Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Až Prahu paralyzuje stávka MHD, bude umění se dostat do práce

  17:48aktualizováno  20:48
Stávka, která je zatím naplánována na pondělí 13. června, by mohla v Praze i Brně způsobit vážné komplikace. Pražské metro, které denně přepraví přes milion cestujících, vůbec nepojede. Věčně ucpaná města více vozů nepojmou. Pražský Dopravní podnik se dohodl s odbory a magistrátem, že průběhu stávky nebude bránit.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Součástí večerní dohody je také to, že stávkující nechají pracovat své kolegy, kteří se k protestu nebudou chtít připojit, řekla ČTK mluvčí Dopravního podniku (DPP) Ilona Vysoudilová.

V dohodě se zmiňuje, že stávka bude časově omezená a není namířena proti hlavnímu městu či dopravnímu podniku, ale proti vládním reformám. Stávkujícím zaměstnancům nebudou hrozit od DPP žádné postihy.

V pátek dopoledne se kvůli plánované protestní akci sejde krizový štáb hlavního města. Hrozbu stávky neodvrátila ani odpolední schůzka odborářů s ministrem financí Miroslavem Kalouskem.

V Praze může dojít k "naprosté paralýze dopravy"

Podle dopravního experta Petra Moose z fakulty dopravní ČVUT by v případě celkové stávky došlo k naprosté paralýze dopravy. Všechny hlavní tahy se tak stanou nedobrovolným parkovištěm.

Na silnice se podle Moose nevejde o mnoho více aut, protože během špičky dochází v Praze denně k vytížení kapacity komunikací. Přibližně od sedmi ráno až do pozdních odpoledních hodin tak bude průjezd hlavním městem jen pro otrlé.

Doprava v Praze

Podle statistik využívá hromadnou dopravu včetně předměstí a dojíždějících asi 1,5 milionu lidí denně. Podíl lidí využívajících individuální přepravu je asi 300 až 400 tisíc, což úplně stačí k saturaci dopravy ve špičce.

Podle Karla Pospíšila z Centra dopravního výzkumu především záleží, jak by na mimořádnou situaci zareagovali lidé. "Může se stát, že sednou na kola, nebo si vezmou dovolenou a nebude to tak dramatické. Jestliže ale sednou všichni do aut, tak se Praha nepohne," míní. Jednoznačně největší dopad v hlavním městě by podle něj mělo stojící metro.

Kolaps by však podle odborníků nastal také v Brně. "Tam jsou páteřní zase tramvaje. Pokud by přestaly jezdit, tak i kdyby nestávkovaly autobusy a trolejbusy, tak by se to na silnice stejně nevešlo. V Žabovřeskách a částečně v Králově Poli se navíc dostavuje velký městský okruh. Kdyby tam začalo proudit více aut, tak by to zcela jistě zkolabovalo," říká dopravní expert.

Stávka sice zatím není definitivně potvrzená, podle šéfa Asociace samostatných odborů Bohumíra Dufka je ale jistá na 99 procent. "V současnosti máme rozpracovanou totální blokádu Prahy," uvedl v rádiu Impuls předseda Svazu odborářů služeb a dopravy Jaromír Dušek. V celém Česku se podle něj zastaví nejméně na 12 hodin železniční doprava, blokáda se prý možná dotkne i hraničních přechodů a dálnice D1.

Je to podobné, jako když v zimě napadne sníh, říká právník

Pokud se lidé nedostanou do práce, záleží na zaměstnavateli, jak se ke zpoždění postaví.

Právník Aleš Jirásek vysvětluje, že pokud se o stávce ví dopředu, tak by pracovník měl být schopen dostat se do práce včas. Musí například vstát dříve. Nepředpokládá ale, že by za zpoždění zaměstnavatel udělovat pokutu. Z právního hlediska jde o podobnou překážku jako například sněhová kalamita v zimě.

Komplikace to bude zejména pro lidi, kteří zajišťují pro společnost důležité funkce, např. zdravotnický personál. "U nás zůstanou sloužit ti doktoři, kteří už v nemocnici jsou. Pokud víme, že se něco takového bude dít, tak do služeb nasadíme personál, který například bydlí poblíž," uvedl Jaromír Morávek z Fakultní nemocnice Motol.

V případě stávky by na silnice zřejmě ve větším počtu vyrazili taxikáři. "Vždycky reagují na momentální situaci, takže se to předpokládat dá. Ze strany dispečinku se ale nic připravovat nebude," říká jednatel AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička. Podle něj totiž naprostá většina taxikářů pracuje na živnostenský list, takže záleží na jejich rozhodnutí.

"Můžeme jim akorát poslat informace a doporučení. Pokud by stávka byla, tak všichni, kdo mají rozum, vyjedou, protože je to pro ně byznys," míní ředitel společnosti Taxi Praha Luděk Hulan.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Mládež zneužívala léky na kašel k vyvolání halucinací. Nově jsou na předpis

Dva léky na kašel s obsahem dextromethorfanu jsou nově jen na předpis. Tablety Stopex a pastilky Vicks Meddex s medem byly podle Státního ústavu pro kontrolu...  celý článek

Bouřková mračna.
Západem Čech se prohnaly silné bouřky, další přijdou během noci

Karlovarským a Plzeňským krajem se přehnaly silné bouřky. Během noci budou postupovat na východ a slábnout. Další bouřky přijdou z jihozápadu během noci a...  celý článek

Programátoři Ivan Buchta a Martin Pezlar. Řecký soud začal po letech znovu...
Čeští programátoři unikli řeckému vězení, chtějí se však soudit dál

V Řecku hrozilo dvěma Čechům dvacet let za špionáž, vybojovali podmínku. Teď chtějí čistý trestní rejstřík. Fotili prý jen to, co ostatní turisté na ostrově.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.