Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

MF DNES: Autoškoly začnou povinně učit také řízení v noci

  1:59aktualizováno  1:59
Ministerstvo dopravy plánuje nařídit povinné noční jízdy v autoškolách. Během výuky by musely s žáky odjezdit několik hodin za tmy. Za ztížených světelných podmínek totiž mladým řidičům chybějí jakékoliv zkušenosti.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

"Kvalitní výchova žáků autoškol musí zahrnovat standardní podmínky, ve kterých se budoucí řidiči ocitnou. Proto věcný záměr nového zákona o autoškolách zahrnuje novou povinnost odjezdit několik hodin za tmy," řekl MF DNES ministr dopravy Antonín Prachař. Záměr chce vládě předložit do konce srpna.

Doporučení odborníků zní minimálně dvě hodiny jízdy v noci. "Budeme navrhovat, aby se jízda za tmy učila alespoň dvě hodiny," potvrdil mluvčí ministerstva Martin Novák. Toto nařízení by mělo být součástí nového zákona o autoškolách, který počítá i s kontrolou. kdy pomocí navigace GPS bude zaznamenáno, že si žák skutečně jízdu ve tmě vyzkoušel.

Nyní je praxe jiná: jízda v noci se ve většině autoškol neučí. Některé to nabízejí, záleží však na zájmu studenta. Mladí šoféři jsou přitom při jízdě za tmy poměrně bezradní. Tři čtvrtiny čerstvých absolventů autoškol totiž nikdy v noci nejely. Ukázal to nedávný průzkum společnosti GoodYear mezi více než šesti tisíci mladými řidiči z patnácti evropských zemí. Češi společně s Rusy dopadli nejhůře.

Nedostatečnou přípravou nových řidičů se zabývají i vědci z brněnského Ústavu soudního inženýrství. Odborníci uvádějí, že mladí řidiči bourají při nočních jízdách častěji než ve dne. "Pracujeme na nové metodice pro autoškoly. Je potřeba zvýšit informovanost začínajících řidičů o tom, jaké má člověk schopnosti reálně zpozorovat chodce za tmy. Tomu je nutné přizpůsobit jízdu. V současnosti se to v podstatě neučí," říká šéf ústavu Aleš Vémola.

Řízení ve tmě je zcela odlišné od cestování za bílého dne. Řidič hůře odhaduje vzdálenosti, leckdy má potíže udržet automobil na silnici.

"Ideální by bylo, aby v autoškolách museli studenti jezdit minimálně dvě hodiny v noci, a to jak ve městě, tak i někde, kde chybí nebo je nedostatečné osvětlení. Obáváme se, že čerstvý absolvent neví, co ho čeká, když pojede v noci mimo město. Například že nemůže jet s potkávacími světly devadesát kilometrů v hodině. V té autoškole si to nevyzkouší," říká Vémola.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obrněnec Lynx během armádních testů na Libavé
Armáda testuje pásové obrněnce. Za 50 miliard jich koupí 210

Ve vojenském prostoru Libavá armáda intenzivně testuje pět typů moderních bojových pásových vozidel, které by v příštích letech měly nahradit dosluhující...  celý článek

Prezidentský kandidát Jiří Drahoš poskytl rozhovor pro iDNES.cz. (12. dubna...
Průzkum: Drahoš by ve druhém kole prezidentských voleb porazil Zemana

Bývalý předseda Akademie věd Jiří Drahoš má mezi ohlášenými prezidentskými kandidáty největší podporu, zjistil průzkum agentury Median z přelomu května a...  celý článek

V železniční výhybně Praha-Vyšehrad vyjel posunovaný vlak proti osobnímu vlaku...
Průtrž mračen podemlela trať Praha - Plzeň, vlaky jezdí po jedné koleji

Přívalové deště ve středních Čechách v noci vyřadily z provozu vlakovou dopravu na hlavní trati mezi Prahou a Berounem, kde je silný příměstský provoz a jezdí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.