Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bendl chystá „espézetkovou“ revoluci, značky chce prodávat

  14:49aktualizováno  16:05
Ministr dopravy Petr Bendl přichystal před demisí revoluci v přidělování SPZ. Rád by je řidičům prodával, čímž by stát ušetřil dvě stě milionů korun. Řidiči by tím také získali jednu registrační značku do konce života. Podobný model úspěšně funguje v Německu, Švýcarsku nebo Rakousku.
O individuální SPZ by mohl být mezi řidiči zájem. Ilustrační foto.

O individuální SPZ by mohl být mezi řidiči zájem. Ilustrační foto. | foto: Gabriela Dolenská

Právníci ministerstva dopravy dostali od svého odcházející šéfa úkol připravit návrh novely zákona. Řidičům by umožnila koupit si při pořízení prvního auta "doživotní" registrační značku, která by jim zůstala až do jejich posledního vozu.

"Bohužel jako ministr už se toho asi nedočkám," lituje Bendl. Podobný nápad měl už jeho předchůdce Aleš Řebíček.

Nápad ovšem podle svého mluvčího Martina Kupky považuje za tak důležitý, že se chce zasadit, aby návrh novely jeho nástupce dopracoval a na podzim předložil poslancům. Tato změna by upravila zákon o provozu na pozemních komunikacích.

Kolik by to stálo, není jasné

Podle Kupky je pro státní pokladnu stávající proces vydávání SPZ nepřijatelně drahý. Řidičům by se navíc otevřela možnost získat značku podle svých představ, například do ní zanést svá jména.

Koupili byste si SPZ, kterou budete moci využívat celý život?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 9. dubna 2009. Anketa je uzavřena.

ANO 11968

NE 3772

Kolik by za takovou "vychytávku" musel řidič zaplatit, zatím není jasné. V současnosti registrační značku vlastník auta dostane zadarmo, zaplatí pouze 800 korun správní poplatek úřadu, který vůz zanese do registru.

"Výrobní náklady na jednu značku jsou 190 korun, na autě jsou dvě, takže minimální cena by byla 380 korun bez dalších nákladů s tím spojených," soudí Bendlův mluvčí Kupka.

Stínový ministr dopravy Roman Onderka na Bendlův návrh nemá jasný názor. Nejdřív se chce seznámit s návrhem. "Uvidíme, co z ministerstva dopravy vypadne. V tuto chvíli bych zavedený proces neměnil," řekl Onderka iDNES.cz.

"Konina" to není, ale opatrně, radí experti

Oslovení dopravní experti se vesměs shodují, že iniciativa ministra dopravy není "úplná konina". Líbí se jim, že se tím sníží počet vydaných SPZ. Nyní, když úředník starou značku vyřadí z evidence, musí ji předat ke zlikvidování.

Jen Václav Špička z Autoklubu ČR si není jistý, zda je to šťastné řešení. Argumentuje opotřebením značky v provozu, například při parkování. "Je potřeba to hodně zvážit a využít zkušeností v jiných státech," vybízí.

Naopak možnost koupit si SPZ podle svých představ se mu líbí. "Proč lidem, kteří touží vyniknout, upozornit na sebe, tu šanci nedat," zamýšlí se Špička.

Také redaktor serveru Auto.iDNES.cz František Dvořák Bendlovu iniciativu vítá. "Pokud by na to bylo například navázáno také povinné ručení, které vlastník několika aut zaplatil jen za jedno - které používá - tak je to skvělý nápad," soudí.

To ale právník Jan Kněžínek nepovažuje za reálné. "SPZ auta, kterým nejezdí, může uložit do depozitáře," uvedl Kněžínek.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

O půlnoci vypršela aktivistům smlouva, podle které mohli centrum Klinika obývat...
Na Klinice zůstáváme i po lhůtě pro vystěhování, vzkázali aktivisté

Aktivisté z centra Klinika na pražském Žižkově oznámili, že v budově i nadále zůstanou. Tvrdí, že pokud by odešli, z domu by zůstala prázdná chátrající ruina,...  celý článek

Předseda Sdružení praktických lékařů ČR Petr Šonka (vpravo) a prezident České...
Lékař: Ministr zdravotnictví nadržuje nemocnicím, protesty mohou přitvrdit

Praktičtí lékaři ve středu protestují proti byrokracii a připojili se k nim i lékárníci, aby upozornili na ohroženou dostupnost lékárenské péče. Předseda...  celý článek

S ohledem na zeleň se celý projekt nakonec jmenuje Drn, i když pracovní název...
Po Drnu na Národní chce Praha zastavět i další proluky v centru

Praha chce zacelit proluky, které jsou v zástavbě v centru metropole. Mělo by tak přibývat projektů, jako je právě dokončovaný skleněný Drn na Národní třídě....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.