Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Baťův kanál: unikátní průplav

aktualizováno 
Zlín - Mnoha proměnami prošel v posledních sedmdesáti letech Baťův kanál.
Mnoha proměnami prošel v posledních sedmdesáti letech Baťův kanál. Ze stavby vybudované ve třicátých letech dvacátého století pro zvýšení hladiny spodních vod, kvůli závlaze a k průmyslové plavbě po řece je dnes unikátní vnitrozemský průplav v úseku Otrokovice - Rohatec. Oblíbená vodní trasa umožní turistům v letošní sezoně plavbu na osmačtyřiceti splavných kilometrech, to je o šest víc než loni. Snad i proto roste každoročně počet turistů, kteří vodní stezku využívají. Loni jich už bylo téměř čtyřiadvacet tisíc. Ředitel nadačního fondu Agentury pro rozvoj Baťova kanálu Ivo Ondračka však považuje takové číslo za trvale neudržitelné. "Kanál byl projektován pro průmyslovou dopravu, my se ho teď snažíme předělat pro lidi. Jde to ale pomalu," tvrdí ředitel. Podle Ondračky chybějí například výstupní i nástupní místa, aby turisté mohli kdykoliv a kdekoliv bez problémů vystoupit z vody a projít se po břehu. "Jedno nástupiště na řece ale stojí až milion korun, a my jich potřebujeme dvacet." Investoři se zatím nehrnou, návratnost vynaložených prostředků je dlouhodobá. Zaměstnanci agentury ji odhadují na třicet až čtyřicet let. Aby byl provoz na kanále rentabilní, muselo by vodní cestu ročně využívat pětasedmdesát tisíc lidí. Ivo Ondračka by chtěl už letos snížit počet krátkodobých návštěvníků, kteří zatím tvoří většinu klientely. Na jejich místě by rád viděl turisty, kteří právě díky Baťovu kanálu zůstanou v regionu déle a zkombinují svůj pobyt s návštěvou kulturních památek (hrad Buchlov, zámek Buchlovice, velehradský klášter) nebo s ochutnávkou ve vinných sklepích. Baťův kanál, historická vodní cesta, původně spojil Otrokovice s Rohatcem a měřil padesát kilometrů. Dnes je splavný osmačtyřicetikilometrový úsek a turisté po něm mohou od Bělovského jezu nad Otrokovicemi letos poprvé doplout až do historického centra Strážnice a odtud k unikátnímu souboru vinných sklepů v Plžích. Plavidla kanálové flotily si můžete pronajmout pro plavbu z nového turistického centra ve Veselí nad Moravou nebo z dalších pěti půjčoven motorových člunů na vodní cestě (ve Strážnici, Hodoníně, Veselí nad Moravou, Uherském Hradišti a Spytihněvi). Novinkou je vlajková osobní loď Danaj pro šedesát osob. Jedná se o první loď postavenou po pětadvaceti letech v České republice.
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na 3,3 milionu dětí v Jemenu trpí podvýživou.
Saúdská armáda blokuje jemenské přístavy. Zemí se šíří cholera a hlad

Situace ve válkou sužovaném Jemenu v posledních měsících eskaluje. V zemi chybí jídlo i základní léky. Velkou měrou k tomu přispívá blokáda Saúdské Arábie,...  celý článek

Severokorejský vůdce Kim Čong-un na inspekci dělostřelecké jednotky (27. dubna...
Kim se vrhl na digitální loupeže. V pozoru musí být i české banky

Ještě před několika lety tajné služby nepovažovaly severokorejské hackery za vážnější hrozbu. Dnes kybernetičtí záškodníci ve službách Kim Čong-una útočí na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Francouzi objasnili záhadné krádeže v autobusu: zloděj se skrýval v kufru

Francouzská policie minulý týden vyřešila sérii záhadných krádeží v autobusech mířících z Paříže na letiště Beauvais. Mizející cennosti měla na svědomí dvojice...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.