Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Drahé doutníky a pikle kolem novin. Netanjahu se dostává do úzkých

  16:32aktualizováno  16:32
Benjamin Netanjahu se dostává do nejtěžší situace ve své dlouholeté politické kariéře. Izraelského premiéra policie vyšetřuje pro podezření, že přijímal drahé dary. Média navíc propírají nahrávku, na níž údajně vydavateli jednoho listu výměnou za lepší publicitu slibuje poškození konkurence.

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu na setkání kabinetu (8. ledna 2017) | foto: Reuters

Na začátku tohoto týdne strávil Benjamin Netanjahu tři hodiny na výslechu před protikorupční jednotkou. Podle prvotních informací se vyšetřování zaměřilo především na drahé dary, které Netanjahu přijímal od svých bohatých přátel.

Politický veterán

Netanjahu i jeho manželka Sara v minulosti čelili několika skandálům. Sara byla například obviňována z údajného tyranizování zaměstnanců i z extravagantních a vysokých výdajů. Sedmašedesátiletý politik stojí v čele izraelské vlády od března 2009, premiérem byl ale už v letech 1996-1999. Celkem se stal předsedou vlády čtyřikrát, jako jediný v historii země třikrát za sebou. Pokud dokončí toto volební období, stane se nejdéle sloužícím premiérem Izraele.

zdroj: ČTK

Například známý hollywoodský producent Arnon Milchan mu měl posílat doutníky a alkohol v hodnotě tisíců šekelů (šekel je asi 6,7 korun). Milchan vlastní podíl v izraelské televizi Channel 10, ale podílel se také na zakázkách v izraelském obranném průmyslu.

„Každý rozumný člověk ví, že není nic trestného na tom, když dá přítel příteli doutníky,“ odmítl možnou korupci Netanjahův právník Yaakov Weinroth. Jenže podle informací izraelského listu Haarec si Netanjahu a jeho manželka o doručení drahých pozorností nejednou sami řekli. Izraelská policie prý v rámci vyšetřování vyslechla desítky lidí. Netanjahu své vyšetřování označil za politický hon na čarodějnice.

Mediální přetahovaná

Během víkendu však izraelská média přinesla další informace, které popisují jako politické „zemětřesení“. Policie totiž premiéra Netanjahu nahrála během hovoru, který odhaloval dohody o něčem mnohem vážnějším, než jsou doutníky nebo alkohol.

Na nahrávce pořízené před volbami se podle stanice Channel 2 domlouvá s Arnonem Mozesem, vlastníkem izraelských novin Jediot Achronot, že se výměnou za lepší publicitu pokusí snížit náklad konkurenčních novin Israel Hajom. Pikantní je, že tento list vlastní Netanjahuův spojenec, americký hazardní miliardář Sheldon Adelson, zatímco Jediot Achronot je znám kritickým postojem k Netanjahuově vládě.

Netanjahu podle izraelských médií před svými vládními kolegy v neděli prohlásil, že na obviněních nic není. Podle listu Haarec však byl důkazy, které proti němu izraelská policie má, velmi překvapený. „Opravdu to neočekával,“ uvedl pro Haarec premiérův velmi blízký spolupracovník.

Odstoupit nemusí

Na víkendové detaily z Netanjahuova vyšetřování pomalu reaguje i izraelská opozice. Její představitelé ze začátku vyšetřování postupovali velmi opatrně, snad i proto, že jak předseda Sionistického tábora Jicchak Herzog, tak Jair Lapid, předseda středové strany Ješ Atid, byli svými kontakty se zmiňovaným hollywoodským producentem Arnon Milchanem také dobře známi.

V neděli však Cipi Livniová z Herzogova opozičního bloku řekla, že se Netanjahu „musí rozmyslet, jestli chce být oligarchou, nebo premiérem“. Podle dalších opozičních politiků se blíží chvíle, kdy bude Netanjahu muset skončit.

Izraelské zákony nevyžadují, aby premiér v případě vyšetřování rezignoval. Na druhou stranu Ehud Olmert, který funkci zastával před Netanjahuem, tak v roce 2008 v reakci na obvinění učinil. Odstoupit by Netanjahu musel pouze v případě přímého obvinění a následného soudu.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.