Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Fotky z Bílého domu jsou jako sovětská propaganda, zlobí se novináři

  14:47aktualizováno  14:47
Zámořská média si stěžují na Baracka Obamu. Vadím jim, že Bílý dům fotografům zakazuje vstup na důležitá jednání prezidenta, z nichž může pořizovat snímky pouze oficiální fotograf Bílého domu. Média to označují za propagandu ve stylu Sovětského svazu.

Barack Obama na snímku Peta Souzi, oficiálního fotografa Bílého domu. | foto: Official White House Photo, Pete Souza

Fotografie od významných listů a tiskových agentur z jednání a důležitých chvil, které se každý den odehrávají na půdě Bílého domu, jednoduše neexistují. Alespoň ne v takovém množství, v jakém by si zámořský tisk představoval. Výhradní právo na zaznamenávání důležitých momentů v americké politické sféře má totiž Pete Souza, oficiální fotograf Baracka Obamy.

Předním americkým médiím se to nelíbí a prezidentský úřad obviňují z propagandy ve stylu Sovětského svazu. "Je to jak z dob agentury TASS (Tisková agentura Sovětského svazu, pozn. red.)," uvedl zkušený fotograf deníku The New York Times Doug Mills pro server telegraph.co.uk. A rozhodně není sám. Na 30 významných mediálních organizací proti praktikám Bílého domu protestuje formou otevřeného dopisu.

Pete Souza

Pete Souza pracoval jako fotograf Bílého domu už pro prezidenta Ronalda Reagana od června 1983 až do roku 1989, kdy Reagan Bílý dům opustil. Ve Washingtonu pracoval deset let jako fotograf pro Chicago Tribune. Od 4. ledna 2009 je oficiálním fotografem Baracka Obamy. Souza se s Obamou poprvé setkal v Senátu v roce 2005, kde dokumentoval jeho první rok, cestoval s ním na mnoha zahraničních cestách včetně Keni, Jižní Afriky a Ruska. V červenci 2008 zveřejnil Souza své nejlepší fotografie v bestselleru The Rise of Barack Obama.

Souza fotografie z Bílého domu pravidelně uveřejňuje na serveru Flickr a sociálních sítích Twitter a Instagram,

Zdroj: Wikipedia

"Novinářům je zapovězeno právo na fotografování a natáčení prezidenta při plnění oficiálních povinností (…) Veřejnosti je tak odepřen nezávislý pohled na důležitou výkonnou složku vlády," stojí v dopise, který byl doručen mluvčímu Bílého domu Jayi Carneymu.

Obama zavřel fotografům dveře Bílého domu ihned po svém zvolení v roce 2009. Přípravy inauguračního proslovu tak zachytil jen Souza, jehož snímky pak Bílý dům uvolnil médiím a prezentoval je také na sociálních sítích. Podle amerických novinářů jsou fotografie vydávané Bílým domem pouze formou "vizuální tiskové zprávy", protože amerického prezidenta zachycují vždy v dokonalých kompozicích a bez jediného kazu, ideálně s úsměvem na tváři či jako obyčejného občana.

Oficiální fotografie nechceme

Na současný stav však média nereagují pouze otevřeným dopisem. Deník USA Today a vydavatelství McClatchy již oznámily, že na svých stránkách nebudou používat oficiální fotografie poskytované Bílým domem. Podle vyjádření editorů snímky zveřejní pouze za "výjimečných okolností, které se dotýkají národní bezpečnosti". Jako příklad dávají fotografie z operačního centra během operace, při které byl zabit Usáma bin Ládin.

Na výzvu médií již reagoval také Bílý dům. Mluvčí Jay Carney uvedl, že "americká administrativa si rozhodně nemyslí, že by fotografie poskytované Bílým domem nahrazovaly práci nezávislých novinářů".

Souza pak reagoval po svém – fotografií, píše nytimes.com. Na sociální síť Twitter umístil snímek pořízený 21. listopadu, na kterém sedm fotografů zaznamenává práci Obamy přímo v jeho pracovně. Fotografům byl následně povolen vstup také 27. listopadu.

Jednorázové povolení však novináře příliš neuspokojilo. Podle ředitele americké asociace fotožurnalistů Mickey Osterreichera se totiž jedná jen o pokus ztrivializovat stížnosti a veřejnosti ukázat, že "novináři vlastně vstup do Bílého domu zakázaný nemají". Formování Obamova image coby nechybujícího a lidového prezidenta tak zřejmě bude pokračovat. A uplynulé roky ukázaly, že tým současného šéfa Bílého domu toto umění zvládá víc než dobře.

Barack Obama, guru sociálních sítí

Podle odborníků na marketing totiž Barack Obama jako jeden z prvních velkých státníků pochopil sílu a důležitost sociálních sítí. "Nenajdete organizaci, která je na Twitteru tak dobrá," prohlásil o internetových aktivitách prezidentova úřadu Peter LaMotte, který radí velkým korporacím s tím, jak společenská média používat. Obamův tým dokázal internet šikovně využít již během volebního tažení, jehož cílem byla Oválná pracovna v Bílém domě, a následné kampaně za Obamovo znovuzvolení.

Fotogalerie

Od roku 2009 Obamova administrativa posílala tweety přes účty jako @whitehouse či @blog44. Účet @BarackObama patří v celém portfoliu k těm nejvýraznějším, sleduje ho přes 40 milionů registrovaných odběratelů a v současné době ho spíše než Obama a jeho tým provozuje proobamovská organizace Organizing for Action s blízkými vazbami na Bílý dům. Mluvčí Jay Carney tweetuje od roku 2010 na účtu @PressSec a má okolo 457 tisíc odběratelů. Fotograf Bílého domu Pete Souza jich má 92 tisíc.

S používáním Twitteru však souvisí i několik rizik. Pro prezidenta je důležité, aby si udržel okamžitý kontakt s Američany, ale aby si zároveň uchránil vážnost svého úřadu. Otázkou je i bezpečnost, jak dokládá útok hackerů ze Syrské elektronické armády z konce října, kterým se podařilo některé Obamovy účty ovládnout.

Neméně významné je i neschválené používání Twitteru, kvůli čemuž přišel o místo ředitel odboru pro otázky nešíření jaderných zbraní Rady pro národní bezpečnost Bílého domu Jofi Joseph. Zjistilo se totiž, že za dobu více než dvou let poslal pod přezdívkou @NatSecWonk stovky hrubých anonymních tweetů.

Sociální sítě pochopitelně nepoužívá jen americký prezident Barack Obama, jehož účet na Twitteru patří mezi vůbec nejnavštěvovanější na světě. Na druhém místě v pomyslném žebříčku politicky významných osobností je papež František. Mezi deseti nejlepšími se objevuje také ruský premiér Dmitrij Medveděv.

Autoři:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.