Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bém navrhl vyhazov ředitele Dopravního podniku, neuspěl

  10:49aktualizováno  10:49
Mezi Dopravním podnikem a jeho jediným vlastníkem - Prahou - se už několik měsíců odehrávají tahanice o peníze. Problémy se v současné době točí především kolem Opencard. Primátor Pavel Bém se proto odhodlal k razantnímu kroku - navrhl vyhazov šéfa Dopravního podniku Martina Dvořáka. Ten ale post uhájil.

Pavel Bém | foto: Nguyen Phuong ThaoMF DNES

Poté, co město vnutilo dopravci místo papírových tramvajenek elektronickou Opencard a ještě slíbilo cestujícím slevu, už jde chvílemi mezi Dopravním podnikem a městem o otevřenou válku.

Město se zdráhalo proplatit náklady za zavádění Opencard, Dopravní podnik tvrdil, že je naopak dostal přislíbené. I proto bylo včera připraveno prohlášení, kterým valná hromada (v případě DP rada města) "odvolává Martina Dvořáka z vedení společnosti a ukončuje s ním pracovněprávní vztah".

Bém a sms

V pondělí večer odeslal Pavel Bém SMS tohoto znění: "Prosím na zítra ráno připravit odvolání pana Dvořáka z funkce ředitele dopravního podniku. Předkládám já osobně. Důvody jsou neutěšené hospodaření DP." A včera ráno ještě doplnil: "Ano, pozvěte pana Dvořáka."

SMS chtěl poslat Richardu Maříkovi, šéfovi jednoho z odborů magistrátu. Bém se ale spletl a zprávu poslal redaktorovi Hospodářských novin, který má stejné příjmení.

Ještě ráno byl primátor přesvědčen, že dosáhne svého. Oficiálním důvodem byla nespokojenost s tím, že podnik nemá dosud schválený rozpočet na letošní rok. "Nemůže existovat v rozpočtovém provizoriu. Je to nezodpovědné," říkal Bém.

Když požádal o zařazení bodu nazvaného Odvolání ředitele DP, hlasovalo podle člověka přítomného uzavřenému jednání všech 10 přítomných radních. Vypadalo to, že vše jde podle Bémova scénáře.
Narychlo byl pak na radu povolán Martin Dvořák, který však cestou na radnici tušil, že na ředitelské židli zůstane.

"Myslím, že ne," odpověděl na dotaz redakce, zda z magistrátu nepůjde jako bývalý ředitel. Jak se později ukázalo, buď dobře tipuje, nebo věděl, o čem mluví. Začalo jednání a na Dvořáka se snesla kritika za špatné hospodaření a chybějící rozpočet. Jak přesně se ředitel hájil, nechce nikdo říct.

Prý se zachránil slibem

Nakonec sám Bém svůj návrh z jednání stáhl. Dvořák přežil. "Určitě pět radních z deseti by hlasovalo pro odvolání, šestý hlas by se možná také našel," řekl MF DNES pod podmínkou anonymity účastník jednání.

Proč tedy primátor nadějně rozehranou partii o hlavu ředitele vzdal? Podle informací redakce to zřejmě nebylo zadarmo.

Dvořák slíbil, že rozpočet brzy předloží. "Generální ředitel to pochopil a zavázal se rozpočet předložit. S ohledem na tyto závazky není potřeba přistupovat k personálním změnám," odůvodnil Bém.

Jenže není to trochu málo? Opravdu by primátorovi stačil ke změně názoru jeden slib? Podle zdrojů MF DNES bylo vedení města nespokojeno s Dvořákovou personální politikou. Nyní je možné, že o místo přijde ekonomický ředitel firmy Ivo Štika.

V něm totiž primátor, ba ani mnozí radní nenašli vůbec žádné zalíbení. "Nosí na radu špatně připravené materiály a nepomohla mu ani jeho mediální vystoupení," řekl jeden z radních. Štika se totiž věren svému jménu vůbec nechoval jako "bojácná čudla z rybníka", naopak docela kousal.

Když třeba vedení města odmítlo napoprvé proplatit dopravci náklady na Opencard, byl to Štika a nikoli Dvořák, kdo reagoval ostře: "Město vědělo o všech nákladech. Můžeme to doložit zápisy z jednání. Musíme se teď sejít a předvedeme si papírovou válku," řekl v únoru ČTK.

Dohodu o Štikově odchodu však nikdo oficiálně potvrdit nechce. Dvořák ji odmítá. Dva vlivní pražští politici však o odchodu Štiky hovoří jako o hotové věci.

Ztráta DP by letos mohla přesáhnout dvě miliardy

Očekávaná ztráta Dopravního podniku by v letošním roce mohla dosáhnout až dvou miliard korun. Proto se podnik brání dalšímu šetření a také opozice se snaží pro něj z městské kasy vyhádat víc peněz.
Oproti loňskému roku dostal totiž dopravce od města zhruba o 1,7 miliardy korun méně.

I důvodová zpráva rozpočtu, když ji v prosinci schvalovali zastupitelé, varovala před potížemi, do nichž se podnik dostane. A stalo se. Podnik na jaře nezvládal splácet své závazky, začal také šetřit na provozu.

Kvůli tomu od začátku roku jezdí na trase metra C z Ládví do Letňan pouze každá druhá souprava. Společnost Ropid, která sestavuje jízdní řády, dokonce připravila varianty, jak ušetřit. Ta nejtvrdší mluvila o rušení až dvaceti linek a o celoročním prázdninovém provozu na části trasy metra B.

Magistrát tak vlastně donutil Dvořáka, aby každou chvíli přišel na úřad "žebrat" o dodatečné peníze. Minulý týden mu zastupitelstvo přislíbilo téměř 1,5 miliardy. Ovšem jen na nákup nových vozů, na provoz dále peníze nejsou.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

David Rath při vynesení rozsudku Nejvyššího soudu v Brně v kauze nezákonných...
K Čapímu hnízdu vypovídali na policii i bývalí hejtmani Rath a Bendl

O dotaci pro farmu Čapí hnízdo, kvůli níž chce policie stíhat šéfa hnutí ANO Andreje Babiše, vypovídali na policii bývalí středočeští hejtmani Petr Bendl a...  celý článek

Europoslanec za KSČM Vladimír Remek, první československý kosmonaut, sleduje
Remek na konci roku opustí funkci velvyslance v Rusku

Český velvyslanec v Rusku Vladimír Remek k závěru roku skončí ve své funkci. V pondělí to potvrdilo ministerstvo zahraničí. Podle týdeníku Respekt Remek...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ke kůrovci se přidala vichřice. Z Bruntálska postupně mizí lesy

Místo klidu a čerstvého vzduchu lesní dělníci a těžká technika. V lesích na Bruntálsku se kromě těžby kůrovcového dřeva likvidují škody po vichřici z minulého...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.