Autoklub nechal vyrobit videoklip, v němž přední jezdci upozorňují na nebezpečí spojená s rallye, a zároveň pověřil kreslíře Petra Urbana, aby odlehčenou formou ztvárnil doporučení pro diváky.
Kampaň chystá spustit na sociálních sítích před zahájením nové sezony 2016. V klipu pak diváky u tratí před možným nebezpečím varují přední čeští jezdci Jan Kopecký, Martin Prokop či Václav Pech.
„Náš sport je nebezpečný, což nezastíráme a víme o tom. Snažíme se ale věnovat bezpečnosti a rizika co nejvíce minimalizovat,“ uvedl sekretář Autoklubu Adam Eliáš.
Automobilové závody konané na běžných komunikacích poznamenala tragická nehoda v roce 2012, při níž závodní vůz u obce Lopeník vyjel ze silnice a usmrtil čtyři dívky.
Vina padla na traťového komisaře, který divačky nevykázal. Odvolací soud však na konci minulého roku verdikt zrušil a nadto přiřkl díl viny též pořadatelům jízdy a Autoklubu, který ji schvaloval.
„Podle našeho názoru jsou v odůvodnění nikoliv jen právní aspekty, které je nutné respektovat, ale jsou tam i určité hodnotící soudy, u kterých si nejsme jisti, zda vychází ze znalostí dané problematiky a zda vůbec přísluší krajskému soudu,“ ohradil se proti rozhodnutí prezident Autoklubu Roman Ječmínek.
Autoklub nadále trvá na tom, že pořadatel rallye zajistil správně, v souladu s tehdejšími předpisy. Nejednalo se podle nich o selhání systému, nýbrž lidského faktoru.
Obce se po nehodě bojí, o pořádání závodů vyhlašují referenda
Přesto se řada obcí zalekla a před dalším ročníkem vyhlásila referenda, v nichž se obyvatelé měli vyjádřit, zda průjezd aut obcí přejí. „‚Lopeník ́ měl a má vliv na pořádání rallye. Obce nyní mají obavy povolovat provozování rallye na svém území,“ uvedla mluvčí Autoklubu Klára Sobotková.
Autoklub odmítá verdikt krajského soudu. Rallye se řídila pravidly |
„Obce nejsou rukojmím rallye, ale partnerem,“ namítá Eliáš a upozorňuje na manuál pro obce, který vydalo ministerstvo vnitra a v němž jsou vypočítány podmínky, které mohou obce pořadatelům klást.
„Všechny podmínky jsme připraveni plnit,“ říká Eliáš a dodává, že stoprocentní bezpečnost nelze zaručit při žádné lidské činnost, Autoklub však pokračuje v zavádění nových bezpečnostních opatření, jimiž se snaží veškerá rizika minimalizovat.