Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Autoškoly zachvátil zmatek

  17:44aktualizováno  17:44
P r a h a - V autoškolách panuje chaos. Adepti řidičského umění se připravují ke zkouškám i z okruhů, které podle učitelů nemají smysl. K dispozici jsou učebnice s novými pravidly, nikoli ale nové cvičební testy. Ačkoliv je některá vydavatelství už nabízejí, autoškoly o tom nevědí. Podle asociace autoškol mají tyto zmatky původ v poslanecké sněmovně, která prosadila platnost nedopracovaných silničních zákonů. Podle zkušebních testů vypracovaných na základě nových pravidel jsou zatím přezkušováni jen řidiči z povolání.

Autoškoly s nimi u svých žáků nemají praktickou zkušenost, ale učitelé se obávají nejhoršího. Nelogičnost požadavků kladených na budoucího řidiče je podle nich nepřehlédnutelná

"Převážná část těch otázek bohužel nemá přímo opodstatnění v provozu. Rozhodně žák nepotřebuje vědět, jaké jsou termíny pro technické prohlídky vozidla, které jede proti němu," tvrdí například Vladimír Zajíc z Asociace autoškol. Jeho slova potvrzuje instruktor prařské autoškoly Luboš Voves. "Třeba jaký je rozdíl mezi kotoučovou brzdou a bubnovou. Pro takovou ženu je taková znalost na nic," řekl Voves.

"Já se to umím nabiflovat. Na tu zkoušku jsem schopná se to naučit, ale v životě to používat nebudu," potvrzuje myšlenku instruktora mladá dívka, která má kurzy autoškoly před sebou.

Nejde jen o technické znalosti. Mimořádně náročný je test ze zdravovědy. Zkušení řidiči samozřejmě uznávají, že je zapotřebí vědět, jak pomoci zraněnému. Například zastavit krvácení či zafixovat zlomeninu. "Základní znalosti samozřejmě ano, ale nebudu zkoumat, jakou má mít barvu při otravě kysličníkem," říká Voves.

Podle učitelů autoškol jsou testy navíc nešikovně uspořádány. U každé z pětadvaceti otázek mohou být správné jedna i všechny čtyři odpovědi. To nevypovídá nic o tom, jak se žák bude umět zachovat na silnici. "Těch třicet minut, který na to mají, podle mého stačí akorát k tomu, aby si to přečetli. Takže pak budou ještě více stresovaný," tvrdí instruktor Voves.

Nynější žáci v autoškolách se sice učí podle nové učebnice, jejich učitelé je ale připravují také na základě zkušebních testů z minulých let. Budoucí řidiči, kteří půjdou k závěrečné zkoušce v březnu, toti ještě nevědí, jestli se jejich test ponese v duchu starých nebo nových pravidel.

Výcvikový vůz by neměl být menší než auta z kategorie malých jako Renault Clio nebo Škoda Felicia.Přechod z minivozu typu Fiat Seicento můžebýt pro absolventa autoškoly problematický.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Poznáte místo?
100 POHLEDŮ: Baráčky jak lepidlem k sobě přilepené. Poznáte místo?

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek a předseda ANO Andrej Babiš se utkali v...
Máte máslo na hlavě, řekl Zaorálek. Co jste dokázal za 27 let? opáčil Babiš

Více než tři roky spolu šéf ANO Andrej Babiš a volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek seděli v jedné vládě, ale to už podle jejich posledního televizního duelu den...  celý článek

O poslanecký mandát se v letošních volbách uchází 7 524 kandidátů. (19. října...
Volebních kandidátů je nejvíce v historii, do Sněmovny chce 7 524 lidí

O místo v Poslanecké sněmovně v letošních volbách usiluje 7 524 kandidátů, což je nejvyšší počet v historii. Vyplývá to z údajů, které ve čtvrtek poskytl Český...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.