Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Babišův střet zájmů má evropský dosah, píše německý týdeník Die Zeit

  14:55aktualizováno  17:19
Střet zájmů českého ministra financí Andreje Babiše je obrovský a má evropský dosah, píše ve svém čtvrteční vydání německý týdeník Die Zeit. Babišovy firmy podle odhadů expertů, na které se týdeník odvolává, získaly v prvním roce jeho úřadování na ministerstvu financí o 50 procent vyšší dotace. Babiš v reakci označil článek za účelový.

Andrej Babiš | foto:  Petr Topič, MAFRA

Týdeník v textu Babiše také srovnává s republikánským kandidátem na amerického prezidenta Donaldem Trumpem.

Die Zeit v celostránkovém článku připomíná řadu kontroverzí kolem českého vicepremiéra, včetně dotací pro farmu Čapí hnízdo, které nyní prověřuje česká policie i evropský Úřad pro boj proti podvodům (OLAF). „Bez ohledu na to, jak vyšetřování dopadne, jedno je už teď jasné: Účast firemního mogula na vládě s sebou nese obrovský střet zájmů evropského dosahu,“ uvádí list.

Babiš: Článek v Die Zeit je účelový

Podle Andreje Babiše je článek v Die Zeit účelový a plný polopravd a lží.

Text podle něj jen recykluje útoky na jeho osobu a je buď napsán na zakázku PR agentury z Česka, nebo je to pokračující tlak ze strany proevropských médií, kterým vadí jeho komentáře k uprchlické krizi, uvedl v tiskovém prohlášení. „Die Zeit tvrdí, že něco zjistil, ale pouze opisoval fabulace a fámy od svých českých kolegů,“ uvedl v prohlášení pro média Babiš.

Připustil velký nárůst dotací pro svou společnost Agrofert do roku 2014, kdy se stal ministrem financí. Podle něj ale tyto skutečnosti spolu nesouvisí. „Důvodem je to, že v roce 2014 probíhaly velké jednorázové investiční dotace do zlepšení ekologie v chemických továrnách. O těchto dotacích ale rozhodovaly předchozí vlády dávno před mým vstupem do politiky,“ uvedl.

Na kritiku listu, že „zrecykloval“ kauzu kolem Farmy Čapí hnízdo, potom uvedl: „Zajímavé je, že ani po půl roce, kdy novináři o Čapím hnízdě s oblibou a intenzivně píšou, nikdo z OLAFu nikoho z mých firem nekontaktoval. Nepřišel jediný dopis, jediný e-mail. A i kdyby moje firmy někdo z OLAFu kontaktoval, nemá na Čapím hnízdě co zjistit, protože tam k ničemu nezákonnému nedošlo.“

Na adresu Grässlerové potom ministr financí napsal, že se nemůže zbavit pocitu, že předsedkyně výboru europarlamentu pro rozpočtovou kontrolu si na jeho jméně dělá svou politickou kampaň. Je zajímavé, že v německých článcích o mně se pořád dokola objevují stejní lidé, napsal.

Připomíná přitom, že na jedné straně Babišův Agrofert získává miliony eur z evropských dotací a na straně druhé Babišův ministerský úřad na rozdělování peněz dohlíží.

S odvoláním na české novináře, které nespecifikuje, Die Zeit také napsal, že zatímco mezi lety 2004 a 2013 získaly Babišovy firmy v Česku 160 milionů eur na dotacích, jen za poslední dva roky, kdy je ministrem financí, to bylo 92 milionů eur.

Týdeník také cituje předsedkyni výboru europarlamentu pro rozpočtovou kontrolu Ingeborg Grässleovou, podle níž je odpověď na to, jestli Babiš v politice sleduje vlastní finanční zájmy, „životně důležitá pro bezpečnost evropských peněz“. K evropským financím podle ní musí mít všichni stejný přístup.

Střet zájmů nezneužívám, řekl Babiš listu

Babiš týdeníku střet zájmů přiznává, tvrdí ale, že ho nezneužívá a při hlasováních, která se týkají jeho firem, se zdržuje. Europoslankyně Grässleová, která ho opakovaně kritizovala, nemá ráda Česko, poznamenal Babiš už vícekrát.

Český vicepremiér a šéf hnutí ANO se v textu dočkal i srovnání s republikánským kandidátem na amerického prezidenta. „Svým způsobem je Babiš českou odpovědí na Donalda Trumpa - s tím rozdílem, že Babiš už dosáhl cíle,“ píše týdeník s tím, že Babiš ke svému vzestupu umně využil širokou nespokojenost Čechů s politickým establishmentem.

Dodnes staví český ministr financí na tom, že se prezentuje jako protipól politiků, které považuje za zkorumpované, uvádí také list. „Jako Donald Trump slibuje Babiš stát řídit jako firmu,“ naráží Die Zeit na jeden z nejznámějších slibů vicepremiéra.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.