Parlament zmírnil povinnost používat dětské sedačky na návrh poslance Tomáše Kvapila (KDU-ČSL), podle něhož by nové pravidlo poškodilo početné rodiny, které nemají na to, aby si pořídily velká auta, kam by se všechny děti usazené do sedaček vešly. "Stát ukládá novým zákonem jistou povinnost, kterou tyto rodiny nejsou objektivně schopny splnit," tvrdí Kvapil.
Občanské sdružení Autoklub, které se kromě jiného zabývá také bezpečností dopravy, s novým rozhodnutím parlamentu nesouhlasí. Sdružení připravuje návrh novely zákony, která by opět zavedla povinné používání dětských sedaček na všech typech komunikací. "Pokusíme se přesvědčit některé poslance, aby tento návrh předložili," říká Václav Špička, sekretář Autoklubu pro bezpečnost silničního provozu.
Odpůrci zmírněných podmínek pro používání dětských sedaček argumentují statistikami. Ty dokazují, že používání sedaček a bezpečnostních pásů na zadních sedadlech je vysoce účinné. Z celkového počtu mrtvých v osobních automobilech je každý rok přibližně patnáct procent těch, kteří seděli vzadu a nebyli připoutaní.
Centrum dopravního výzkumu loni ve svém průzkumu zjistilo, že většina lidí pokládá bezpečnostní pásy na zadních sedačkách aut za zbytečnost a nepřipoutává nejen sebe, ale ani své děti. "Připoutávání vzadu je podceňované, a přitom nesmírně důležité," říká Skládaný. Výzkum jeho kolegů navíc prokázal, že dětské sedačky a bezpečnostní pásy se nejvíce používají právě na dálnicích. Horší je to na obyčejných silnicích a nejméně si pásy připnou řidiči a spolujezdci ve městech. Totéž platí o dětských sedačkách. "Lidé si myslí, že při nižší rychlosti je nebezpečí menší, ale i při třiceti kilometrech v hodině může mít pro nepřipoutaného řidiče a spolujezdce náraz do překážky fatální následky. Právě při nižších rychlostech jsou pásy a sedačky nejúčinnější," vysvětluje Skládaný.
Podle statistik je nejvíce nehod právě v obcích a nejméně na dálnicích. Dětské sedačky podle expertiz zvyšují až sedminásobně pravděpodobnost, že při havárii nebude dítě zraněno, a nejúčinnější jsou při rychlostech do sedmdesáti kilometrů v hodině. Zatímco na silnicích loni zemřelo dvacet tři dětí, které jely v autě jako spolujezdci, na dálnici nezemřelo jediné dítě.
"Dálnice a silnice pro motorová vozidla jsou nejbezpečnějším druhem komunikací. Řidiči, kteří se budou chtít vyhnout povinnosti vozit děti v zádržných systémech, budou volit jiné, tedy nebezpečnější komunikace," tvrdí Špička z Autoklubu.
Předseda Senátu Petr Pithart (KDU-ČSL), který se zmírněním pravidel pro používání sedaček souhlasí, říká: "Jsem přesvědčen, že obrovská většina rodičů si sedačky pořídí. Jsou ale výjimky, kdy by zákon nemohl být dodržen. Do našich aut víc sedaček nedáte, a když mají rodiče auta na to, aby vozili děti jen na trénink do sousední vesnice nebo do hudebky, k lékaři, je to situace, která podle mého názoru tuto výjimku ospravedlňuje." S tím nesouhlasí Jaroslav Heinrich z Centra dopravního výzkumu a říká, že auta jsou homologovaná pro určitý počet lidí a víc cestujících, tedy i dětí, tam nemá co dělat. Podle Heinricha se v těchto názorech jasně ukazuje, jak je ve společnosti bezpečnost dopravy podceňována.
"Pravděpodobnost, že člověk zahyne při dopravní nehodě, je sedmkrát vyšší než u všech ostatních násilných smrtí, jako je vražda nebo přírodní katastrofa," říká Heinrich. "Při dosavadním vývoji počtu zraněných a usmrcených při haváriích a současné průměrné délce života bude každý třetí obyvatel republiky během svého života potřebovat lékařské ošetření kvůli dopravní nehodě."
KDO NEMUSÍ POUŽÍVAT BEZPEČNOSTNÍ PÁSY |
Pravidla silničního provozu stanoví, kdo musí při jízdě autem pásy používat. "Osoba sedící na sedadle povinně vybaveném bezpečnostními pásy musí být tímto pásem řádně připoutána," stojí v pravidlech. Vyplývá z toho, že i cestující na zadních sedačkách musí být připoutáni a policisté mohou porušení tohoto nařízení pokutovat. Existují i výjimky, pásy nemusí mít například policisté a vojáci, taxikáři při jízdě v obci, řidiči při couvání anebo instruktor autoškoly. Tak velký počet výjimek nepokládá Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu za správný, protože to má špatný vliv na ostatní řidiče. "První osoba v autě, s níž se začínající řidič setká, je jeho učitel a ten nemá pásy. Je to relikt z minulosti, kdy nebyly samonavíjecí pásy a učitel potřeboval volnost, aby mohl například strhnout volat," dodává Skládaný. |