Běžecké trasy mají přes 300 kilometrů

Š u m a v a - Lyžaři na Šumavě se letos mohou těšit na kvalitnější úpravu běžeckých stop.
Lyžaři na Šumavě se letos mohou těšit na kvalitnější úpravu běžeckých stop. Obce tentorkát poprvé dostaly prostřednictvím Evropské unie půl milionu korun, které spolu s dalšími šesti stovkami tisíc korun použijí právě na strojovou úpravu běžeckých tratí. Pokud bude dostatek sněhu, vyznavači lyží by měli najít na Šumavě ideální podmínky ke sportování. "Spíše než dlouhé trasy napříč Šumavou se budou upravovat okruhy v blízkosti obcí. Chceme, aby lidé zaparkovali na záchytných parkovištích, využívali restaurační, ubytovací i informační zařízení v obcích. Přizpůsobujeme se trendu, který je zavedený i v Bavorsku. Lidé preferují dvaceti až třicetikilometrové okruhy v okolí středisek, proto se právě zmíněné trasy budou upravovat," uvedl mluvčí Národního parku Šumava Zdeněk Kantořík. Národní park se nyní spolu s obcemi domlouvá na tom, jaké trasy a jak často bude rozumné v zimě udržovat. "Samozřejmě, že náročnější a zdatnější lyžaři mohou jezdit napříč Šumavou, ale musí počítat s tím, že dlouhé trasy budou pouze označené, ovšem už ne udržované. Projetí stopy bude na nich samotných. Pro obce je údržba zmíněných tratí nesmírně finančně náročná a nemají na ni peníze," vysvětlil Kantořík, proč se dálkové trasy neudržují. Kratší běžecké stopy poblíž obcí se budou vesměs upravovat dvakrát týdně. "Někde už je projedou ve čtvrtek, jinde až v pátek před víkendem nebo v sobotu ráno. Záleží zejména na obcích, jak se dohodnou s provozovatelem, který se o stopy bude starat. Vše se ještě domlouvá," řekl Zbyněk Pavlásek ze správy šumavského národního parku. Lyžařská sezona spolu s pravidelnou úpravou stop, pokud budou sněhové podmínky, začne v polovině prosince. "K tomu, aby návštěvníci z lyžování něco měli a stopy se daly strojově projet, je třeba alespoň třicet centimetrů sněhu," objasnil Pavlásek, na čem závisí začátek sezony. Proti parkování budou mít možná mnozí návštěvníci výhrady. "Menší parkoviště pro pět až osm aut vzdálená od obydlených obcí se v zimě kvůli nedostatku peněz neudržují. Proto návštěvníci musejí využít větší parkoviště v obcích nebo v jejich blízkosti. Nemusí se však obávat, že s lyžemi půjdou nějak daleko. Většina tras začíná u parkovišť," míní Pavlásek. V Národním parku Šumava spolu s oblastí Železnorudska je tři sta čtyřicet kilometrů značených tras. Zhruba sto dvacet kilometrů z nich se bude pravidelně strojově udržovat. Přehled, které trasy jsou upravené, se od počátku sezony bude pravidelně objevovat na internetové adrese národního parku a v lyžařském servisu jihočeské přílohy MF DNES. Lyžaři, kteří přijedou na Šumavu autem, by si měli naplánovat okruh zpět k automobilu, protože s autobusovou dopravou je to na Šumavě složité. Zejména o víkendech příliš často nejezdí. "Obdobu letní ekologické autobusové dopravy neplánujeme, i když lidé o ni mají zájem. V minulých sezonách se potvrdilo, že využití autobusu je velmi závislé na počasí. Zatímco v létě, když prší, přeci jen autobusem někdo jezdí, v zimě bez sněhu ho nikdo nevyužije. Není ani možné udělat jízdní řád, který by platil jen za dobrých sněhových podmínek. Správa parku nemá tolik peněz, aby si mohla dovolit zimní autobus dotovat," vysvětlil Kantořík, proč speciální zimní spoje napříč Šumavou nepojedou.



Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video