Přestože je Velká Británie deštivým počasím pověstná, čtvrteční večer pršelo nezvykle silně i na tamní poměry. Během jediné hodiny spadla ve čtvrti West End, kde sídlí řada slavných britských divadel, sedmina průměrného srážkového úhrnu, který meteorologové v prosinci obvykle evidují.
Jak se kontrolují divadlaPřísná bezpečnostní pravidla londýnského West Endu nařizují kontrolu stropní konstrukce minimálně jednou za tři roky. Pokud se objeví stížnosti od diváků, například na podivné zvuky nebo kapající vodu, mohou úřady nařídit častější kontroly. Pravidelným revizím podléhají také rozvody elektřiny a plynu, různé protipožární systémy (poplašné zařízení, železná opona), výtahy nebo rizikové rekvizity (například výrobníky mlhy). Paradoxní je, že právě v divadle Apollo se poslední kontrola stropu konala 16. září, tedy pouhé tři měsíce před jeho zřícením. |
Píše to britský list The Daily Telegraph s odvoláním na organizaci MeteoGroup, která se zabývá předpovídáním počasí. Kromě přívalového deště řádily ve West Endu mezi sedmou a devátou hodinou večerní i hromy a blesky.
Téměř všechny tamní budovy včetně mnoha divadel, která každý den navštíví na 32 tisíc lidí, mohutný déšť ustály, stejně tak jako všechny rozmary počasí v minulosti. Podle představitelů věhlasné londýnské čtvrti a majitelů tamních kulturních zařízení jsou totiž budovy díky přísným bezpečnostním předpisům a jejich důslednému dodržování naprosto bezpečné.
Lloyd Webber chtěl stavbu poslat k zemi
Viktoriánskou budovu divadla Apollo, v níž se hraje již od roku 1901, však ani zmíněné bezpečnostní standardy od zkázy nezachránily. Přímo uprostřed představení se mezi diváky zřítila část stropu včetně trámů a bohatě zdobené omítky. Padající trosky s sebou navíc strhly i část balkonu. Údaje o počtu zraněných se různí, britská veřejnoprávní BBC hovoří o 76 lidech (více o zřícení stropu čtěte zde).
Britská média od té doby spekulují, zda jsou historická divadla v londýnském West Endu skutečně tak bezpečná, jak tvrdí jejich majitelé. Konkrétně Apollo, kde se čtvrteční drama odehrálo, bylo podle zjištění novinářů dlouhé roky zanedbáváno.
Do roku 2005 jej vlastnil známý britský skladatel Andrew Lloyd Webber, kterého proslavily zejména muzikály jako Kočky, Jesus Christ Superstar nebo Fantom opery. Tehdejší majitel divadla poskytl na přelomu tisíciletí rozhovor deníku The Times, v němž se na adresu kulturních stánků ve West Endu vyjádřil dost nelichotivě.
"Zejména stav Apolla je zkrátka šokující. Navrhoval jsem, že by se mělo strhnout a na jeho místě bychom postavili nové, moderní divadlo," cituje Webberova slova televize Sky News. Památkáři však o demolici nechtěli ani slyšet a neprošel ani Webberův další návrh. Ten počítal se zachováním exteriéru v původním stavu, uvnitř však mělo vzniknout zcela nové hlediště.
Zisky rostou, ale do budov se neinvestuje, spílá divadelní kritik
Londýnská divadla musejí jednu libru z každé prodané vstupenky povinně investovat do údržby svých budov. Britský divadelní kritik Mark Shenton, který čas od času zveřejňuje fotografie z neudržovaných divadelních sálů, však upozorňuje, že to zdaleka nestačí.
"Miluji West End celým svým srdcem. Ale ta čtvrť stárne a velice mě mrzí, v jakých podmínkách mnohá z našich divadel chřadnou a chátrají," napsal Shenton ve svém sloupku na serveru The Stage. "A když si to porovnáte s každoročním růstem zisku, který West End vykazuje, je to obzvlášť k vzteku," dodává.
Londýnská divadelní čtvrť se má podle něj co učit od newyorské Broadwaye. Tam údajně nestojí snad jediné divadlo, které by neprošlo zásadní rekonstrukcí.
Policejní vyšetřovatelé mezitím ukončili svou práci v poničeném divadle, znovu zprůjezdnili přilehlou ulici a předali budovu společnosti Nimax Theatres, která divadlo provozuje. Podle policejního mluvčího je stavba natolik stabilní, aby se v ní kriminalisté mohli pohybovat. Jestli však bude možné divadlo znovu otevřít pro veřejnost, ukáže až další vyšetřování. Všechna plánovaná představení jsou zatím zrušená do čtvrtého ledna.