Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Běchovicím vadí dostavba Pražského okruhu, pohřbila by je zaživa

  15:26aktualizováno  15:26
Obyvatelům Běchovic dlouho nevadily plány na výstavbu dálničního okruhu kolem Prahy v jejich sousedství. Nedávno ale zjistili, že kvůli dálnici by se jejich čtvrť nemohla rozvíjet. Hygienici by zakázali výstavbu škol, ordinací lékařů i dalších domů.

Obyvatelé Běchovic požadují, aby se křížovatka okruhu posunula od jejich obydlí. | foto: CTECH

Ještě letos se měl začít podle plánů Ředitelství silnic a dálnic stavět další úsek Pražského okruhu mezi D1 a Běchovicemi. Nezačne. Proti stavbě se náhle odvolaly desítky obyvatel Běchovic i místní radnice. Proč? Zjistili, že by jejich čtvrť po dokončení okruhu zůstala de facto pohřbena zaživa.

Zhruba sto dvacet domů se totiž dostalo do takzvaného ochranného hlukového pásma. To si místní lidé včetně zdejších úředníků nejprve mylně vysvětlovali jako pásmo, které má být obzvlášť chráněno před hlukem z dálnice protihlukovými bariérami.

Jenže termín znamená něco zcela jiného. To, že ve čtvrti budou zakázány stavby škol, ordinací či bytových domů. Výstavba vilek nebo třeba dostavby již stojících domů pak musí splnit tak přísná kritéria, že získat stavební povolení bude prakticky nemožné.

Rozvoj obce by byl zcela zastaven. "Nechali by nás tu jen dožít. Nemohl bych si přistavit ani patro k domu," stěžuje si místní obyvatel Miroslav Mevald.

Mapa Pražského okruhu

Mapa Pražského okruhu

Pražští hygienici totiž omezili i výstavbu rodinných domů. Ten, kdo by si chtěl v části obce zvané Běchovice II postavit vilku, musel by nejprve doložit, že nebudou hlukem z dálnice ohroženi její obyvatelé. To znamená, že musí prakticky vybudovat kolem pozemku vysokou stěnu.

Hygienici vs. ministerstvo

Rozhodnutí hygieniků překvapilo i ministerstvo zdravotnictví, které před dvěma týdny rozhodlo, že stanovisko hygieniků je špatné, a dokonce v rozporu s právními předpisy.

OKRUH
U BĚCHOVIC

Kde má vést
Jde o úsek Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi, který má navázat na úsek Slivenec - D1, jenž bude dokončen v létě příštího roku. Na úsek nové dálnice má navázat také nová kapacitní kolínská silnice, jež by výrazně odlehčila přetížené Českobrodské ulici. Křižovatka okruhu s touto silnicí a již zprovozněnou Šterboholskou radiálou je naplánována asi 150 metrů od běchovických domů.

Délka a cena
Dálnice je naplánována v délce 12,6 km a náklady na výstavbu se pohybují kolem 9,3 miliardy Kč.

Kdy bude dokončen Dálnice měla být na jihovýchodě Prahy dokončena v roce 2013, se stavbou se mělo začít již letos v zimě. Odvolání místní radnice a obyvatel však výstavbu opozdí.

Co navrhují Běchovice Místní lidé se dělí na dvě skupiny. Jedni žádají dostavbu okruhu i kolínské silnice, protože ubude aut přímo v centru obce. Druzí navrhují vést okruh obloukem kolem města až za Úvaly. Radnice navrhuje změnit plány křižovatky. Třeba ji posunout dále od obce.

"Podle hlukové studie se i přes výstavbu desetimetrového protihlukového valu předpokládá v Běchovicích překročení limitů v noční době až o 3,3 decibelu. Konstatujeme, že hygienická stanice nepostupovala správně a její stanovisko bylo vydáno v rozporu s právními předpisy," píše se v odůvodnění ministerstva, které má MF DNES stejně jako stanoviska hygieniků k dispozici.

Místní lidé požadují, aby se dálnice vyhnula jejich čtvrti velkým obloukem. Dávají přednost variantě okruhu, o níž se uvažovalo v polovině devadesátých let. To by dálnice vedla od D1 kolem středočeských Sluštic, Škvorce a Úval.

Běchovická radnice je umírněnější. "Chceme, aby byly dodržovány hlukové limity. To by mohlo vyřešit posunutí křižovatky okruhu se Štěrboholskou radiálou a novou kolínskou silnicí," řekl starosta Ondřej Martan. "Hledáme kompromis, nechceme do toho hodit vidle, když se to plánovalo patnáct let," dodal.

Křižovatka by se z laického pohledu posunout mohla. Okolo Běchovic jsou totiž jen pole a nejbližší domy jsou v Dubči kilometr odtud. "Jenže ta pole jsou velkým rozvojovým územím, které si Praha rezervuje," míní vedoucí stavební komise Lubor Horák.

Bez okruhu auta zahltí příští rok okolní okresky

Ředitelství silnic a dálnic si tak rozšiřuje seznam míst, kde bude mít problém s výstavbou. Potíže má již několik let u Suchdola na severozápadě metropole. Ředitelství varuje, že až bude příští rok otevřen úsek okruhu mezi D1 a Slivencem, bude dálnice k Běchovicím chybět a auta zahltí okolní okresky.

"Jedná se skutečně o dopravně velmi významnou stavbu obchvatu, která bude určitě od příštího roku velmi chybět," říká za ředitelství Martina Vápeníková.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

O slyšení před komisí se přihlásil bývalý šéf fotbalu Miroslav Pelta (22. srpna...
Pelikán zbavil žalobce Zemana mlčenlivosti, před komisí mluvil i Pelta

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán zbavil mlčenlivosti nejvyššího státního zástupce Pavla Zemana. Rozhodl se k tomu po úterním jednání s poslaneckou komisí,...  celý článek

Barokní palácový komplex Belveder v rakouské Vídni
100 POHLEDŮ: Udusanou cestou k pompéznímu paláci Belveder ve Vídni

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Doprava u vjezdu nového dálničního úseku D11 přes Kukleny v Hradci Králové je...
D11 stáhla kamiony ze „silnice smrti“, na kraji Hradce je klid před bouří

Dopravní situace v Hradci Králové-Kuklenách u vjezdu na nový úsek dálnice D11 připomíná klid před bouří. Podle místních je jen otázkou krátkého času, kdy ulici...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.