Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Sobotka nebilancuje, jen odvrací pozornost, pustil se Babiš do ČSSD

  9:53aktualizováno  12:47
Ministr financí a šéf hnutí ANO Andrej Babiš nepovažuje schůzky premiéra Bohuslava Sobotky s ministry za bilancování, ale za odvracení pozornosti od problémů ČSSD. Mrzí mě, že nás do nich zatahuje, uvedl na pondělní tiskové konferenci před setkáním premiéra s ministrem dopravy Danem Ťokem. Toho do vlády nominovalo hnutí ANO.

Ministr financí Andrej Babiš a ministr dopravy Dan Ťok na tiskovém brífinku před schůzkou s premiérem Bohuslavem Sobotkou k k dosavadním výsledkům práce na ministerstvu dopravy (14. listopadu 2016) | foto: ČTK

Sobotka Ťoka přímo zmínil ve spojitosti s odvoláním dvou ministrů za ČSSD - ministra zdravotnictví Svatopluka Němečka a ministra pro rovné příležitosti a legislativu Jiřího Dienstbiera. Deníku Právo řekl, že by uvažoval o Ťokově výměně, kdyby mohl dělat revizi i u členů vlády z ANO a KDU-ČSL. „Máme pocit, že tato aktivita má odvrátit pozornost od problémů, které jsou uvnitř ČSSD,“ řekl v pondělí na ministerstvu dopravy novinářům Babiš.

Sobotka zdůvodňuje schůzky se členy vlády snahou o větší dynamiku kabinetu v posledním roce před volbami. Babiš k Sobotkovým změnám ve vládě uvedl, že noví navrhovaní šéfové resortů Miloslav Ludvík a Jan Chvojka (oba ČSSD) mají Sobotkovi pomoci „koupit si“ některé regiony. „Já jako předseda hnutí ANO si takhle nekupuji přízeň krajských organizací, my jsme nominovali ministry podle odbornosti a hodnotíme je podle práce, ne podle výsledků krajských voleb nebo nálady v hnutí,“ řekl.

Babiš přes aktuální problém zopakoval, že vládu považuje za úspěšnou. Po volbách očekával zlepšení atmosféry v kabinetu, ale Sobotka podle něj nyní pracuje na opaku. „Mrzí mě, že nás do nich (problémů ČSSD) zatahuje. Marketingové akci pana premiéra vlastně rozumím, ale ta komunikace je velice nestandardní, minimálně bych čekal, že mě bude informovat, že si bude zvát naše ministry,“ řekl.

Ťok ráno uvedl, že neví, zda je jeho schůzka s premiérem na programu jako první kvůli tomu, že by s ním byl Sobotka nejvíc nespokojený. „Já se na to pana premiéra na rovinu zeptám. Já jsem to pochopil tak, že úspěch na tomto ministerstvu není z hlediska voleb (pro ČSSD) dobrý,“ řekl Ťok. Na dopravě se podle něj ukazuje, že stát a ministerstvo lze řídit jako firmu. „A to není (pro ČSSD) úplně dobře, když se tyto věci potvrzují,“ řekl.

Ministr zdůraznil, že během jeho působení resort řeší konkrétní problémy. „To nejhorší je častá výměna vedení. Pokud to myslíme dobře s občany, tak bychom to neměli vyvolávat,“ uvedl. Jako úspěchy zmínil například převedení řady nádražních budov z Českých drah do majetku správy železniční cesty, investuje se podle něj více do oprav silnic všech kategorií. „Budeme otevírat dálnici D8, vyřešili jsme mýto a nachystáme soutěž na mýto,“ dodal.

Sobotka: Konec Ťoka jsme neřešili. Tématem byl Kapsch

Sobotka v neděli řekl, že na bilanční schůzce bude chtít od Ťoka hlavně slyšet, že stihne vypsat v první polovině příštího roku otevřené výběrové řízení na provozovatele mýta. To potvrdil i po pondělním jednání s Ťokem, kdy jako prioritu ministerstva dopravy zmínil právě výběrové řízení na správu mýtného systému v první polovině roku 2017.

V oblasti mýta ministerstvo dopravy prosadilo tříleté prodloužení smlouvy se stávajícím dodavatelem, společností Kapsch, po konci letošního roku, kdy vyprší původní smlouva. „Je velmi důležité, aby tento prostor tří let byl využit, aby nebyl problém to vysoutěžit,“ uvedl Sobotka. Ministr jej prý ujistil, že systém bude bez obtíží fungovat i po 1. lednu 2017.

Ťok v pondělí zopakoval, že prodloužením smlouvy s Kapschem úřad nejenom nakoupil čas pro přípravu výběrového řízení, ale byla to i nezbytná podmínka, aby ministerstvo mohlo novou soutěž vypsat. Úřad totiž podle původní smlouvy z roku 2006 neměl dohodnutou součinnost s Kapschem při přechodu na nového provozovatele a podle ministerstva nemůže před vypršením smlouvy plně nakládat s daty k systému. To podle Ťoka dodatek s Kapschem do budoucna řeší.

Babiš zopakoval, že chyba u mýta vznikla už při podpisu smlouvy s Kapschem v roce 2006, kdy byl ministrem financí Sobotka.

O možném konci Ťoka ve funkci politici nediskutovali. Sobotka to chce jako první probrat s předsedy koaličních stran. Další oblastí, kterou premiéra v resortu dopravy zajímala, je čerpání dotací z evropského operačního programu doprava II. Ministerstvo pro místní rozvoj jej zahrnulo mezi ohrožené programy, u nichž je nebezpečí nevyčerpání evropských prostředků. Podle Ťoka ale není čerpání tohoto sedmiletého dotačního programu ohroženo.

Během příštího roku mají být podle Ťoka rovněž zahájeny práce na devíti velkých infrastrukturních stavbách, které vláda považuje za prioritní a pro které vyjednala výjimku u Evropské komise v oblasti získání posudků vlivu na životní prostředí (tzv. EIA). Podle premiéra je nyní nutné, aby do konce roku vydalo stanoviska k obnoveným procesům EIA ministerstvo pro místní rozvoj a ministerstvo dopravy poté co nejrychleji získalo příslušná stavební povolení.

Ťok rovněž ujistil premiéra, že zatím není ohrožený termín zprovoznění dálnice D8 do německých Drážďan, který je plánován na 17. prosince. Na stavbě se totiž nedávno vyskytly problémy se stabilitou podloží nedaleko budované estakády u Prackovic. Problémy se stabilitou připustilo ministerstvo zhruba před měsícem a uvedlo, že bude situaci monitorovat. Pokud by se ale vyskytly problémy s bezpečností nově otevřené komunikace, je úřad připravený termín zprovoznění odložit.

Z vlády odejdou Němeček a Dienstbier, oznámil Sobotka:

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Bazarový výprodej dětských kol a odrážedel
Bazarový výprodej dětských kol a odrážedel

Nepropásněte šanci a pořiďte vašemu dítěti kvalitní kolo za zlomek ceny.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.