Prostřednictvím vydavatelství Pražan, v jehož čele až do podzimu stál současný ministr školství Josef Dobeš, získala strana 43 milionů. Miliony protekly přes dva časopisy vydavatelství - Pražana a Věci veřejné. Informují o tom Hospodářské noviny.
Mezi spolehlivé inzerenty patřilo také třebíčské Horácké kovodružstvo nebo síť obchodů se skateboardovým vybavením ze stejného města a z Prahy. Za inzerci vydaly stovky tisíc korun.
Milionové náklady časopisů VVVelký náklad, nízká cena, tak vydávají VV vlastní časopisy |
Podle deníku kovodružstvo tehdy řídil Pavel Bárta, prodejny AbraCadabra ovládala agentura Babylon Promotion Service, kterou vlastní jeho syn Petr Bárta. Oba jsou příbuzní faktického šéfa VV Víta Bárty, který v poslední době čelí několika skandálům a podezřením, že za stranou stojí kvůli svým podnikatelským zájmům.
"Byla to jen výpomoc"
"Šlo o takovou výpomoc Věcem veřejným. Pavel Bárta je strýc toho šéfa Věcí veřejných. Teď už tam ale reklamu nemáme,“ řekl HN současný ředitel kovodružstva Antonín Chromý. Firmu vede od léta 2010.
Mezi inzerenty časopisů vydavatelství Pražan patří také Petra Bártová z Prahy. Před dvěma lety jí v sedmi číslech časopisu Pražan vyšel čtvrtstránkový inzerát nabízející odkup nemovitostí. "Nebudu vám říkat, že příbuzní nejsme. Ale další informace vám neposkytnu," reagovala Bártová.
Vydavatelství PražanV minulosti v něm figuroval ministr Josef Dobeš, nyní je většinovým vlastníkem vydavatelství Pavel Dobeš, volební manažer VV, člověk, který má ve straně na starosti personální otázky a neúspěšné kandidoval do zastupitelstva Prahy 3. Dvacet procent vydavatelství patři společnosti Res Publica Publishing. Tu vlastní Radim Vysloužil, který má na starosti financování VV. |
Inzeráty v časopisech si ale platily také firmy, které jsou podle zjištění HN napojeny na současného náměstka pro místní rozvoj Michala Janebu. V Pražanovi měla opakovaně inzerci firma AZ Institut. Janeba v ní měl ještě začátkem letošního roku poloviční podíl.
Od roku 2001 do roku 2003 seděl Janeba také v představenstvu jihočeské investiční skupiny Krum-invest. Pod holding spadají například hotely Seneca, Dům U Zvonu nebo firma na sledování aut Logiscare. Jejich reklamy nechyběly v žádném vydání Věcí veřejných v letech 2009 a 2010, kdy časopis vycházel.
Michal Janeba se deníku ani iDNES.cz k inzerování v časopisech VV nevyjádřil.
Otázkou zůstává, proč 43 milionů proteklo přes inzerci a nešlo do strany Věci veřejné přímo. Podle HN se jedná o podezření ze skrytého sponzoringu. To by ale znamenalo, že vazby mezi stranou a těmi, kteří ji financují, jsou zastřené. Veřejnost proto nemůže zjistit, kdo za politiky finančně stojí a mohl by je potenciálně ovlivňovat.
Místopředseda VV a ministr Josef Dobeš takovou úvahu v deníku odmítá. "Naše inzerce byla vždy transparentní. O těch vazbách, co zmiňujete, nemám žádné informace,“ řekl.
Jedním vyjádřením se ale strana z podezření neočistí. Mladá fronta DNES v pátek upozornila na nahrávku, na které faktický lídr VV Vít Bárta mluví o financování strany s tím, že je zadlužená a musí do ní za každou cenu dotéct nějaké peníze. Z dalších dokumentů pak vyplynulo, že lídři dostávali od VV provize za to, když sehnali sponzora nebo veřejnou zakázku.