námořnictvo testy ještě zopakuje a vyzkouší i obrácenou trasu, tedy že stroj přistane na palubě letadlové lodi.

A proč tolik povyku kvůli jednomu bezpilotnímu letounu? Odpověď není jednoduchá. Ačkoliv přesné specifikace a schopnosti X-47B obestírá neproniknutelná stěna pochopitelného utajení, celou řadu technických údajů námořnictvo spolu s výrobcem prozrazují.

Nakládání bezpilotního letounu X-47B na palubu letadlové lodi George H. W. Bush

Nakládání bezpilotního letounu X-47B na palubu letadlové lodi George H. W. Bush (6. května 2013)

 X-47B je připraven ke startu pomocí parního katapultu na základně  Patuxent...

X-47B je připraven ke startu pomocí parního katapultu na základně Patuxent River.

Experimentální robot X-47B úspěšně zychytil brzdné lano.

Experimentální robot X-47B úspěšně zychytil brzdné lano.

Hlavní předností mají být velký dolet stroje - přes 2 100 námořních mil (takřka 3 900 kilometrů). Dále pak pokročilé technologie Stealth, které stroj činí neviditelným pro radary, a také nosnost, když je letoun schopen unést dvě laserem naváděné pumy (až 2 000 kilogramů).

To vše má v budoucnu umožnit námořnictvu podnikat špionážní, průzkumné nebo přesné úderné akce daleko od nepřátelského území.

Technická data X-47B

Jde o technický demonstrátor bezpilotního bojového stroje, který vyvinula americká firma Northrop Grumman. Odhady hovoří, že celkové náklady projektu přesáhly 800 milionů dolarů.

  • Délka: 11,63 m
  • Rozpětí: 18,92 m (9,41 m se složenými křídly)
  • Výška: 3,10 m
  • Prázdná hmotnost: 6 350 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 20 215 kg
  • Pohon: 1× Pratt & Whitney F100-220U
  • Maximální rychlost: subsonická
  • Cestovní rychlost: Mach 0,9+
  • Dolet: 3 889+ km
  • Dostup: 40 000 stop (12 190 m)
  • Výzbroj: až 2 000 kg

Zdroj: US NAVY

Hlavním technologickým skokem však má být zatím nevídaná nezávislost strojů na lidském faktoru, což byl jeden z požadavků námořnictva.

Stroje mají být schopny startovat z palub letadlových lodí ve dne v noci, ve vzduchu samy identifikovat cíle, předávat průzkumné informace nebo doplňovat palivo za letu.

Cílem je vytvořit a integrovat do operačních zařízení letadlových lodí takový systém, který by zajišťoval čtyřiadvacet hodin denně a sedm dní v týdnů například průzkum a ochranu lodí.

Takový plán na druhou stranu vyvolává obavy některých organizací ze zařazování autonomních válečných robotů do výzbroje amerických sil.

Například  Human Rights Watch ve své nedávné zprávě označila právě X-47B za prototyp "zabijáckého robota", který představuje přechod ve vývoji zbraní k plně samostatným systémům, které budou vyžadovat jen minimální lidské zásahy.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Cuketovo čokoládový chlebíček
Cuketovo čokoládový chlebíček

Potěšte rodinu rychlou dobrotou.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.