Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bártova bezpečnostní agentura ABL změnila název i logo

  12:11aktualizováno  14:15
Firma rodiny Víta Bárty ABL prošla radikální proměnou. Změnila název, logo i akcionáře. Změnu vysvětluje tím, že společnost bobtná a je součástí i zahraničních trhů. Zda je to úhybný manévr před propíráním ABL v souvislosti s kauzou obálek ve Věcech veřejných, mluvčí firmy Martin Marcilis odmítl komentovat.

Z původního loga i názvu společnosti (vlevo) nezbyl kámen na kameni. Lvíček zmizel a z bezpečnostní agentury je nově Mark2 Corporation. | foto: Koláž - iDNES.cz

"Změnili jsme název společnosti, logo i celý brand (obchodní značku, pozn. red.)," řekl iDNES.cz mluvčí firmy Martin Marcilis.

Jak upozornil server Lidovky.cz, bezpečnostní agentura ABL se nově jmenuje Mark2 Corporation. Tento název firma používá od úterý 13. března. "Společnost se rozrůstá, a to zejména do zahraničí. I z toho důvodu je nutné se přizpůsobit," komentoval kroky Marcilis.

Prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec poukazuje i na jiný důvod, proč ABL martyrium podstupuje. "Může to být snaha o potlačení negativního vnímání ABL jako značky, ztráta sebevědomí firmy," řekl iDNES.cz Brabec. "Dva roky se v souvislosti s ABL vyskytují negativní konotace. Ale ne proto, že sledovala a odposlouchávala, ale proto, na koho to uplatňovala, jakým způsobem a k čemu to bylo užito," dodal Brabec.

Obálky z ABL u soudu

Soud se v dubnu vrátí k rozplétání podivného koloběhu obálek s penězi mezi politiky Věcí veřejných, které jsou spjaty s Vítem Bártou. Právě ten v minulosti ABL z většiny vlastnil, posléze svůj podíl prodal bratrovi Matěji Bártovi. Matěj Bárta u březnového jednání soudu uvedl, že vkládal hotovost do obálek pro Víta Bártu. Poslal mu je po jeho řidiči. Podle Víta Bárty šlo o splátku ceny podílu v ABL. Dvě z obálek ale podle poslanců Kristýny Kočí a Jaroslava Škárky měly být úplatkem za jejich loajalitu a protislužby uvnitř VV.

Více k jednání soudu čtěte tady.

Mluvčí firmy otázku, zda změny souvisí se vstupem předchozího majitele firmy Víta Bárty do politiky a současným jednáním soudu, přešel slovy "nebudu to komentovat". "Jakákoliv soukromá společnost si může změnit název, kdy chce," dodal Marcilis.

Mění se šéfové i akcionáři

Proměnu vzala firma z gruntu. Kromě názvu a vizuálního vzezření vyměnila generálního ředitele a zřídila nový post výkonného šéfa. Na postu generálního ředitele vystřídal Matěje Bártu nově Michal Fábera. Bárta přešel na pozici předsedy dozorčí rady holdingové společnosti. Výkonným ředitelem Mark2 Corporation je Ivo Dostál.

Změnili se také akcionáři. Akcie ABL dosud držela rodina Víta Bárty, nyní má Mark2 Corporation čtyři nové akcionáře. "Jsou to bývalí nebo stávající zaměstnanci vedení společnosti," dodal Marcilis s tím, že změny jsou výsledkem dlouhodobého procesu. "Změnit něco ze dne na den není možné," podotkl mluvčí.

Změny ve vlastnictví a vedení firmy podporují teorii, že se firma snaží očistit od své pověsti. "Vyslovíte-li Bárta, je to synonymum pro to, co se za poslední dva roky děje. Pro tuto firmu spojenou ještě s tímto jménem to může přinášet negativa v jejím rozvoji," podotkl Brabec.

Jedině zlepšení vztahu se zákazníky a rozšíření byznysu podle marketingového odborníka stojí firmám za to, aby kompletně změnily svoji tvář. Oběhání rejstříků a další povinnosti, které se změnou názvu firmy souvisejí, totiž mohou trvat až několik měsíců. A také něco stojí. "Jen u změny loga a jeho komunikace se pohybujeme ve statisícových položkách, pokud je dělá dobrý grafik. Speciálně u ABL si ale nemyslím, že takové prostředky jsou pro ni nějak zásadní. Větší ztráty vznikají tím, že firma třeba nedostane zakázky," dodal Brabec.

Potíže ABL

Bezpečnostní agentura ABL (Agentura bílého lva) na trhu působí od roku 1992, kdy v podstatě ještě jako studentská firma získala zakázku pro Státní operu Praha. Na svém webu se firma chlubí tím, že se v roce 2009 stala největší českou agenturou bez zahraničního podílu, která na trhu poskytuje bezpečnostní služby a facility management (podpůrný servis pro efektivnější řízení firem, pozn. red.).

Vliv ABL

Podívejte se na pavouka politických postů, které drželi nebo drží lidé spojení s firmou založenou Vítem Bártou

Do hledáčku médií se společnost dostala zejména před dvěma lety, kdy se její tehdejší většinový vlastník Vít Bárta rozhodl vstoupit do politiky. Už v červenci 2010 v rozhovoru pro iDNES.cz Matěj Bárta uvedl, že společnost nechce být spojována s politikou. "ABL je apolitickou společností, ABL Věci veřejné nikdy nesponzorovala, vždycky to byly dary, které šly ze strany mého bratra. Jednoznačně se chceme dlouhodobě profilovat jako apolitická společnost," řekl tehdy iDNES.cz Matěj Bárta.

MF DNES následně upozornila na propojení ABL a případu šmírování komunálních politiků na Praze 11. Deník rovněž upozornil na Bártovu strategii pro léta 2009 až 2014, ze které vyplynulo, že politika měla být nástrojem pro rozvoj Bártova podnikání.

Jméno firmy ABL se skloňovalo i u soudu s obálkami. Mezi svědky byla řada spolupracovníků firmy. Těm se ostatně podařilo získat i místa ve státní správě. Pro firmu například pracoval ministr školství Josef Dobeš nebo bývalý náměstek ministra vnitra Miroslav Zahálka. O svých vazbách na ni odmítl u soudu mluvit bývalý řidič ministra dopravy Pavla Dobeše (VV) Tomáš Jánský.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.