Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nejen ti, co křičí, potřebují pomoc. Kampaň radí řidičům a krví nešetří

  19:30aktualizováno  19:30
„Nenech raněného zemřít jen proto, že se s ním bojíš pohnout.“ Tak zní jedna z rad řidičům a řidičkám, které před prázdninami vydala Asociace Záchranný kruh. V létě na českých silnicích tradičně umírá o třetinu víc lidí než v jiných měsících, často proto, že okolí raněným nezvládne poskytnout první pomoc.

Při prázdninových dopravních nehodách v posledních pěti letech zemřelo 693 lidí, v průměru dva denně. Loni se z prázdnin nevrátilo 147 lidí, což je nejvíc za pět let, těžkým zraněním skončila nehoda pro 634 lidí, řekl ve středu novinářům ministr dopravy Dan Ťok.

Sdružení záchranářů Asociace Záchranný kruh ve spolupráci s Hasičským záchranným sborem či oddělením BESIP ministerstva dopravy proto spouští kampaň nazvanou Ty to zvládneš, která radí, jak se chovat po nehodách.

Zjisti, jestli dýchá

„Nejprve zjisti stav vědomí zraněného a to přímo na místě, kde se nachází,“ radí BESIP. Pokud nereaguje na oslovení a zatřesení ramenem, je v bezvědomí.

Tento stav je nutné řešit co nejrychleji. Je důležité, aby zraněný v bezvědomí dostatečně dýchal. Je nutné uvolnit dýchací cesty - zaklonit hlavu, zvednout bradu a zjistit stav dýchání.

Stav dechu se zjišťuje pohledem, poslechem a cítěním proudu vydechovaného vzduchu. Pokud zraněný začal dýchat, je potřeba mu udržovat volné dýchací cesty do příjezdu záchranářů.

Když nedýchá ani po záklonu hlavy, je jediná šance na záchranu srdeční masáž.

Lidé, kteří se vyskytnou u dopravní nehody, by v první řadě měli dbát na vlastní bezpečí, i jejich život je totiž v ohrožení. „Zastav na bezpečném místě, co nejblíže krajnici, zapni výstražná světla, zatáhni ruční brzdu, oblékni si reflexní vestu a označ nehodu výstražným trojúhelníkem,“ radí odborníci.

Zachránce by měl zachovat chladnou hlavu a po spojení se záchranáři na lince 155 nebo 112 telefon nepokládat, nýbrž přepnout na hlasitý odposlech. „Neztrácej nervy. To, že jsi někoho srazil, ještě neznamená, že mu nemůžeš pomoci,“ upozorňuje jeden ze spotů kampaně.

Důležité je správně posoudit riziko. Častou chybou je záměna páry vycházející z chladiče za kouř. „Téměř u všech závažných dopravních nehod dojde k proražení chladiče. Uniklá chladicí kapalina společně s horkým motorem vytvoří páru. Pokud nevidíš plameny, neboj se, že auto hoří. Pokud to lze, zajisti havarované vozidlo proti pohybu zatažením ruční brzdy a vypni zapalování,“ radí Záchranný kruh.

Video se správným postupem při řešení dopravní nehody:


V dalších spotech odborníci radí, jak účinně provést první pomoc a upozorňují na nejčastější chyby. Připomínají, že nejzávažnější zranění nutně nemusí mít ti, kteří nejvíce křičí. Zranění v akutním ohrožení života totiž bývají většinou potichu.

„U každé závažné dopravní nehody je vysoké riziko poranění páteře, ale strach zachránce z případného dalšího poškození nesmí ohrožovat život zraněného. S poraněním páteře má šanci na život, bez dýchání nikoliv,“ zní další upozornění.

Cesta autem na dovolenou má být součást dovolené

Příčinami nehod jsou podle Ťoka nepozornost při řízení i nepřiměřená rychlost. Řidiči by měli jezdit s rozvahou a neměli by spěchat. „Zlaté pravidlo by mělo být, že cesta na dovolenou autem je součástí dovolené. Neměli bychom to brát jako nutné zlo, že musíme prosvištět silnicemi,“ řekl na tiskové konferenci Ťok.

Kultovní reklamy: Kohákův „Rychlý pohřeb“ zatrhlo ministerstvo

Vedoucí oddělení BESIP na ministerstvu dopravy Martin Farář připomněl, že nejrizikovější je začátek a konec prázdnin. „Chvíli trvá, než si řidiči zvyknou, že po silnici jezdí víc cyklistů a chodí víc chodců. Podceňují únavu, která je potká na delších cestách. Vyjíždějí těsně po práci, aby ušetřili vzácný čas dovolené. Nastřádaný stres předchozích pracovních dní se rychle projevuje,“ uvedl.

To, že se řidič nevěnoval řízení, přejel do protisměru nebo vyjel mimo komunikaci, si loni o prázdninách vyžádalo 60 lidských životů. Za nepřiměřenou rychlost zaplatilo během dvou prázdninových měsíců životem 49 lidí, nedání přednosti si vyžádalo 27 a nebezpečné předjíždění 17 životů.

Lépe dorazit do cíle později než vůbec

BESIP vydal pro řidiče Desatero bezpečného návratu. Před odjezdem je nutno zkontrolovat technický stav a vybavení auta, doklady a pojištění vozidla i osob na cestu a pobyt, informovat se o odlišnostech v dopravních předpisech v jiných zemích. Vyplatí se pečlivě uložit zavazadla. Volně položené předměty mohou při prudkém brzdění či nárazu lidi v autě zranit.

Na cestě je vhodné každé dvě hodiny si odpočinout, důležité je vybavit se dostatkem tekutin. Káva krátce povzbudí, ve výsledku ale působí tlumivě.

Řidiči by měli dodržovat bezpečnou vzdálenost a odpovídající rychlost, věnovat se řízení, tedy například netelefonovat. Menší děti musí být v autosedačkách. Závěrečné pravidlo desatera zní zachovat klid i v neočekávaných situacích. Lépe je dorazit do cíle později než vůbec.

Autoři: ,


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.