Někteří motorkáři několikanásobně překračují povolenou rychlost, nerespektují zákazy předjíždění, ale jsou přitom takřka nepostižitelní. Policie je totiž nedokáže chytit.
Bezohlednost se projevila i v případě pražské nehody v Patočkově ulici u břevnovského kláštera. "Před přechodem zastavila v pravém pruhu octavia, aby umožnila přejít matce s dětmi. V levém pruhu se řítil ve stejném směru motorkář," popisuje nehodu očitý svědek. Motorkář nebral ohled ani na auto, které zastavilo, ani na přecházející lidi. - více zde
"Pak jsem viděl, jak něco vylétlo do vzduchu. Bylo to dítě," řekl otřesený muž. Chlapcova matka se psychicky zhroutila.
Policisté motorkáře považují za jednu z nejproblematičtějších skupin na silnici, zejména proto, že jim to jede ze všech nejrychleji - a navíc se špatně chytají.
Tragických nehod, ve kterých hráli roli, letos přibylo. Motocyklisté od ledna do konce září zavinili smrt 62 lidí, což je o sedm víc než ve stejném období před rokem. Při nehodách jich zemřelo 78, tedy o pět víc než loni.
Středeční případ tuto statistiku ještě rozšířil. Navíc deset lidí už letos od ledna do září zahynulo na přechodech.
Motorkáři: "Nejsme horší než automobilisté"
Jeden z pražských vyznavačů jízdy na motorce tvrdí, že motocyklisté celkově nejsou o nic horší než lidé za volantem aut. V obou táborech se podle muže najdou blázni, kteří jezdí dvoustovkou.
"Motorkáři jsou ale zranitelnější. Náraz v sedmdesátce řidič auta většinou přežije a nemusí se mu nic stát. Když v sedmdesátce nabourá motorkář, může být rád, když vyvázne pouze se zlomeninami. Já sám jsem měl tři nehody a pokaždé je zavinil řidič auta. Jednomu tekl za autem olej ve Strahovském tunelu a já na něm uklouzl," dodává motorkář.
Na silnice se všeobecně vrací agresivita, a to nejen u motocyklistů, ale i u řidičů osobních a nákladních aut.
Naděje, které lidé vkládali do nového silničního zákona, se tak nenaplnily. Po slibném začátku všechno zajíždí do starých kolejí. Potvrzují to i statistiky z posledních víkendů, ve kterých se počet mrtvých a nehod vrací na hodnoty z doby, kdy ještě neplatil nový silniční zákon.
Je to začarovaný kruh. Řidiči už pochopili, že se nového zákona bát nemusí, protože u krajnic nevídají policisty a není, kdo by vybíral pokuty.
Dopravní policie uznává, že nemůže pracovat stoprocentně, protože prý má nedostatek lidí. A politici navíc začali říkat, že nový zákon je příliš přísný. Senátoři ODS třeba chtějí zvýšit počet bodů, po jejichž získání přijde člověk o řidičské oprávnění, z dvanácti na osmnáct.
Policie přesto slibuje, že proti motocyklistům přitvrdí. "Připravujeme pár dopravně bezpečnostních akcí a jedna bude zaměřena na motorkáře," řekl v reakci na pražský případ Jaroslav Pavelka z vedení dopravní policie.
Finta: Zakrytí poznávací značky
Motorkáři mají i další fintu, jak se vyhnout pokutě – zakrývají si poznávací značky. Když je policista nezastaví, což je dost obtížné, ani je nemůže později předvolat. "Postih za zakrytou značku je v Česku nízký. Můžeme udělit maximálně tisícikorunovou pokutu a nenásleduje za to žádný bod," upozorňuje Pavelka.
Mrtví na silnicích
255 řidičů osobních automobilů
126 spolujezdců v osobním autě
99 chodců
78 řidičů motocyklů
66 cyklistů
25 řidičů nákladních aut
22 dalších obětí