Autobusy už nebudou muset díky vyhrazeným pruhům stát v kolonách. Ilustrační foto

Autobusy už nebudou muset díky vyhrazeným pruhům stát v kolonách. Ilustrační foto | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Autobusy v Praze získají další vyhrazené pruhy. Bude i na Jižní spojce

  • 54
Autobusy v Praze projedou na dalších místech snáz. Město totiž chystá nové úseky, kde vyhradí pruhy pro autobusy. Plánuje se také pruh na Jižní spojce, který by měl začít fungovat v září po spuštění Pražského okruhu. Nové pruhy by ale měly být ještě na dalších sedmnácti místech.

Cestování po Praze autobusy tak bude zase o něco snazší než jezdit auty.

"Autobusové pruhy mají za cíl preferenci MHD, tedy zvýšení plynulosti, a tím zrychlení provozu a vyšší konkurenceschopnost vůči automobilům. V neposlední řadě umožní snížení provozních nákladů autobusové dopravy a také jejích emisí," říká radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Nová linka spojí Jižní Město a Smíchov

Podle něj se plánuje nová autobusová linka, která by měla spojit Jižní Město a Smíchov. Jet by měla právě po Jižní spojce.

Podle něj by se vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy měly konkrétně na Jižní spojce zavést již na přelomu září a října. "Další lokality projednáváme s policií," dodává Šteiner.

NOVÉ BUSPRUHY

Na Pankráci ve směru do centra, v úseku Na Veselí - Děkanská vinice

Svatovítská ve směru do centra mezi Wuchterlovou a Václavkovou.

Evropská ve směru do centra před zastávkou Divoká Šárka

Rampa mostu Barikádníků ve směru do centra, v levém jízdním pruhu rampy

Ankarská ve směru do centra, v úseku Zvoníčkova - Na Vypichu

Na tramvajových tratích autobusy pojedou: Bělohorská ve směru z centra mezi Patočkovou a Vypichem

Jičínská ve směru z centra mezi Olšanským nám. a ulicí Přemyslova

Zdroj: magistrát, jde o výběr ulic

Policie bude muset nejprve zjistit, jaký dopad budou mít vyhrazené pruhy na dopravu v jednotlivých ulicích. "Také určíme, zda je bezpečné, aby tyto pruhy sloužily také například cyklistům," říká ředitel dopravní policie Pavel Švrčula.

O vyhrazeném pruhu na Jižní spojce však zatím policie s městem nejednala.

"Tuto věc jsme ještě s městem neprojednávali. Chápu, že magistrát upřednostňuje hromadnou dopravu, ale musíme se podívat, jestli vyhrazené pruhy neohrozí bezpečnost provozu na spojce. Okruh bude sice otevřen 20. září, ale každou chvíli tam může být nehoda. A kudy to budou řidiči objíždět? Po Jižní spojce," vysvětluje Švrčula možná rizika.

Jeremenkovou projedou autobusy snáz

Odborníci na dopravu také už dopředu avizovali, že spuštění nové části okruhu nepomůže Praze hned, ale spíše až po nějaké době, než si řidiči na novou trasu zvyknou. Na Jižní spojce by tak i po 20. září mohly nastat komplikace.

Kromě Jižní spojky by autobusy měly snáz projíždět například Švehlovou či Kolbenovou ulicí. Vyhrazený pruh bude v Jeremenkově ulici ve směru ke Dvorcům mezi ulicemi Gončarenkova a K Vysoké cestě.

Nový pruh v Jeremenkově ulici bude mít význam, když zkolabuje Barrandovský most a nábřeží. V tu chvíli jsou v této ulici kolony a autobusy nemají kudy projet. To by se díky pruhu změnilo. Zároveň ale zřejmě zmizí parkovací místa v pravém pruhu, aby tam pás mohl vzniknout.

Zrovna tak bude snazší dostat se k Thomayerově nemocnici. V oblasti kolem ulice Zálesí se totiž ve špičkách tvoří kolony, které se táhnou ulicí Štúrova. Tady pak autobusy nabírají zpoždění. Úsek mezi ulicí Štúrova a Vídeňská by díky přednostnímu pruhu pro autobusy měl být snáze průjezdný.

Protože vyhrazený pruh bude jen v části ulice Zálesí, autobusy budou do zastávky Nemocnice Krč dál přijíždět se zpožděním. To by ale mohlo být menší než dosud.

Zda na všech místech v Praze, kde se vyhrazené pruhy plánují, budou k něčemu užitečné, musí ještě posoudit dopravní policie.

Autobusy vyženou na tramvajové koleje

Zatímco tyto a mnoho dalších změn omezí řidiče aut, chystají se i vyhrazené pruhy, které jim žádné místo na silnicích neuberou. Na některých místech totiž autobusy pojedou po tramvajových kolejích.

Hned dva nové úseky budou v Plzeňské ulici na Smíchově, ale i v ulici Švehlova, kde se bude jednat o úsek dlouhý dva kilometry. Ve směru do centra totiž autobusy pojedou po kolejích od ulice Vladycká až po podjezd Jižní spojky.

Jízda autobusů po kolejích je pro dopravce výhodnější, autobusy totiž nemusí stát v kolonách, dodržují jízdní řád a ušetří i palivo.

Někde jsou pruhy ale nesmyslné

Ovšem některé z těch, které se zavedly již v minulosti, považují řidiči za úplný omyl.

"U Litochlebského náměstí na Chodově je vyhrazený pruh na výjezdu z kruhového objezdu. Je dlouhý asi třicet metrů, pak končí. Nikdy tu nebyly kolony, takže si myslím, že je tu úplně zbytečný. Ovšem strážníci tu neustále číhají a dávají pokuty těm, co do pruhu vjedou," říká Petr Štulc, který denně tímto místem projíždí.

Je správné, když města preferují MHD na úkor individuální automobilové dopravy?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 středa 1. září 2010. Anketa je uzavřena.

ANO
ANO 4152
NE
NE 436

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video