Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Babiš docházel do tajného bytu StB, napsal slovenský deník SME

  17:09aktualizováno  18:32
Slovenský list SME zveřejnil data z dalšího spisu komunistické Státní bezpečnosti, který se týká lídra hnutí ANO Andreje Babiše. Podle nově citovaného dokumentu Babiš navštěvoval tajný byt využívaný StB. Babiš obvinění ze spolupráce s StB odmítá a soudí se o očištění svého jména. Tvrdí, že nikdy v žádném bytě StB nebyl.

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš na návštěvě Jihomoravského kraje (26. září 2013) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Babiš se soudí kvůli informacím, které kolovaly i českými médii a podle nichž byl agentem StB s krycím jménem Bureš. List SME si ze slovenského Ústavu paměti národa vyžádal dva další spisy - o prvním s názvem "Oko" informoval deník v sobotu (více zde), nyní zveřejnil údaje ze spisu "Voják". Ten se týká tajného bytu, do něhož měl agent s krycím jménem Bureš v době od února do října 1984 docházet.

Oba dokumenty - dosud nezveřejněné, ale předložené Ústavem paměti národa u bratislavského soudu, kde chce Andrej Babiš očistit své jméno, - podle slovenského listu dokládají, že spolupráce nynějšího lídra a černého koně českých sněmovních voleb s komunistickou tajnou službou byla vědomá.

"Schůzková činnost byla provázena jen s tajnými spolupracovníky Ladislav, Nový, Bureš, Smatana," uvádí v dochované části nadporučík StB Andrej Kuľha. Část svazku Voják totiž byla v roce 1989 zničena, píše SME.

List se zároveň pokusil oslovit autora zprávy Kuľhu. Ten o spise odmítl hovořit, ale připustil, že Babiše zná. SME se kvůli dokumentům obrátil i na Miroslava Lehkého, někdejšího náměstka českého Ústavu pro studium totalitních režimů. Ten řekl, že pokud někdo konspirativní byt navštěvoval, naznačuje to na vědomou spolupráci.

"Agent tam docházel na základě hesel a byl předem poučený, kdy má do bytu dorazit a co říct, pokud by ho někdo potkal," řekl Lehký.

Babiš odmítá, že by byt StB navštěvoval. "Nikdy jsem žádnou spolupráci nepodepsal, nikdy jsem nikoho neudával a nikdy jsem nebyl v žádném estébáckém bytě," reagoval lídr hnutí ANO. Tvrdí, že muže, o němž podle spisu Oko agent Bureš podával zprávu, nezná. "To jméno jsem v životě neslyšel a v životě jsem se s ním nesetkal, nevím, co o něm kde říkal nějaký operační pracovník," uvedl Babiš.

Jsou to nevěrohodné důkazy, tvrdí Babišovi advokáti

Babišovi advokáti zpochybňují věrohodnost spisu Voják i další důkazy předložené slovenským ÚPN u soudu. Nemají podle nich žádnou důkazní hodnotu. "V případě, že takové záznamy budou předmětem dokazování u soudu, poukážeme na skutečnosti, které vyvracejí jejich věrohodnost," řekl SME Babišův právník Vladimír Ruman.

Babiš svou obhajobu zakládá na tvrzení, že v době, kdy měl údajně podepsat závazek spolupráce, byl v zahraničí, což mu mají doložit svědci. "Nikdy jsem vědomě s StB nespolupracoval," uvedl opakovaně Babiš, který je majitelem vydavatelství Mafra, k němuž patří i iDNES.cz, MF DNES a Lidové noviny

Soud v Bratislavě měl spor projednávat před dvěma týdny. K líčení ale nedorazili pozvaní svědci, sám Babiš za sebe poslal právníka. Kauzu zřejmě soudci ukončí až začátkem příštího roku.

Andrej Babiš spolupráci s StB odmítá:

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Petrova bouda v Krkonoších už zvenčí opět vypadá jako horská chalupa...
VIDEO: Krkonošská Petrovka už vypadá jako horská bouda, je pod střechou

Petrova bouda na hřebenech Krkonoš, kterou před šesti lety zničil požár, už znovu vypadá jako horská chalupa. Přes léto dostala dřevěná okna a střechu. Zima...  celý článek

Ilustrační snímek
Policisté hrají v pořadu Primy, prezidium jejich účinkování prošetřuje

Policejní prezidium se ohradilo vůči pořadu Policie v akci televize Prima. Vedení policie vadí, že vznikl bez jejího vědomí a že v něm účinkují skuteční...  celý článek

Ilustrační snímek
Hygienici: Školní obědy nutričně nevyhovují, je třeba změnit zákon

Hygienici ze Státního zdravotního ústavu si vzali na paškál školní stravování, aby zjistili, jak se jídelnám daří naplňovat výživová doporučení. Výsledek?...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.