Kontrolní jízdy s pražskými taxikáři ukazují, že počet taxikářů, kteří předraží nebo jezdí s nedostatky, stále klesá.
Úředníci magistrátu, kteří začali s přísnými kontrolami před více než dvěma a půl rokem uvádějí, že se jim podařilo snížit počet předražených jízd z každé třetí na každou pátou.
"Na konci roku 2004 to už bylo jen 15 procent předražení či porušení předpisů," dodal primátor Pavel Bém.
Pokud by tento trend pokračoval i v první půlce letošního roku, podle Béma pak město začne s taxikáři diskutovat o zvýšení regulovaných cen. "Bavit se nyní o konkrétní částce však nemá smysl," řekl Bém.
Nynější ceny, kdy si mohou taxikáři účtovat za kilometr nejvýše 25 korun, za nástup 34 korun a za minutu čekání pětikorunu, platí od července loňského roku.
Podle náměstka primátora Rudolfa Blažka je však za tímto zdražováním vyšší daň z přidané hodnoty. Město tehdy slíbilo, že do konce loňského roku zohlední i růst nákladů od posledního zdražení v roce 2000.
Problémy s taxikáři, kteří předražovali o několik stovek korun a způsobili tak městu mezinárodní ostudu, však diskuzi o vyšších cenách odsunuly na druhou kolej.
Většina taxikářů, které redakce kontaktovala, se však domnívá, že problémy vyřeší až odstranění regulovaných cen.
"Deregulované ceny už zde byly, ale nepřinesly impuls ke snížení cen či ke snížení počtu předražených jízd," upozornil primátor s tím, že nevěří prosbám typu zrušte regulaci a my se budeme chovat slušně.
Možnost zdražení cenových stropů připouštějí i sociální demokraté, koaliční partner ODS na magistrátu. "Zatím jsme o tom nejednali, ale měl by zde být přirozený vývoj, a proto určité zvýšení je možné," řekl náměstek primátora Petr Hulinský.
V minulosti se cenový strop zvedal maximálně o pět korun. Podle taxikářů to ale nestačí. "Jen pro orientaci. Aby se vůbec vyplácelo podnikání například s dieselovou Škodou Octavia, je částka nákladů na kilometr spočtená na 29 korun. Spousta taxikářů však jezdí s dražšími auty," řekl předseda pražského cechu taxikářů Pavel Pavlát.
Ze strany městských úředníků však již delší dobu zaznívají názory, že pokud by současné ceny byly nastavené špatně, taxikáři by patrně nejezdili. "Kdyby současné sazby byly nízké, taxikáři by mohli těžko provozovat svoji živnost," řekla před měsícem vedoucí magistrátního oddělení odboru daní, poplatků a cen Andrea Zemanská.
A jak vlastně tabulky města vznikají? Nejdůležitější položky jsou pořizovací cena vozidla a s tím spojený servis, proměnlivá cena pohonných hmot, pojištění a další náklady.
"Zásadní položkou je to, kolik z celkového počtu najetých kilometrů je placených. To vychází z obecné statistiky a nyní to je kolem 50 procent," přiblížil Michal Drnec ze stejného odboru magistrátu.
Pavel Pavlát však tyto městské tabulky považuje za špatné. "Nestačí však jen zrušit regulované jízdné. Důležité je, aby město bylo s taxikáři právně svázané. To vlastní štafly, tak ať s dopravci na ně podepíše smlouvu, v jejímž rámci budou i smluvní ceny," shrnul Pavlát.
Podmínky i ceny si tak podle něho určí město a lidé budou mít jistotu, že pojedou za cenu, která je na stanovišti uvedena.
S tímto řidičem taxíku stála jízda z Václavského náměstí do Holešovic šest set korun. O 345 víc, než měla. (25. listopadu 2004) |