Materiály, které MF DNES o sledování agenturou ABL zveřejnila, se podle ministra dopravy v archivu agentury nepodařilo dohledat. "Nejsou a nebyly to dokumenty ABL," tvrdí Bárta. Digitální stopu v dokumentech nepovažuje za důkaz, s odkazem na posudek znalce uvedl, že ji lze upravit.
Pavel Pertlíček, který měl podle dokumentů sledování na starost, nebyl podle Bárty nikdy zaměstnancem ABL, ale spolupracoval s ní. "Nebyl hlavním detektivem společnosti. Spolupracoval s námi například na ochraně Českého slavíka a na pořadatelských aktivitách," uvedl Bárta. Připustil ale, že Pertlíček měl jako subdodavatel ABL oprávnění využívat firemní e-mail.
OhlasyODS není s Bártovým vystoupením spokojená. "Chybělo mi vysvětlení, že pan Pertlíček sledoval politiky. Pan ministr Bárta by měl celou kauzu podrobně vysvětlit premiéru Nečasovi," řekl v ČT místopředseda Senátu Přemysl Sobotka (ODS). |
"To, co jsme zveřejnili, falza nejsou," reagoval na Bártovo vystoupení na tiskové konferenci zástupce šéfredaktora MF DNES Jiří Kubík. Na Bártových slovech ho překvapilo jeho přiznání, jak podle něj agentura fungovala - tedy třeba to, že dodavatel prací pro ABL mohl běžně využívat loga firmy či její služební mail.
"Dělali řízené provokace členů radnice," přiznává teď ministr
Na čem podle Bárty ABL s radnicí Prahy 11 spolupracovala, bylo prověřování podnětů z protikorupční linky o možném korupčním jednání některých lidí. Předtím, než firma začala s radnicí spolupracovat, prověřila si ji s Bártovým vědomím jako možného budoucího klienta.
"Mohu jednoznačně potvrdit, že jsem věděl o tom, že chci, aby se prověřilo a zanalyzovalo, zda společnost ABL si může dovolit spojit své jméno s Prahou 11. Jestli bývalé i tehdejší vedení Prahy 11 je v pozici klienta, kterého si můžeme dovolit vzít jako klienta seriózního," uvedl ministr dopravy.
Kromě prověřování podnětů občanů z protikorupční linky dělala podle Bárty ABL i "testy integrity". "To znamená řízené provokace členů radnice s cílem ověřování protikorupčních podnětů," vysvětloval ministr na mimořádné konferenci v kavárně v centru Prahy.
Svůj pohled na dění na Praze 11 před čtyřmi lety prezentoval také v rozhovoru pro sobotní Lidové noviny. Řekl, že politiky nesledovala ABL, kterou tehdy spoluvlastnil, ale že se tato věc týká jednoho ze "subdodavatelů" detektivní agentury.
"Jako zaměstnanec ABL jsem za tři roky vydělal 30 milionů"
Bárta tvrdí, že je proti němu vedena "očerňující kampaň" a že to sráží cenu agentury ABL, jejíž detektivní divizi chce jeho bratr Matěj prodat do poloviny února.
Bárta se vyjádřil i k výtkám bývalého předsedy ČSSD Jiřího Paroubka, podle nějž nekorespondují vykazované zisky bezpečnostní agentury s tím, na jaké úrovni ministr žije a jak utrácí, například s tím, že používá vůz Maserati. "V letech 2008 až 2010 jsem měl jako zaměstnanec ABL plat v celkové výši 30 milionů korun," řekl ministr dopravy.
Spor kolem ABL a Bárty zaměstnává vládu Petra Nečase už od jejího vzniku, protože ministerstvo vnitra získaly Věci veřejné pro svého předsedu Radka Johna. Zejména ODS od začátku poukazovala na to, že vliv lidí z detektivní agentury na Věci veřejné představuje významné bezpečnostní riziko.
Když MF DNES loni na podzim zveřejnila dokumenty, podle nichž Bártova agentura ABL na zakázku špehovala bývalou starostku Martu Šorfovou (dnes vedoucí hlavní kanceláře ODS), její blízké a spolupracovníky, označil Bárta důkazy za falza a dal premiérovi čestné slovo, že ABL nikoho z politiků nesledovala. Nyní sám přiznává, že si agentura "proklepla" lidi z radnice Prahy 11.