Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bělorusko poslalo policii k nezávislým novinářům a zavřelo úřad OBSE

  16:15aktualizováno  16:52
Běloruská tajná služba prohledává byty a kanceláře nezávislých novinářů. Oznámila to organizace Reportéři bez hranic. Agenti prý zabavují vše, co se vztahuje k volbám, v nichž byl znovu zvolen prezidentem Alexandr Lukašenko, a k následným protestům opozice. Bělorusko také nařídilo zavřít úřad OBSE v Minsku.

Podle agentury AP je ve vazbě ještě nejméně deset novinářů. Na snímku příbuzní demonstrantů, kteří byli zadrželi při povolebních protestech (20. prosince 2010) | foto: AP

"Běloruská strana rozhodla, že neprodlouží povolení úřadu OBSE dále pracovat v Minsku," řekl mluvčí běloruského ministerstva zahraničí. Bez dalšího vysvětlení dodal, že není objektivní důvod udržovat misi OBSE v Minsku. Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě nedávno kritizovala kontroverzní běloruské prezidentské volby (více o volbách a povolebním zatýkání demonstrantů čtěte zde).

OBSE při hodnocení voleb konstatovala, že nemůže hlasování hodnotit pozitivně, a odsoudila násilnosti, které se v Minsku odehrály bezprostředně po vyhlášení volebních výsledků. Podle nich se vítězem stal dosavadní prezident Alexandr Lukašenko, který oficiálně obdržel téměř 80 procent hlasů. Opozice považuje volby za zfalšované a vyzvala k novým volbám bez Lukašenka.

Policie prohledala kanceláře a byty novinářů i aktivistů

Reportéři bez hranic v pátek uvedli, že od 25. prosince tajní policisté prohledali kanceláře tří nových sdělovacích prostředků a jedné opoziční strany. Dále soukromé byty dvou novinářů, dvou aktivistů angažujících se pro lidská práva, dvou bývalých prezidentských kandidátů a čtyř jejich poradců.

Alexander Lukašenko stojí v čele Běloruska už 16 let.Fotografka Julia Doroškevičová, která pracuje pro týdeník Naša niva, řekla, že jí tajní policisté zabavili kamery, počítače i videorekordér. Její manžel, který není novinář, ale přiznal účast na protestech proti Lukašenkovu znovuzvolení, musel k výslechu.

"Lukašenko vytváří světový rekord v pokusech o potlačení veškerého nesouhlasu v Bělorusku," řekla Doroškevičová.

Podle agentury AP je ve vazbě ještě nejméně deset novinářů, kteří byli zadrženi v den voleb 19. prosince, a třem z nich hrozí až 15 let vězení kvůli údajnému organizování nepokojů.

Autoritářský prezident Lukašenko, kterého jeho kritici někdy označují za posledního evropského diktátora, vládne v Bělorusku už přes 16 let.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Monument republiky na istanbulském náměstí Taksim. V čele sousoší stojí...
V Turecku přibývá útoků na sochy Atatürka. Nařídil mi to Bůh, řekl vandal

V Turecku přibývá útoků na sochy zakladatele moderní republiky Mustafa Kemala Atatürka. Na konci července se muž se srpem v ruce snažil zničit sochu ve městě...  celý článek

Muslimská komunita v Ripollu vyjádřila soustrast blízkým obětí teroristických...
Islám, náboženství míru. Charlie Hebdo provokuje obálkou s oběťmi útoků

Francouzský satirický časopis Charlie Hebdo si svým středečním vydáním proti sobě opět poštval nejen muslimy. Karikaturou na obálce připomněl nedávný útok...  celý článek

Kim Wallová na archivním snímku
Torzo těla patří novinářce z ponorky, oznámila dánská mordparta

Torzo těla bez hlavy nalezené v pondělí na jihu dánské metropole Kodaně patří pohřešované švédské novinářce. Po testech DNA to oznámila dánská policie....  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.