Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Smrtící srážku vlaků v Bavorsku zavinil člověk, míní vyšetřovatelé

  8:31aktualizováno  10:59
Při úterní srážce vlaků nedaleko města Bad Aibling zahynulo deset lidí. Zpráva o nalezení těla jedenácté oběti se nepotvrdila. Podle vyšetřovatelů tragédii nejspíš způsobila lidská chyba. Policie však odmítá spekulace, podle kterých železničáři vypnuli zabezpečovací zařízení, aby mohl vlak dohnat zpoždění.

Nehoda se stala v úterý ráno u městečka Bad Aibling asi 50 kilometrů jihovýchodně od Mnichova, a to na lokální trati mezi Holzkirchenem a Rosenheimem. Několik vagonů po nárazu vykolejilo (psali jsme zde).

Příčina neštěstí zatím není známa. Server Deutsche Welle však s odvoláním na vyšetřovatele píše, že za ním s nejvyšší pravděpodobností stojí lidská chyba. Zatím však není jasné, kdo konkrétně selhal.

„Je šokující, jak se do sebe vlaky vklínily. Jeden z nich se opravdu zavrtal do toho druhého - kabina strojvedoucího je zcela zničená. Povolená rychlost na trati byla 100 km/h a místo havárie je v zatáčce, takže strojvedoucí měli jen malý oční kontakt. Předpokládá se, že k nárazu došlo bez brzdění,“ řekl na tiskové konferenci ministr dopravy Alexander Dobrindt.

Vlaky měly zastavit magnety u návěstidel

Německé rádio Bayerischer Rundfunk zmínilo teorii, podle které některý z železničářů krátce před srážkou vypnul zabezpečovací zařízení na trati. Chtěl prý pomoci opožděnému vlaku, aby svůj časový skluz dohnal. „Tohle klidně vyhoďte do koše. Jsme teprve na začátku vyšetřování a nebudeme potvrzovat nějaké zvěsti,“ odmítl to však policejní mluvčí. Vyšetřování podle něj může zabrat celé týdny.

Trať u Bad Aibungu je podle železničního experta Uweho Höfta vybavena starším, ale spolehlivým zabezpečovacím systémem zvaným PZB 90. Tvoří ho soustava čidel, která před návěstidly měří rychlost vlaku.

Fotogalerie

Pokud blížící se návěstidlo velí k zastavení vlaku a systém zjistí, že strojvůdce nezpomaluje, rezonanční obvody PZB vyšlou do vlaku signál, že je třeba zpomalit. Strojvůdce musí příkaz potvrdit a splnit.

Pokud strojvůdce nereaguje a souprava kolem návěstidla bez povolení projede, další magnety přenesou do vlaku další signál a souprava okamžitě nouzově zastaví.

Zabezpečovací zařízení slouží jako záloha pro případ, kdy by výpravčí omylem poslal vlaky proti sobě, případně kdyby někdo špatně nastavil výhybku.

Obvykle by mělo fungovat samostatně, někdy však potřebuje zásah člověka. PZB 90 před časem vyvinula železniční společnost Deutsche Bahn, funguje na mnoha tratích napříč Německem a Höft neočekává, že by měl letité zabezpečovací zařízení v brzké době nahradit modernější systém.

Na těžko přístupném místě srážky v úterý zasahovaly desítky záchranářů včetně jedenácti helikoptér. Do Bad Aiblingu, který leží asi 20 kilometrů od rakouských hranic, přijeli také záchranáři z Rakouska, kteří rovněž poskytli vrtulník. Prohledávání trosek pokračuje i ve středu dopoledne.

Autoři: ,


Témata: Německo, Vlak




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.