Řidiči se i v extrémních podmínkách snaží stíhat špatné jízdní řády, což znamená velký tlak na jejich psychiku. Ilustrační snímek

Řidiči se i v extrémních podmínkách snaží stíhat špatné jízdní řády, což znamená velký tlak na jejich psychiku. Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Autobusáci riskují, jízda zavátou silnicí připomíná adrenalinový závod

  • 35
Řidiči autobusů v Pardubickém kraji nestíhali dodržovat jízdní řády, ani když byly silnice suché. Nyní, když je většina cest namrzlých nebo zavátých, je situace o hodně horší. Šoféři jsou pod tlakem a aby nepřijížděli do cílových stanic s hodinovým zpožděním, nepřiměřeně riskují.

O adrenalin nebyla při cestování veřejnou dopravou po Pardubickém kraji posledních deset týdnů nouze. Nové, špatně sestavené jízdní řády totiž lidem komplikovaly přesuny víc než dost. A počasí to ještě zhoršilo. Autobusy po zasněžených a kamiony ucpaných silnicích buď vůbec neprojedou, nebo jezdí se stále větším zpožděním.

"Tak tohle jsem ještě nezažil," komentoval "hororovou" jízdu ranního autobusu, který měl stíhat navazující vlakový spoj, student jedoucí do školy. "Co si stěžuješ? Nemusíš do kina, máš to zadara a ještě si to užiješ na vlastní kůži," kontroval stejně starý spolucestující.

Rozhovor byl slyšet po celém autobusu. Ostatní pasažéři byli zticha jako pěny a s napětím sledovali, jak řidič ve středu na totálně zasněžené silnici z Králík do Lichkova předjíždí jedno osobní auto za druhým. Teprve po chvíli se nesměle ozvala žena, která se dosud potichu modlila. "To bych si snad raději nechala ten vlak ujet a počkala na další," utrousila.

Řidič byl ovšem hodně chladnokrevný a občas prohozené hlášky cestujících ignoroval. A nutno přiznat, že do cíle přijel jen s pětiminutovým zpožděním a cestující navazující vlak opravdu stihli. Při vystupování si ale nešlo nevšimnout, že se znatelně ulevilo i jemu samotnému.

"Ona je to pořád stejná písnička. Jízdní řády jsou postaveny jako letní a bez lidí. Při téhle sněhové kalamitě zažívají šoféři stresů a nerváků habaděj. Snaží se přivézt lidi včas, a tak to občas opravdu vypadá, že musí riskovat víc, než je zdrávo. Ten tlak ze všech stran je obrovský," přiznává jeden ze řidičů ČSAD, který si nepřál být jmenován.

Poslední rána pro špatné řády? Sníh

Za obrovskou zátěž na nervy řidičů považuje současný stav i soudní znalec v oboru zdravotnictví Alexandr Štorek. V podobných situacích je na řidiče podle něj vyvíjen neúměrný tlak. A tohle počasí jim na klidu rozhodně nepřidá. "To může samozřejmě u některých z nich vyvolat úzkost či pocity strachu. A není divu, odpovědnost za lidi, které vozí, není právě malá," přiznává znalec.

Na druhé straně ale dodává, že by měli za volant autobusu usedat řidiči natolik připravení, aby byli schopní podobným tlakům odolávat. Proto při přijetí absolvují testy, které pak musí v pravidelných intervalech opakovat.

"To je povinnost daná zákonem. My řidiče bez psychotestu na autobus ani přijmout nemůžeme. A samozřejmě, že po nich požadujeme, aby i přes veškeré překážky dodržovali zásady bezpečné jízdy," potvrzuje Petr Palovčík, personální ředitel společnosti Icom Transport, kam orlickoústecké ČSAD spadá.

O tom, že je tato podmínka opravdu nutná, se řidiči na vlastní kůži při současných sněhových dnech přesvědčují dvojnásob. "Samozřejmě, pro šoféry je to nápor na nervy. Zvlášť tento týden, kdy byli zejména na Svitavsku naprosto bezmocní a nemohli vůbec nic dělat," uvedl provozní ředitel Veolia Transport Václav Gabriel, který ale doufá, že sněhová kalamita velmi brzy skončí.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video