Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

BBC nechce couvnout ve sporu s vládou

  12:41aktualizováno  12:41
Spor britské vlády s BBC nekončí. Stanice odvysílala reportáž, že Blairova zpráva o iráckých zbraních hromadného ničení byla záměrně přikrášlena. Vláda BBC nabídla, že zveřejní jméno svého člověka, který s novináři mluvil. BBC ale odmítla potvrdit či vyvrátit, že má informace právě od něho.

Reportáž, v níž BBC tvrdila, že zpráva o iráckých zbraních hromadného ničení, kterou premiér Blair přednesl před válkou parlamentu, byla postavena na záměrně "přikrášlených" informací, celou aféru odstartovala. - podrobnosti zde

Ministr zahraničí Jack Straw už několikrát BBC vyzval, aby se za zveřejněné informace omluvila. Stanice ale na zveřejněných faktech trvá.

Nadsazené riziko hrozby iráckých zbraní mělo přesvědčit zákonodárce, aby kývli na brtiskou účast ve válečném tažení.

Text měl "kosmeticky upravit" premiérův poradce Alastair Campbell. Zprávou a její důvěryhodností se zabýval také jeden z výborů britského parlamentu.

Poslancům šlo hlavně o to, jestli kabinet nebezpečí zbytečně nezveličoval. - více zde

Výbor vládu jen pokáral
Výbor pro zahraniční záležitosti britského parlamentu v pondělí kritizoval vládu za způsob, jakým před válkou v Iráku s informacemi tajných služeb nakládala.

Blairův poradce Campbell však byl očištěn od obvinění, že do textu zprávy nepřiměřeným způsobem zasahoval.

Výbor dospěl k závěru, že ve vládní zprávě, která byla uveřejněna loni v září, se klade příliš velký důraz na tvrzení, že tehdejší irácký režim je s to do 45 minut rozmístit své chemické a biologické zbraně.

Jazyk zprávy, usoudil výbor, je "daleko více přitakávající než jazyk, kterého se jinak užívá ve zprávách zpravodajského charakteru".
 
Blair podle výboru nesprávně informoval poslance i o charakteru jiné zprávy o iráckých zbraních, která byla uveřejněna v lednu, a která nekriticky přebrala závěry jedné americké disertační práce.

"Dospěli jsme k závěru, že premiér, ač neinformován o zdrojích zprávy, se na půdě Dolní sněmovny chybně vyjádřil o jejím charakteru, neboť ji označil za další zpravodajskou zprávu. Tato jeho chyba posléze vyšla najevo," konstatoval výbor.

Omyl přiznal i Washington
To, že vypustil do světa nepřesné informace přiznal v úterý také Bílý dům. Washington přiznal, že slova prezidenta Bushe o tom, že se lrák pokusil nakoupit uran v Nigeru, byla založena na zfalšované informaci. - více informací najdete zde

Autoři: ,


Trump ohrožuje světovou bezpečnost, řekl historik Lukeš v Rozstřelu





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Figuríny s oběšenci se objevily v úterý ráno 22. října na pražském Klárově
ZÁPISNÍK: Panika o českých volbách a sex v Japonsku

Cizinci se divili, proč Češi šílí kvůli volbám. Vzpomínky na válku. Málo sexu u Japonců podle The Washington Post. Fotbalové paměti. To jsou témata zápisníku...  celý článek

Miroslav Kalousek po jednání s prezidentem Milošem Zemanem.
ZÁPISNÍK: Několik slov chvály

O jednom kolegovi novináři a o nadávání na média. O české otázce a třech divadelních představeních. A také gratulace Miroslavu Kalouskovi, to jsou témata...  celý článek

Nemůžete říci, že jste nebyli varováni, říká film Rolanda Emmericha 2012.
ZÁPISNÍK: Cože? Už zase krachuje západní civilizace?

Ministr byl na šrot, Zdeněk Škromach fotil "výborné koláčky", Okamuru s Bártou spojila kniha a Tokio volá "Banzai"! To jsou témata zápisníku "Minulý týden"...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.