"Bankovnictví se mění velmi rychle. Klasické banky mají dvě možnosti. Buď se trendu přizpůsobí, nebo nepřežijí," říká Samuel Theodore, šéf divize bankovnictví v londýnské ratingové agentuře Moodý´s. Evropské banky budou muset podle něho stále více sahat k uzavírání svých poboček a propouštění zaměstnanců.
"Nejpružněji se zatím internetové konkurenci přizpůsobují severské a španělské banky, které výrazně snižují počet svých poboček," dodává Samuel Theodore. Ty podle odborníků nebudou v budoucnu úplně zrušeny, ale měly by se s rostoucím počtem lidí využívajících internet stát spíše poradenskými centry.
Potřebu výrazného snižování nákladů a přizpůsobování se internetovým rivalům potvrzují i velké německé banky. "Podle našich průzkumů bude v příštích pěti letech využívat internetu pro styk s bankou až dvacet procent lidí. Na to se připravujeme velmi intenzivně," říká Detlev Rahmsdorf, mluvčí podle aktiv největší banky světa - německé Deutsche Bank. Ta podle něho letos vyčlenila na rozvoj bankovnictví po internetu téměř dvě miliardy eur.
"Uvědomujeme si obrovské možnosti, které nám internet nabízí. V rámci úspor již nyní plánujeme uzavřít až 300 poboček v menších městech," říká Stefan Lutz, mluvčí německé trojky Dresdner Bank. Podle něho se bouřlivý rozvoj bankovnictví po internetu promítne i ve stále větší podobnosti nabízených finančních služeb.
Domácího trhu, kde nyní v této oblasti působí Expandia banka a Živnobanka, se tvrdá internetová konkurence asi zatím příliš nedotkne. "Počet uživatelů internetu je v tuzemsku v porovnání se západní Evropou zatím velmi nízký a uzavírání poboček českých bank v důsledku konkurence internetových rivalů asi nehrozí," soudí ředitel elektronického prodeje Komerční banky Tomáš Vaníček. V příštích letech se podle něho na internet přesunou hlavně rutinní transakce, což umožní lidem na pobočkách věnovat mnohem více času finančnímu poradenství. "Trendy v bankovnictví si uvědomujeme a hodláme na ně reagovat připravovaným projektem bankovnictví přes internet," řekl mluvčí České spořitelny Martin Maňák.
Studie JP Morgan odhaduje, že počet Evropanů komunikujících se svou bankou přes internet se do roku 2003 přibližně ztrojnásobí z dnešních asi 20 milionů na 55 milionů, což bude tvořit asi 15 procent bankovního trhu. Služeb internetového bankovnictví by měli podle studie nejvíce využívat Švédové - až 50 procent bankovních klientů, Švýcaři - až 36 procent a Němci - 25 procent.