Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

I buddhisté mají svého bin Ládina. Chce vyčistit Barmu od muslimů

  22:13aktualizováno  22:13
Někteří barmští buddhističtí mniši stojí v čele radikálních nacionalistů. Nejvýraznější postavou z jejich řad je pětačtyřicetiletý Ašin Wirathu. Jeho plamenná kázání proti muslimům se dostala až na přední stranu časopisu Time, který jej označil za tvář buddhistického teroru.

Buddhistický mnich a nacionalista Wirathu na obálce časopisu Time | foto: Profimedia.cz

"Islám neohrožuje jen buddhismus, ale všechny Barmánce a celou Barmu," hlásá mnich, jehož chlapecká tvář a zubatý úsměv příliš neodpovídají přezdívce, kterou ho častují jeho odpůrci. "Buddhistický bin Ládin" si už za rozdmýchávání náboženského násilí odseděl několik let ve vězení, loni však byl předčasně propuštěn a ve své misi pokračuje dál.

Pogromy vůči muslimům se ze západu země rozšířily i do míst, kde dříve neexistovaly. Barmští muslimové, mající původ v Indii, se od většinové populace liší fyzicky i kulturně a od vyhlášení nezávislosti na Británii vždy čelili jistým formám útlaku. Ty však v poslední době gradují. Stovky mrtvých, vypálené mešity a desítky tisíc lidí bez domova, to je smutná bilance za poslední rok.

Fotogalerie

Wirathu, jenž muslimy v minulosti označil za "vzteklé psy", by byl nejraději, kdyby s muslimy nikdo neobchodoval. Tuto myšlenku zhmotnil v protiislámské kampani s názvem 969 - ten odkazuje na počet Buddhových ctností. S těmi má však pramálo společného, logo 969 totiž zdobí obchody vlastněné buddhisty, a slouží tedy jako jakási značka rasové čistoty.

Cameron nabízí výcvik

Naposledy se do hledáčků novinářských fotoaparátů dostalo minulý týden při protestu proti časopisu Time v Rangúnu. Měly ho na sobě stovky mnichů, kterým se nelíbilo, že americký týdeník Wirathua přirovnal k teroristovi. "Novináři nic nepochopili. Ašin Wirathu je obráncem našeho jazyka a náboženství. Každý mnich je mírotvůrce," řekl v rozhovoru pro barmský list Mizzkima News jeden z demonstrantů.

Není bez zajímavosti, že červencové číslo amerického magazínu se v Barmě nesmí prodávat. Prezidentská kancelář zákaz vysvětlila tím, že článek poškozuje pověst buddhismu. Právě prezident Thein Sein, který se v minulosti radikálního mnicha zastával, je teď na dvoudenní návštěvě Velké Británie.

David Cameron, který je pod tlakem, aby bývalého generála vojenské junty konfrontoval s nábožensko-etnickým násilím, však otevřeně tvrdí, že mu jde především o expanzi britských firem na barmský trh. K řešení vnitřních konfliktů Barmě nabídl vojenský výcvik od britské armády.

Barma

Barma







Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Jeruzalémě vypukly střety mezi palestinskými muslimy a izraelskou policií....
Osmanská říše je pryč, vzkázal Izrael. Židé se v ní měli dobře, míní Turci

Izrael a Turecko si v posledních dnech vyměňují ostrá slova v diplomatické přestřelce. Ta vznikla poté, co se turecký prezident začal vyjadřovat ke krizi kolem...  celý článek

Housenice čínská
„Himálajskou viagru“ ohrožují změny klimatu, sběrači se bojí o živobytí

Himálajskou viagru, jak se přezdívá jednomu ze zdejších druhů hub, ohrožují klimatické změny a nadměrný sběr. O houbu mají zájem především léčitelé a...  celý článek

Vesničan na předměstí pákistánského Multánu ukazuje na dům, kde byla na pokyn...
Rada v Pákistánu nařídila znásilnění dívky odplatou za čin jejího bratra

Pákistánská policie zadržela na předměstí města Multán asi dvacet členů kmenové obecní rady, kteří nařídili znásilnění dospívající dívky. Měl tak být potrestán...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.