Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Až Prahu paralyzuje stávka MHD, bude umění se dostat do práce

  17:48aktualizováno  20:48
Stávka, která je zatím naplánována na pondělí 13. června, by mohla v Praze i Brně způsobit vážné komplikace. Pražské metro, které denně přepraví přes milion cestujících, vůbec nepojede. Věčně ucpaná města více vozů nepojmou. Pražský Dopravní podnik se dohodl s odbory a magistrátem, že průběhu stávky nebude bránit.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Součástí večerní dohody je také to, že stávkující nechají pracovat své kolegy, kteří se k protestu nebudou chtít připojit, řekla ČTK mluvčí Dopravního podniku (DPP) Ilona Vysoudilová.

V dohodě se zmiňuje, že stávka bude časově omezená a není namířena proti hlavnímu městu či dopravnímu podniku, ale proti vládním reformám. Stávkujícím zaměstnancům nebudou hrozit od DPP žádné postihy.

V pátek dopoledne se kvůli plánované protestní akci sejde krizový štáb hlavního města. Hrozbu stávky neodvrátila ani odpolední schůzka odborářů s ministrem financí Miroslavem Kalouskem.

V Praze může dojít k "naprosté paralýze dopravy"

Podle dopravního experta Petra Moose z fakulty dopravní ČVUT by v případě celkové stávky došlo k naprosté paralýze dopravy. Všechny hlavní tahy se tak stanou nedobrovolným parkovištěm.

Na silnice se podle Moose nevejde o mnoho více aut, protože během špičky dochází v Praze denně k vytížení kapacity komunikací. Přibližně od sedmi ráno až do pozdních odpoledních hodin tak bude průjezd hlavním městem jen pro otrlé.

Doprava v Praze

Podle statistik využívá hromadnou dopravu včetně předměstí a dojíždějících asi 1,5 milionu lidí denně. Podíl lidí využívajících individuální přepravu je asi 300 až 400 tisíc, což úplně stačí k saturaci dopravy ve špičce.

Podle Karla Pospíšila z Centra dopravního výzkumu především záleží, jak by na mimořádnou situaci zareagovali lidé. "Může se stát, že sednou na kola, nebo si vezmou dovolenou a nebude to tak dramatické. Jestliže ale sednou všichni do aut, tak se Praha nepohne," míní. Jednoznačně největší dopad v hlavním městě by podle něj mělo stojící metro.

Kolaps by však podle odborníků nastal také v Brně. "Tam jsou páteřní zase tramvaje. Pokud by přestaly jezdit, tak i kdyby nestávkovaly autobusy a trolejbusy, tak by se to na silnice stejně nevešlo. V Žabovřeskách a částečně v Králově Poli se navíc dostavuje velký městský okruh. Kdyby tam začalo proudit více aut, tak by to zcela jistě zkolabovalo," říká dopravní expert.

Stávka sice zatím není definitivně potvrzená, podle šéfa Asociace samostatných odborů Bohumíra Dufka je ale jistá na 99 procent. "V současnosti máme rozpracovanou totální blokádu Prahy," uvedl v rádiu Impuls předseda Svazu odborářů služeb a dopravy Jaromír Dušek. V celém Česku se podle něj zastaví nejméně na 12 hodin železniční doprava, blokáda se prý možná dotkne i hraničních přechodů a dálnice D1.

Je to podobné, jako když v zimě napadne sníh, říká právník

Pokud se lidé nedostanou do práce, záleží na zaměstnavateli, jak se ke zpoždění postaví.

Právník Aleš Jirásek vysvětluje, že pokud se o stávce ví dopředu, tak by pracovník měl být schopen dostat se do práce včas. Musí například vstát dříve. Nepředpokládá ale, že by za zpoždění zaměstnavatel udělovat pokutu. Z právního hlediska jde o podobnou překážku jako například sněhová kalamita v zimě.

Komplikace to bude zejména pro lidi, kteří zajišťují pro společnost důležité funkce, např. zdravotnický personál. "U nás zůstanou sloužit ti doktoři, kteří už v nemocnici jsou. Pokud víme, že se něco takového bude dít, tak do služeb nasadíme personál, který například bydlí poblíž," uvedl Jaromír Morávek z Fakultní nemocnice Motol.

V případě stávky by na silnice zřejmě ve větším počtu vyrazili taxikáři. "Vždycky reagují na momentální situaci, takže se to předpokládat dá. Ze strany dispečinku se ale nic připravovat nebude," říká jednatel AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička. Podle něj totiž naprostá většina taxikářů pracuje na živnostenský list, takže záleží na jejich rozhodnutí.

"Můžeme jim akorát poslat informace a doporučení. Pokud by stávka byla, tak všichni, kdo mají rozum, vyjedou, protože je to pro ně byznys," míní ředitel společnosti Taxi Praha Luděk Hulan.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lobbista Tomáš Hrdlička (vlevo) hostem volebního studia iDNES.cz (21. října...
VIDEO: To nejlepší z volebního studia iDNES.tv

Server iDNES.cz přinesl ke sněmovních volbám 2017 sedmihodinové vysílání. Volební studio nabídlo řadu hostů v čele s bývalým prezidentem Václavem Klausem a...  celý článek

Milan Brázdil (ANO 2011).
Místní špičky ANO ve volbách nechtěly „sběrače kroužků“, opět je přeskočil

Titul volební skokan by si mohl dát před jméno kandidát ANO z Olomouckého kraje Milan Brázdil. Už ve třetích volbách posbíral v kraji od voličů nejvíc kroužků....  celý článek

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se raduje z vítězství ve volbách do Poslanecké...
Máme blízko k ODS, hnutí STAN i Pirátům, rozkrývá své plány Babiš

Šéf ANO Andrej Babiš už nechce vládu, jako je ta stávající, ve které sedí tři strany. To by považoval za ztrátu času. „My máme blízko k ODS, ke hnutí STAN i k...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.