Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bárta platí za rady ekologa z Dětí Země, který žaluje jeho ministerstvo

  16:03aktualizováno  16:03
Spoluzakladatel Dětí Země a letitý bojovník proti státní variantě dálnice D8 Miroslav Patrik pracuje už měsíc jako poradce ministra dopravy Víta Bárty. Vydělá si tím až 40 tisíc měsíčně. Patrik stále vede se státem 15 žalob, ani jednu nestáhl a tvrdí, že kdyby Bárta porušil zákon, žaloval by i jeho.

Miroslav Patrik, Děti Země | foto: Martin Adamec, MAFRA

Miroslav Patrik je osobou paradoxů. Na jedné straně bojuje léta za to, aby D8 co nejméně poznamenala České středohoří, na druhé straně se od 1. září stal externím poradcem ministra dopravy Víta Bárty.

Ač si poradenstvím pro stát může vydělat podle vlastních slov osm tisíc až 40 tisíc měsíčně, tvrdí, že kdyby Bárta porušil zákon, zažaloval by ho. "Teoreticky k žalobě na ministra dojít může," řekl iDNES.cz na otázku, zda by se k tomu odhodlal, pokud by došlo ke sporu mezi tím, co Vítu Bártovi poradil, a tím, jak ministr nakonec jednal.

schůzky
s Bártou

Patrik se s ministrem Bártou sešel v září čtyřikrát. Zatím se dostali k tématu dálnice D8 a rychlostních silnic 52 (propojení Brna s Vídní) a 55 (vedoucí z Olomouce do Břeclavi).

"Mým úkolem je sepsat varianty řešení zadaného úkolu a jejich právní a věcná rizika. Nyní například dokončuji analýzu, jakým způsobem jde získat územní povolení pro dálnici D8," popsal.

V minulosti Patrik už některé členy bývalých vlád hnal před soud. "Podal jsem žaloby proti ministrům životního prostředí, přestože jsme spolu byli v kontaktu a scházeli jsme se," dodal Patrik. Žaloval například Miloše Kužvarta nebo Martina Bursíka. Ani pro jednoho z nich ale Patrik nepracoval jako poradce.

V současné době vede spolu s ekologickou organizací Děti Země patnáct soudních sporů se státem. Týkají se zejména rozestavěné dálnice D8, která spojuje Prahu s Ústím nad Labem a německými hranicemi. Podle něj úředníci při jejím schvalování chybovali a porušili zákon.

Soudní spory novopečeného ministerského poradce jsou dalším paradoxem spolupráce Bárty a Patrika. Soudní tahanice vyjdou stát draze. Podle Patrika například jen desetistránkový posudek, který si stát obstaral od Českého vysokého učení technického v jednom ze sporů, stál 600 tisíc korun.

I přes spory ministr dopravy Bárta nabídl ekologovi post externího poradce za 350 korun na hodinu. Patrik pro stát pracuje od září, smlouvu má do konce letošního roku. Kromě státu poskytuje rady také v neziskovém sektoru.

"Vůči aktivitám různých občanských sdružení jsem velmi ostražitý, ale chci učinit všechno pro to, abychom spolu uměli mluvit. Jestli se nám to povede, nebo ne, to je otázka. Považuji to ale za natolik zásadní a kritický bod, že chci nad ním mít osobní dohled," vysvětlil už dříve novinářům svůj krok Bárta.

Navzdory nové roli Patrik žádnou z žalob na stát nestáhl. "Bylo by to podivné, protože by to mohlo vyvolat pochybnosti a diskusi o tom, kolik jsme za to dostali peněz, jaké ústupky jsme udělali, zda jsou nějaké tajné smlouvy," domnívá se. "Všechny předchozí chyby státních úředníků je potřeba řešit soudem, ať se zjistí, zda jsme měli pravdu my, nebo stát," dodává.

Prací pro ministerstvo se podle vlastních slov svému ekologickému myšlení nezpronevěřil: "Je to pragmatické spojenectví, kdy já mám blízko k ministrovi, on má blízko ke mně a můžeme si ty věci vyříkat dopředu a předcházet konfliktům. To, co jsem říkal patnáct let, nyní můžu říkat ve správný čas na správném místě."

Ekologická varianta D8 je passé

Miroslav Patrik vložil 15 let energie do prosazování varianty D8 s několikakilometrovým tunelem. Variantu se Dětem Země prosadit nepodařilo. Patrik nyní mluví o stavbě dálnice smířlivě.

"Kompromis, která trasa se má stavět, udělat už nelze, protože cesta, která se rozhodla a která je podle nás špatnou variantou bez tunelu, je rozestavěná ze dvou třetin," říká o současné podobě D8.

"Samozřejmě můžu požadovat, ať se část toho zbourá. Předpokládám ale, že tento extrémní názor je v současné době mimo hru. Náš cíl je, aby se dálnice schválila a dostavěla podle zákona a aby tam byla možná dílčí ekologická opatření," vysvětluje.

Podle Patrika musejí být ekologická opatření finančně nenáročná a jednoduchá. "Například aby se v okolí dálnice sázely pouze místní druhy dřevin a ne cizokrajné," nastiňuje další možnost, jak se při stavbě dálnice angažovat.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Volební místnosti se uzavřely v sobotu ve 14 hodin a hned se začalo se sčítáním...
Stát zaplatí stranám za hlasy voličů 482 milionů. Nejvíc ztratila ČSSD

Politické strany a hnutí si letos přijdou díky hlasům voličů na 482 milionů korun ze státní kasy. Peníze se rozdělí mezi deset uskupení, která získala alespoň...  celý článek

Karel Schwarzenberg a Jiří Pospíšil v pražském štábu TOP 09. (21. října 2017)
Pospíšil podal přihlášku do TOP 09. Objevují se hlasy, že by ji měl vést

Europoslanec a bývalý ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil podal přihlášku do TOP 09. O možné kandidatuře do vedení strany je ale podle něj předčasné mluvit....  celý článek

Kupčení s hlasy ve volbách
Za zakroužkovaný lístek 200 korun. Policie v Ústí prověřuje kupčení s hlasy

Policie v Ústí nad Labem prověřuje kupčení s hlasy při volbách v místní čtvrti Mojžíř. Podle Nadačního fondu proti korupci zde více než tři desítky lidí...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.