Zásah letecké záchranné služby na Vysočině. (Ilustrační snímek)

Zásah letecké záchranné služby na Vysočině. (Ilustrační snímek) | foto: Alfa Helicopter

Babiš se divil „tunelu“. Navrhl zkrátit soukromý provoz letecké záchranky

  • 103
Zkrátit od ledna 2017 na tři roky provozování letecké záchranky soukromými firmami navrhl ministr financí Andrej Babiš. Psal o tom už v dopise ministru zdravotnictví Svatoplukovi Němečkovi z ČSSD, který dostal i premiér Bohuslav Sobotka. Ve sporu mezi ANO a Němečkem o leteckou záchranku vláda ale zatím nerozhodla.

Babiš už při příchodu na jednání vlády řekl, že by se policie a armáda mohly postarat o provoz záchranky i v severních a jižních Čechách, čímž by se zakázka pro soukromé subjekty zmenšila jen na šest krajů. A měla by být na kratší dobu - na tři roky. To, co předložil ministr Němeček, tedy dlouhodobé provozování záchranky soukromými firmami označil za provokaci. „Nevím proč pokračuje v tom tunelu,“ diví se šéf ANO.

„Domluvili jsme se, že ta soutěž by měla být zkrácená na tři roky plus možná jeden rok v opci státu,“ řekl pak Babiš v průběhu jednání vlády novinářům. Dohodlo se na to předsednictvo vlády ještě před schůzí celé vlády. Ministři o tom nicméně oficiálně podle mluvčího vlády Martina Ayrera ještě nerozhodli.

Ať leteckou záchranku postupně zajistí stát, řekl Chovanec

„Jsem zastánce toho, aby stát postupně přebíral záchranku v celé republice,“ řekl po jednání vlády ministr vnitra Milan Chovanec z ČSSD.

„Je potřeba si položit otázku, zda skutečně má být osm základen provozováno soukromými subjekty, respektive zda je takovýto stav ekonomicky efektivní,“ napsal Babiš v dopise Němečkovi a Sobotkovi.

ANO bojuje s Němečkem, kdo zajistí leteckou záchranku. Jde o miliardy

„Rád bych znal například odpověď na otázku, z jakého důvodu byl snížen počet základen letecké záchranné služby provozovaných Policií České republiky po roce 2008 ze tří na jednu, když ministerstvo zdravotnictví platilo, respektive stále platí za roční provoz jedné takové základny zhruba 15 milionů korun, oproti zhruba 60 milionům, které dostává za provoz jedné základny soukromý provozovatel,“ ptá se Babiš. A vidí v tom dobrý byznys pro dvě společnosti, aniž by podle něj kdokoli řešil, zda je to výhodné pro stát.

Policie provozuje leteckou záchranku jen na území Prahy a Středočeského kraje a armáda v Plzeňském a Karlovarském kraji. Na osmi základnách ji provozují soukromé subjekty Alfa-Helicopter a DSA. Jenže jen do konce letošního roku, a proto chce Němeček od vlády souhlas s výběrovým řízení pro další období.

Novou koncepci letecké záchranné služby mají ale spíš podle Babiše připravit spolu ministerstva zdravotnictví, obrany, vnitra, financí a zdravotní pojišťovny.

Němeček: Musíme garantovat leteckou záchranku i od ledna

Němeček hlavně chce rychlé rozhodnutí vlády, jinak by byl podle něj ohrožen hladký průběh tendru, včetně lhůt na odvolání, a argumentuje, že provoz záchranky armádou by byl výrazně dražší. „Musíme garantovat, že od 1. ledna příštího roku bude služba zajištěna,“ říká Němeček. Ale rychlého verdiktu vlády se nedočkal - ta už potřetí rozhodnutí odložila, opět do dalšího týdne.

Existují přitom dva velmi rozdílné posudky, jaká by měla být hodnota tendru na provozování letecké záchranky. Podle Ústavu soudního znalectví v dopravě Dopravní fakulty ČVUT by tendr na provozování letecké záchranky stát vyšel na 3,788 miliardy korun, ale od Znaleckého ústavu VŠE je posudek na 1,739 miliardy korun bez DPH. Rozptyl je tedy dvě miliardy.

Babiš upozorňuje i na policejní vyšetřování, kterým skončila minulá zakázka vypsaná ministrem Tomášem Julínkem z ODS. Stíhání exministra zdravotnictví i jeho podřízených bylo zastaveno, ale pražské vrchní státní zastupitelství začátkem roku rozhodnutí zrušilo, a tak je tato kauza stále živá.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video