Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Barmská junta chtěla koupit Manchester United, místo toho založila ligu

  13:39aktualizováno  13:39
Prostopášní vůdci barmské vojenské vlády uvažovali, že si za miliardu dolarů koupí britský fotbalový klub Manchester United. Z obchodu nakonec sešlo, protože by to před zbídačeným národem nevypadalo dobře. Místo toho diktátor Than Šwei podle WikiLeaks barmským byznysmenům přikázal, ať založí národní fotbalovou ligu.

Vůdce barmské vojenské junty Than Šwei (27. března 2010) | foto: AP

Fotbal je v Barmě stále oblíbenějším sportem a kanál zaměřený na zápasy britské Premier League je jeden z mála zahraničních, které lze v zemi legálně naladit. Na výsluní popularity se zřejmě zatoužila ohřát i barmská vládnoucí garnitura.

Podle depeší amerických diplomatů vnuk vrchního generála Thana Šweie dědovi navrhl, aby za miliardu dolarů koupil britský fotbalový klub Manchester United. Generál však podle britského listu The Times namítl, že by takový výdaj mohl působit špatně.

Zřejmě si spočítal, že by nákup rozlítil miliony lidí, kteří živoří na ulici s méně než jedním dolarem na den a následné sociální nepokoje by roztřásly židli, na které sedí vojenská vláda pevně už od roku 1962.

Generál založil ligu, platí ji spříznění boháči

Místo toho přišel s myšlenkou, že by Barma mohla mít vlastní profesionální fotbalovou ligu. Nápad už se podle depeše z 12. června 2009 předtím zrodil v hlavě podnikatele Zaw Zawa a právě Than Šweiova vnuka. Čekal na posvěcení diktátora, bez nějž se v zemi nic neobejde.

Than Šwei pak jednoduše informoval spřátelené byznysmeny napojené na režim, že byli vybráni, aby vedli jednotlivé profesionální týmy. "Majitelé platí všechno včetně výplat hráčů, ubytování, dopravy, dresů i reklamy," píše se v depeších. Kromě toho musí boháči ve svých regionech do roku 2011 postavit nový stadion.

Výměnou za to dostanou zkorumpovaní elitáři od režimu nové zakázky nebo povolení na těžbu nerostných surovin. I kdyby však na lukrativní obchod nechtěli přistoupit, nemají na výběr. "Když Than Šwei někomu řekne, aby něco udělal, prostě to bez odmlouvání uděláte," píše se v dokumentech na WikiLeaks.

Rozhazovačný vnuk diktátora

Spojení mezi vojenskou vládou a boháči dokazuje i další depeše amerických diplomatů. V týmu prominentního milionáře Zaw Zawa tak například figuruje oblíbený vnuk Thana Šweie. Ve svých devatenácti letech už Nay Shwe Thway Aung mimo jiné řídí barmské kybernetické město Jadanabon.

Podle exilového webu Irrawaddy mladík žije opravdu divokým životem. Po krátké aférce s barmskou kráskou prý s kamarády modelku unesl a několik dní ji věznil ve svém domě. Podle některých zpráv rozhazovačný vnuk generála holduje drogám a udržuje styky s rangúnským podsvětím.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prezident Zimbabwe Robert Mugabe se svojí ženou Grace na mítinku mladých...
Mugabeho žena zmlátila v JAR modelku kabelem, dostala imunitu

Vznětlivá povaha Grace Mugabeové vážně poznamenala vztahy Zimbabwe a Jihoafrické republiky. Žena zimbabwského prezidenta minulý víkend napadla v JAR ženu, čímž...  celý článek

Americký torpédoborec John S. McCain po srážce s obchodní lodí nedaleko...
Americký torpédoborec se srazil s tankerem, pohřešuje se 10 námořníků

Americký válečný torpédoborec se v pondělí ráno místního času srazil nedaleko singapurského přístavu s obchodní lodí. Při nehodě se zranilo pět amerických...  celý článek

STŘEDOVĚK V SYDNEY. Středověcí „rytíři“ Luke Binks a Andrew McKinno pózují...
TÝDEN OBRAZEM: Prasečí koupel, moře bicyklů a středověk v Sydney

V australském Sydney se pořádal turnaj šermířů, Indové slavili výročí vyhlášení nezávislosti a v Londýně si to mezi sebou rozdaly wrestlerky. I tento týden vám...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.