Bendl zvládl za šest týdnů proměnit i strukturu ministerstva. Především oslabil pozici prvního náměstka.

Bendl zvládl za šest týdnů proměnit i strukturu ministerstva. Především oslabil pozici prvního náměstka. | foto: Michal Sváček, MF DNES

Bendlův „úklid“ na ministerstvu boří plány předchůdce Řebíčka

  • 154
Vláda Mirka Topolánka bude nejspíš ještě nejméně několik měsíců u moci, na ministerstvu dopravy to však vypadá, jako by tam vtrhla opozice. Petr Bendl, který nahradil ve funkci Aleše Řebíčka, už zrušil mnoho jeho klíčových projektů a na další se chystá.

Šéfové stavebních firem, které žijí především ze státních peněz, jsou pořádně nervózní. Netrpělivě čekají na začátek tohoto týdne, kdy se má Bendl definitivně rozhodnout, jestli zruší největší železniční zakázku všech dob.

Tu stihla vyhlásit Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) v posledních dnech Řebíčkova ministrování. "Nevím, jestli ten outsourcing (zajišťování služeb od externích firem; pozn. red.) nepovede k tomu, že výsledné náklady na opravu železnic budou vyšší než nyní," obává se Bendl.

Zakázka na opravu a údržbu všech železničních tratí by na příštích osm let – ale možná také jednou provždy – rozdala karty na železnici. O udržování kolejí se dosud z větší části starali zaměstnanci SŽDC. Ti by podle tohoto plánu nastoupili do soukromých firem, které by v tendru za 36 miliard korun zvítězily. O koleje by se začali starat soukromníci.

"Outsourcing je běžně používaný systém v soukromém i veřejném sektoru, proto jsem ten záměr podporoval," brání zakázku Řebíček.

Nová firma favoritem?

Na první pohled ten nápad opravdu nevypadá špatně. Správci kolejí mají pověst nefungujícího a přezaměstnaného molochu. A soukromé firmy musí z podstaty pracovat daleko efektivněji.

Avšak okolnosti "megatendru", o který se podle informací MF DNES už zajímá i Bezpečnostní informační služba, vzbuzují mnoho pochybností. Velkou šanci uspět mají firmy, které vznikly teprve na konci loňského roku a licenci na specializované práce mají jen pár dní. Tyto společnosti disponují relativně nízkým základním jměním a mají neprůhlednou vlastnickou strukturu.

Za těmito nováčky stojí velké firmy, zabývající se stavbami na železnici. Jejich zástupci se však do tendru chtějí přihlásit pod novou identitou i proto, aby potenciálním průšvihem neohrozili mateřské firmy.

MF DNES jména firem zná, protože se však do soutěže zatím veřejně nepřihlásily, nepublikuje je. "Slyšel jsem už hodně fám o tom, kdo se kolem té zakázky točí," přiznal pochyby i ministr Bendl.

Aleš ŘebíčekZájem o největší zakázku na železnici potvrdila jen jediná ze známých firem – společnost Viamont, kterou před lety zakládal a částečně vlastnil právě exministr Řebíček.

Elektronické známky nebudou

V ohrožení jsou i další nápady z Řebíčkovy éry. Bendl, který je stejně jako Řebíček z ODS, stihl už například zastavit úvahy o zavedení elektronických dálničních známek a mýtného pro auta nad 3,5 tuny. Změnil i některé důležité vyhlášky.

Za šest týdnů zvládl proměnit i strukturu ministerstva. Především oslabil pozici prvního náměstka. Vyhozený Jiří Hodač, který tento post zastával za Řebíčka, měl pod sebou 24 odborů.

"Pravomoce byly u prvního náměstka skutečně abnormální. Nyní se kompetence náměstků vyrovnaly," řekl k tomu mluvčí ministerstva Martin Kupka.  

co se změnilo

Mýto pro auta už od 3,5 tuny - odloženo asi na rok 2011
Elektronické dálniční známky - odloženy na neurčito
Zakázka za 36 miliard - zřejmě bude zrušena
Páteční zákaz jízdy kamionů - návrh zrušen, Bendl má jiný plán
Pravomoci 1. náměstka - exnáměstek Hodač měl pod sebou 25 odborů, Bendl rozdělil pravomoci rovnoměrněji 

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video