Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

BBC udělala v pedofilní kauze Savilea chybu. Ale prý v dobré víře

  19:37aktualizováno  19:37
Britská stanice BBC informovala o pedofilní aféře kolem moderátora Jimmyho Savilea s chybami, ale nepokoušela se ji ututlat. Od jeho vyšetřování upustila v dobré víře. K takovému závěru došlo nezávislé vyšetřování. Savilea obvinilo ze sexuálního zneužívání už několik set lidí.

Jimmy Savile na archivním snímku | foto: Profimedia.cz

Moderátor zemřel loni ve věku 84 let. Šetření se týkalo rozhodování redakce pořadu Newsnight. Ta loni náhle zrušila vysílání reportáže o Savileově pedofilii a o Vánocích a na Nový rok pak BBC vysílala program věnovaný Savileově práci. O jeho sklonech nebo pochybném jednání v něm nebyla ani zmínka.

Přesto však z e-mailů obsažených ve zprávě vyplývá, že někteří pracovníci BBC o temné Savileově stránce věděli už v době, kdy se připravoval program k uctění jeho památky a práce. Přesto ji ignorovali.

"Pracovníci Newsnight měli ten příběh správně. Našli jasné a přesvědčivé důkazy, že Jimmy Savile byl pedofil. Rozhodnutí jejich editora upustit od původního vyšetřování bylo nepochybně špatné, i když věřím, že bylo učiněno v dobré víře," uvádí autor zprávy a někdejší šéf televize Sky Nick Pollard.

"Nebylo učiněno k ochraně programů věnovaných Savileovi nebo pro jiný pochybný důvod." Z jakého důvodu to tedy učinila, není jasné. Pollard BBC hlavně zkritizoval za to, že po vypuknutí skandálu nebyla schopna správně na aféru reagovat.

Policie bývalého moderátora podezřívá ze 199 případů sexuálního zneužívání, k nimž patří 31 znásilnění. Jako jeho sexuální oběti se policii přihlásilo už 450 lidí.

Skandál vedl k rezignaci generálního ředitele BBC, který byl ve funkci jen něco málo přes 50 dní, a vyvolal otázky o jeho předchůdci Markovi Thompsonovi. Toho nová zpráva jakékoli viny zprošťuje. Ve středu britská veřejnoprávní stanice oznámila, že šéfredaktorka pořadu Newsnight a její zástupce budou nahrazeni.

V souvislosti s vyšetřováním Savileovy kauzy už policie zatkla a vyšetřuje osm lidí. Policie desítky let staré případy rozkrývá v rámci takzvané Operace tis, kterou rozdělila ještě do tří kategorií. První se týká jen Savilea, druhá Savilea a dalších a třetí jen ostatních (ti se Savileem přímo nesouvisí).

V rámci této operace už zatkla osm lidí, mezi nimiž jsou i slavné osobnosti jako třeba komik Freddie Starr a či někdejší zpěvák Gary Glitter, který byl v 90. letech odsouzen za dětskou pornografii a o několik let později šel za mříže ve Vietnamu kvůli sexuálnímu obtěžování mladistvých. Policie všechny muže propustila, ale pouze na kauci, což znamená, že zcela volní nejsou. Někteří z nich se hájí, že jejich případ se netýká dětí.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

U obce Kleinarl v Salcbursku v důsledku silných dešťů vznikla dvě nová jezera s...
V Rakousku po deštích vznikla dvě nová jezera, bouřka zabila dva lidi

Noční bouřky v Rakousku zabíjely. Dva lidé přišli o život nedaleko města Braunau am Inn v Horních Rakousích, kde se na ně zřítil festivalový stan. V Salcbursku...  celý článek

Stoupenci Jarosława Kaczyńského si ve Varšavě připomínají leteckou tragédii u...
Polská vláda krotí soukromá média. Chce, aby psala v národním zájmu

Polská vláda se chystá zavést nová pravidla pro kontrolu mediálního trhu, která by některé zahraniční vlastníky mohla přimět k odchodu ze země. Omezení...  celý článek

Finští policisté útočníka, který v Turku pobodal deset lidí, postřelili do nohy...
V Turku vraždil nožem mladý Maročan, policie ho podezřívá z terorismu

Finská policie vyšetřuje páteční útok nožem v Turku jako teroristický čin. Hlavním podezřelým je 18letý Maročan. Policie zatkla při razii v noci na sobotu pět...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.