Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Balvínův právník podává stížnost

  14:56aktualizováno  14:56
Tomáš Sokol, právník generálního ředitele České televize Jiřího Balvína, podá stížnost proti obvinění svého klienta. "Ani formálně, ani věcně není sdělené obvinění důvodné, a lze jej považovat za protiprávní," řekl Sokol. K podrobnostem stížnosti se zatím nechtěl vyjádřit. Generální ředitel veřejnoprávní televize Jiří Balvín byl v pondělí obviněn, že zmanipuloval zakázku na nákup digitálního přenosového vozu.

Vůz s technikou za 57,5 milionu korun prodala loni veřejnoprávní televizi společnost ČNTS, kde Balvín dříve pracoval. "Pan ředitel byl obviněn, že při výběrovém řízení zvýhodnil ČNTS," potvrdil šéf protikorupční služby Jaroslav Macháně.

Sokol posílá stížnost vyšetřovatelce případu. Pokud stížnosti sama nevyhoví, předá ji k posouzení dozorujícímu státnímu zástupci. Zástupce může stížnost zamítnout jako nedůvodnou či nepřípustnou. Pokud ji nezamítne, může ve věci rozhodnout sám nebo policii uloží, aby se případem dále zabývala. 

Sokol potvrdil, že jeho klient byl již částečně vyslechnut v pondělí, k dalšímu výslechu se chystá. "Podrobnosti nesdělím," dodal s tím, že do chvíle, než bude rozhodnuto o jeho stížnosti, nebude poskytovat žádné informace.

Policie stíhá Balvína na svobodě kvůli podezření z nezákonného zadávání veřejných zakázek. Podezírá ho, že výběrové řízení od počátku ušil na míru ČNTS. V podmínkách soutěže totiž Česká televize stanovila, že uchazeči o zakázku musí dodat přenosový vůz do pěti týdnů. "Nikdo jiný než ČNTS tuto podmínku nemohl splnit," tvrdí Macháně.

Policie také soudí, že televize přišla kvůli Balvínovi o 2,5 milionu, protože musela platit penále za opožděnou poslední splátku za vůz.

Balvín obvinění odmítá a rozhodně popírá, že by televizi poškodil. "O rezignaci jsem neuvažoval. Ani mě o ni nikdo nežádal. Věřím, že se to vyřeší v můj prospěch," uvedl.

Balvín je od pondělka obviněn z porušení povinnosti při správě cizího majetku a z porušení závazných pravidel hospodářského styku. Podle zákona mu hrozí až pětileté vězení.

Balvín je už druhým ředitelem televize, kterého stíhá policie: přes rok úřady jak známo vyšetřují šéfa nejsilnější soukromé televize Nova Vladimíra Železného (hlavní postava Novy však má s policií potíže kvůli věcem, které s chodem televize přímo nesouvisejí).

Pokud by byl Jiří Balvín nakonec odsouzen, znamenalo by to jeho konec ve funkci generálního ředitele veřejnoprávní televize. Rada České televize by ho musela odvolat. Její členové se zatím k celé věci vyjadřují nanejvýš opatrně.

"Je to velmi zásadní věc," říká předseda Rady ČT Jan Mrzena. "Nechci ale nic předjímat. V poslední době se stalo módním stíhat lidi téměř za cokoliv. Na druhou stranu ale ten případ nemíním zlehčovat."

Také radní Zdena Hůlová mluví v souvislosti s Balvínovým obviněním o presumpci neviny. "K odvolání nemáme žádný zákonný důvod. A nebudeme ho mít, dokud soud nekonstatuje, že ředitel opravdu porušil zákon."

Policie zatím nenašla odpověď na otázku, proč šéf ČT šel firmě ČNTS tak na ruku. Z neoficiálních informací vyplývá, že policie prověřuje i to, zda zakázku neprovázela korupce. Ředitel protikorupční služby Macháně však k tomu pouze podotkl: "Bez komentáře."

Stejně tak není zatím jasné, proč televize pod Balvínovým vedením oddalovala poslední splátku za přenosový vůz a musela pak zaplatit penále. Ředitel ČNTS Jan Vávra tvrdí, že prodlení má na svědomí právě Balvín.

"Česká televize to zdržovala z nevysvětlitelných důvodů. Měli jsme tehdy z ČT signály, že to zdržuje na příkaz Jiřího Balvína. Bylo to nelogické chování. Nebyl k tomu žádný důvod. Nakonec to zaplatili, ale to už byli povinni zaplatit i penále za zdržení," uvedl Jan Vávra.

Digitální přenosový vůz, který Česká televize loni v létě koupila, patřil v ČNTS k nejnovějším. Firma ho kupovala přibližně v době, kdy se rozešla s Vladimírem Železným.

Balvín vede televizi přes rok
Balvín se do čela ČT dostal loni v únoru, kdy ho do funkce zvolila sněmovna jako prozatímního ředitele. V té době totiž neexistovala televizní rada, která šéfa Kavčích hor jinak volí.

Krátce poté se Balvín dohodl se zaměstnanci televize na ukončení stávky, která se tehdy v ČT odehrávala.

Koncem října se Balvín stal řádným ředitelem veřejnoprávní televize, když ho v konkurenci dalších kandidátů zvolila nová Rada ČT.

Balvín v ČT pracoval už před tím. Od roku 1992 byl šéfproducentem uměleckých pořadů veřejnoprávní televize, tehdejší ředitel Ivo Mathé ho ale v červenci 1997 kvůli špatnému hospodaření v jeho úseku odvolal. Balvín pak ke svému odvolání v deníku Slovo poznamenal, že za ním byl spíše spor s generálním ředitelem o podobu systému televizních výrobních skupin.

V červenci 1999 se Balvín stal ředitelem výroby a techniky ČNTS, bývalého provozovatele vysílání televize Nova. Ve funkci zůstal i po rozsáhlém propouštění, které ČNTS provedla v září 1999 poté, co Vladimír Železný začal vysílat z nového sídla  na Barrandově. Z ČNTS odešel nynější ředitel ČT v lednu 2000.

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

David Rath při vynesení rozsudku Nejvyššího soudu v Brně v kauze nezákonných...
K Čapímu hnízdu vypovídali na policii i bývalí hejtmani Rath a Bendl

O dotaci pro farmu Čapí hnízdo, kvůli níž chce policie stíhat šéfa hnutí ANO Andreje Babiše, vypovídali na policii bývalí středočeští hejtmani Petr Bendl a...  celý článek

Chřipka (ilustrační foto)
Neschopenek přibylo. Nejvíc marodů na pochůzkách kontrola načapala v Praze

Pražané stůňou v průměru o několik dní kratší dobu než lidé v jiných regionech. O to častěji se ale proviní tím, že tráví čas na neschopence venku místo na...  celý článek

Myslivci budou divočáky v zamořené zóně u Zlína chytat do speciálních klecí.
VIDEO: Myslivci začínají chytat divočáky v zamořeném Zlínsku do klecí

Osm odchytových klecí by mělo v nejbližších dnech začít fungovat v části Zlínska, kde se šíří nákaza africkým morem prasat. Myslivci budou dění u důmyslných...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.