Baťův kanál: z Otrokovic poprvé do Strážnice

Baťův kanál - Od Bělovského jezu nad Otrokovicemi až do historického centra Strážnice mohou letos poprvé doplout milovníci vodní turistiky na Baťově kanále. Oblíbená vodní trasa jim v začínající sezoně umožní plavbu na osmačtyřiceti splavných kilometrech, to je o šest víc než loni.
Kromě prodloužení vodní trasy je hlavní novinkou vlajková osobní loď Danaj pro šedesát osob. Loď s dvěma palubami může podeplout pod mosty dva metry nad hladinou a přeplout půlmetrové mělčiny.
Podívejte se na bohatou fotogalerii z Baťova kanálu.
HLAVNÍ NOVINKY

prodloužení splavné části vodní cesty do centra Strážnice a odtud až
k unikátnímu souboru vinných sklepů v Plžích

nové turistické centrum a přístaviště ve Veselí nad Moravou

první motorová osobní loď pro 60 osob, speciálně vyrobená pro Baťův
kanál

plavby na lehkých motorových člunech v úseku Kroměříž - Spytihněv

"Je to první osobní loď v historii této vodní cesty postavená speciálně pro Baťův kanál, mohla by přilákat další turisty," vysvětlil ředitel nadačního fondu Agentury pro rozvoj Baťova kanálu Ivo Ondračka.

Návštěvnost se zdvojnásobuje
Počet turistů, kteří využívají vodní stezku, roste každý rok téměř dvojnásobně. Loni jich už bylo téměř čtyřiadvacet tisíc.

Zaměstnanci agentury ale považují takový počet za trvale neudržitelný. Kanál podle nich ještě není připraven pro lidi. "Prostředí v některých přístavech není ideální, chybí více půjčoven lodí," prohlásil Vojtěch Bártek z agentury.

Chybí více výstupních míst
"Prostředí na kanále není humanizované. Kanál byl projektován pro dopravu. My se ho teď snažíme předělat pro lidi, jde to ale pomalu," tvrdí Ivo Ondračka.

Schází například výstupní i nástupní místa, aby turisté mohli kdykoliv a kdekoliv bez problémů vystoupit z vody a projít se po břehu. "Jedno nástupiště na řece ale stojí až milion korun, a my potřebujeme takových nástupišť dvacet," podotkl Ondračka.

Cílem je mít 75 000 návštěvníků ročně
Peníze by mohli přinést soukromí investoři. Ti ale stále hodnotí prostředí jako příliš rizikové. Nemají například jistotu, že někdo náhle nezavře plavební komory. Návratnost vynaložených prostředků je navíc dlouhodobá. Zaměstnanci agentury ji odhadují na třicet až čtyřicet let.

Návštěvnost
na Baťově kanále

1998 7 000
1999 14 200
2000 23 500
ideál 75 000
Aby byl provoz na kanále rentabilní, muselo by vodní cestu ročně využívat pětasedmdesát tisíc lidí. Ivo Ondračka by chtěl už letos snížit počet krátkodobých návštěvníků, kteří zatím tvoří většinu klientely. Na jejich místě by raději viděl turisty, kteří právě díky Baťovu kanálu zůstanou v regionu déle a zkombinují svůj pobyt s
návštěvou kulturních památek, Bílých Karpat nebo s ochutnávkou ve vinných sklepích.

"Chtěl bych, aby aspoň osm tisíc návštěvníků zůstalo v regionu tři až čtyři dny a padesát tisíc lidí aby zde strávilo minimálně dvě noci. Ani jedno se ale zatím neděje," lituje Ondračka.

Baťův kanál - horní úsek

Baťův kanál - Veselí nad Moravou

Baťův kanál - Babice

Baťův kanál - Kunovický les

Baťův kanál - Nedakonice

Baťův kanál - Petrov

Baťův kanál - Spytihněv

Baťův kanál - Staré Město

Baťův kanál - Staré Město

Baťův kanál - Strážnice

Baťův kanál - Veselí nad Moravou

Baťův kanál - Vnorovy

Baťův kanál - Vnorovy


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video