Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bártovi příbuzní nasypali přes 40 milionů do reklam v časopisech VV

  8:33aktualizováno  8:33
Předloni Věci veřejné získaly od sponzorů rekordních 11 milionů korun. Dalších více než 40 milionů dostala strana přes inzerci v časopisech Pražan a Věci veřejné. Tam si platila reklamu především Bártova rodina a firma současného náměstka ministra pro místní rozvoj.

Věci veřejné zveřejnily nové podmínky k penzijní reformě. Vklady do jednoho z fondů mají být plně garantované státem, řekl Vít Bárta. | foto: ČTK

Prostřednictvím vydavatelství Pražan, v jehož čele až do podzimu stál současný ministr školství Josef Dobeš, získala strana 43 milionů. Miliony protekly přes dva časopisy vydavatelství - Pražana a Věci veřejné. Informují o tom Hospodářské noviny.

Mezi spolehlivé inzerenty patřilo také třebíčské Horácké kovodružstvo nebo síť obchodů se skateboardovým vybavením ze stejného města a z Prahy. Za inzerci vydaly stovky tisíc korun.

Milionové náklady časopisů VV

Velký náklad, nízká cena, tak vydávají VV vlastní časopisy

Podle deníku kovodružstvo tehdy řídil Pavel Bárta, prodejny AbraCadabra ovládala agentura Babylon Promotion Service, kterou vlastní jeho syn Petr Bárta. Oba jsou příbuzní faktického šéfa VV Víta Bárty, který v poslední době čelí několika skandálům a podezřením, že za stranou stojí kvůli svým podnikatelským zájmům.

"Byla to jen výpomoc"

"Šlo o takovou výpomoc Věcem veřejným. Pavel Bárta je strýc toho šéfa Věcí veřejných. Teď už tam ale reklamu nemáme,“ řekl HN současný ředitel kovodružstva Antonín Chromý. Firmu vede od léta 2010.

Mezi inzerenty časopisů vydavatelství Pražan patří také Petra Bártová z Prahy. Před dvěma lety jí v sedmi číslech časopisu Pražan vyšel čtvrtstránkový inzerát nabízející odkup nemovitostí. "Nebudu vám říkat, že příbuzní nejsme. Ale další informace vám neposkytnu," reagovala Bártová.

Vydavatelství Pražan

V minulosti v něm figuroval ministr Josef Dobeš, nyní je většinovým vlastníkem vydavatelství Pavel Dobeš, volební manažer VV, člověk, který má ve straně na starosti personální otázky a neúspěšné kandidoval do zastupitelstva Prahy 3. Dvacet procent vydavatelství patři společnosti Res Publica Publishing. Tu vlastní Radim Vysloužil, který má na starosti financování VV.

Inzeráty v časopisech si ale platily také firmy, které jsou podle zjištění HN napojeny na současného náměstka pro místní rozvoj Michala Janebu. V Pražanovi měla opakovaně inzerci firma AZ Institut. Janeba v ní měl ještě začátkem letošního roku poloviční podíl.

Od roku 2001 do roku 2003 seděl Janeba také v představenstvu jihočeské investiční skupiny     Krum-invest. Pod holding spadají například hotely Seneca, Dům U Zvonu nebo firma na sledování aut Logiscare. Jejich reklamy nechyběly v žádném vydání Věcí veřejných v letech 2009 a 2010, kdy časopis vycházel.

Michal Janeba se deníku ani iDNES.cz k inzerování v časopisech VV nevyjádřil.

Otázkou zůstává, proč 43 milionů proteklo přes inzerci a nešlo do strany Věci veřejné přímo. Podle HN se jedná o podezření ze skrytého sponzoringu. To by ale znamenalo, že vazby mezi stranou a těmi, kteří ji financují, jsou zastřené. Veřejnost proto nemůže zjistit, kdo za politiky finančně stojí a mohl by je potenciálně ovlivňovat.

Místopředseda VV a ministr Josef Dobeš takovou úvahu v deníku odmítá. "Naše inzerce byla vždy transparentní. O těch vazbách, co zmiňujete, nemám žádné informace,“ řekl.

Jedním vyjádřením se ale strana z podezření neočistí. Mladá fronta DNES v pátek upozornila na nahrávku, na které faktický lídr VV Vít Bárta mluví o financování strany s tím, že je zadlužená a musí do ní za každou cenu dotéct nějaké peníze. Z dalších dokumentů pak vyplynulo, že lídři dostávali od VV provize za to, když sehnali sponzora nebo veřejnou zakázku.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kostelík svatého Mikuláše v Jiráskových sadech v Hradci Králové (18. srpna 2017)
Staletý kostelík září po opravě jako nový. Zase ztmavne, ujišťují památkáři

Obyvatelé Hradce Králové si musí zvykat na světlou barvu rekonstruovaného dřevěného kostelíku v Jiráskových sadech. Staré ztrouchnivělé dřevo opravit nešlo, a...  celý článek

Stavba dálnice D8 v Prackovicích nad Labem.
Ústavní stížnost míří na část stavebního zákona, která omezuje spolky

Nedávno přijatá novela stavebního zákona míří k Ústavnímu soudu. Stížnost podává sedmnáct senátorů. Napadají tu část novely, která ruší možnost účasti spolků...  celý článek

Předseda Nejvyššího soudu Pavel Šámal  (vlevo)  a ministr spravedlnosti Robert...
Pelikán chce změnit dosazování soudců. Ti tvrdí, že to omezí nezávislost

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán se pokouší dva měsíce před volbami změnit systém dosazování soudců. Způsob jejich přijímání je v Česku podle ministerstva...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.