Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bárta řešil jezy na Labi a dálnici D8. Peníze neslíbil, ale dohled ano

  10:58aktualizováno  16:56
Ministr dopravy Vít Bárta se vydal na sever Čech. S rejdaři mluvil o vysněných jezech na dolním Labi a prohlédl si i nedostavěný úsek dálnice D8 přes České středohoří. Její dokončení označil za prioritu, ale peníze neslíbil. Dálnice má však před jezy přednost, vzkázal.

Starostům tamních obcí Bárta odmítl zřídit vládního zmocněnce, který by měl stavbu dálnice D8 na starosti. "Musí se šetřit každá koruna. D8 si sám vezmu na starost a budu nad ní držet dohled," uvedl Bárta. Komunikaci se starosty převezme severočeský poslanec Věcí veřejných Milan Šťovíček.

Potíže místních Bárta podle svých slov nebere na lehkou váhu. Problémy s dopravou kvůli nedokončené D8 by mohla prozatím vyřešit dočasná opatření, míní.

SPORY O DÁLNICI

Dostavba dálnice D8 sice pokračuje, ale během letošního roku přišlo hned několik věcí, které její dokončení velmi vážně ohrožují. Soudy daly v několika sporech za pravdu ekologickým organizacím, které zpochybňují legitimnost stavebních povolení a obecně i trasy dálnice. A právní spory dopomohly k tomu, že ministerstvo v rámci úspor uvažuje o zastavení stavby. Kritický úsek přes České středohoří je dlouhý asi 16,4 kilometru. Krom vyřešení právních sporů ohledně její trasy bude zřejmě zapotřebí vstřícnost dodavatelů, která by se měla projevit v nižší ceně.

Ministr navrhl například omezení kamionové dopravy a zároveň snížení mýtného, konkrétnější však zatím nebyl. "Definitivní podoba ještě není známa, ale máme představu, že by mohlo jít o kombinaci obojího," dodal.

Černý seznam zveřejní na nešťastný pátek

Stát musí kvůli úsporám zastavit desítky staveb dálnic či obchvatů měst. Osud dálnice D8 i dalších ohrožených dopravních staveb oznámí ministr v pátek 13. srpna. V příslovečný den smůly chce představit "nejméně špatné řešení ze špatných" a oznámit, na které dopravní stavby v Česku se peníze nedostanou.

ČSSD současného ministra a připravované škrty kritizuje. Bohuslav Sobotka dnes uvedl, že pokud se zastaví výstavba dálnic, o práci může přijít i 20 tisíc lidí. Problémy budou mít především kraje s vyšší nezaměstnaností, ale také samotný rozpočet, který přijde o příjmy z daní. (více o Sobotkově názoru čtěte zde)

Bárta však Sobotkovy rady odmítl. Vláda ČSSD se totiž na zadlužení hodně podepsala. "Tragédie mých předchůdců je v tom, že začali neuváženě stavět více silnic a že naslibovali více, než mohli splnit. Nyní je na ministrovi dopravy, aby lidem říkal nepříjemnou pravdu," míní Bárta.

Rejdaři versus ekologové

V Děčíně se Bárta setkal s rejdaři, aby si prohlédl místo, kde by měly stát nové jezy na Labi. Podle ministra jsou důležité, ale v pořadí priorit nad nimi stojí dálnice a jen tak brzo nevzniknou, Bárta zmínil rok 2016.

Stavbu jezů se Bárta prý snaží vnímat koncepčně, což vytýká předchozím vládám.

"Diskuse není o tom, jestli stavět nebo nestavět. Teď bychom měli činit kroky k tomu, abychom mohli v budoucnu stavět," prohlásil po příjezdu do Děčína Bárta. Argumentem, který podle něj převažuje pro stavbu, je zvýšení výkonu domácí ekonomiky a zlevnění dopravy, to je ale v českých podmínkách sporné.

Vláda před časem uvedla, že by ráda na Labi postavila minimálně jeden jez a zlepšila tak podmínky pro nákladní lodě. První z jezů v Prostředním Žlebu by měl stát okolo čtyř miliard a úprava a revitalizace celého úseku by mohla stát až 20 miliard. Lodní dopravci přitom neplatí na rozdíl od železničních a silničních vůbec žádné poplatky za použití dopravní cesty, neplatí ani spotřební daň z pohonných hmot.

Proti tomu dlouho bojují ochránci přírody, podle kterých betonové zdymadlo na Labi zničí poslední přírodní úsek této řeky a zahubí tak desítky druhů živočichů a rostlin.

BÁRTA: VÝBEROVÁ ŘÍZENÍ BUDOU JEDNODUŠŠÍ

Ministr dopravy Vít Bárta počítá s tím, že mu ředitelé velkých stavebních firem do úterý doručí seznam nabízených slev pro komunikace ve výstavbě. Jako vstřícný krok státu vedle zachování práce se Bárta hodlá zasadit o omezení byrokracie při výběrových řízeních, ministr chce rovněž zrychlit územní a stavební řízení. Firmy však zájem o nabízení slev nejeví, opírají se přitom o uzavřené smlouvy.
Firmy si podle Bárty stěžují, že musí předkládat řadu nesmyslných potvrzení a certifikátů, což je často z tendrů vyřazuje. Bárta také oznámil vznik meziresortní pracovní skupiny, která má za úkol zjednodušit stavební řízení.Velký boom dopravního stavitelství podle něj vedl na omezeném českém trhu k výraznému růstu marží stavebních firem. Bárta je proto přesvědčen, že firmy mají pro slevy kam sáhnout.

ČTK

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Tajemník SPD Jaroslav Staník (uprostřed) nechal přivolat policii, aby odvedla...
Štáb SPD zavolal na novináře policii, ochranka vstup zatarasila stoly

Policie řešila odpoledne ve štábu hnutí SPD Tomia Okamury v pražském Karlíně dva incidenty s novináři, kteří se dožadovali vstupu bez akreditace. Ochranka poté...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Voliči Pirátů a SPD se rozhodli na poslední chvíli, naznačuje průzkum

Až nečekaně mnoho voličů přešlo v právě skončených volbách do Sněmovny od ČSSD k ANO, tvrdí politologové z Masarykovy univerzity v Brně. Na jižní Moravě dělali...  celý článek

(ilustrační snímek)
Volič si dělal selfie u urny, pak ve schránce hledal ztracenou obálku

Neobvyklý volební incident řeší v Žermanicích na Frýdecko-Místecku. Starší volič násilím otevřel hlasovací schránku a snažil se tam najít prázdnou obálku,...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.