Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nechutná reklama na film, ohradil se majitel „osvětimského“ autobusu

  12:37aktualizováno  13:37
Svatopluk Strava, který je majitelem autobusu s nevhodnou reklamou na zájezdy do Osvětimi, se ohradil proti slovům režiséra Víta Klusáka a vyjádřil lítost nad celou situací. Tvrdí, že autobus měl sloužit jen pro natáčení a poté ho měli filmaři zbavit všech reklam. Podle Klusáka ale polepy zůstaly z rozhodnutí Stravy.

Dvoupatrovým autobusem Svatopluk Strava vozí běžné turisty, děti na školní výlety nebo lidi z dovolených ze zahraničí. | foto: archiv filmařů

Strava i jeho společnost Balkanbus označili všechna dřívější Klusákova vyjádření za účelová. „Jedná se o naprosto nechutnou reklamu na jeho nový film, který si tímto způsobem inzeruje - nikoliv na jím tvrzené zájezdy, které se nikdy neuskutečnily,“ prohlásil majitel v tiskovém vyjádření.

Strava se ohradil zejména proti Klusákově tvrzení v rozhovoru pro týdeník 5plus2, že majitel firmy polepy nechtěl strhávat, protože to bude výborná reklama na zájezdy do Osvětimi (více jsme psali zde).

„Když pan Strava vymýšlí teorii o tom, že jsme cíleně, zákeřně a záludně sledovali reklamu na můj připravovaný film, je to absurdní. Jak jsme mohli tušit, že si polep na autobusu nechá? Přitom jsme s ním od začátku měli dohodu, že ten polep odstraníme. Vůbec by nás nenapadlo, že rekvizita bude dál putovat světem,“ řekl Klusák v reakci pro iDNES.cz.

Podle Stravy zapůjčila jeho společnost autobus do připravovaného dokumentárního filmu. „Ze strany produkce a pana Klusáka bylo přislíbeno, že polepy autobusu určené pro film, budou do tří dnů od polepení odstraněny na náklady produkční společnosti. K tomu do dnešního dne nedošlo a společnost odstranila polepy na vlastní náklady,“ tvrdí majitel.

Klusák ale podává jiné vysvětlení: „Po dvoudenním natáčení s autobusem jsme měli s grafickým studiem domluveno, že ještě ten večer bude polep odstraněn. Pan Strava ale naší produkční řekl, že se mu to líbí, že by si to rád nechal a že ušetříme za sundání.“

„Balkanbus s.r.o. i pan Svatopluk Strava vyjadřují svoji největší účast všem, kterých se dotkla osvětimská tragédie. Nikdy by tuto tragédii nezneužili pro svoji propagaci či reklamu. Bohužel k tomuto kroku se uchýlil někdo jiný,“ uzavřel své prohlášení Strava.

Ještě na konci minulého týdne však mluvil majitel firmy jinak. „Autobus využívám, nějak vydělávat musím a odstranění nálepek by mi zničilo lak. Odstranění by stálo asi čtyřicet tisíc korun,“ vysvětloval tehdy svůj postoj Strava s tím, že reklamu odstranit nehodlá.

Klusák: Film není o zájezdech. Autobus tam bude pár vteřin

Lítost nad celou situací vyjádřil i Klusák. Podotkl, že se produkce filmu spojí se společností Balkanbus a uhradí jí peníze, které vynaložila na odstranění reklamy z autobusu.

Kontroverzní dvoupatrový autobus měl na sobě polepy s hesly „Arbeit macht frei“ nebo „Výlet za emocemi“. Podle režiséra Klusáka byl polepen jen pro dokument s pracovním názvem Svět podle Daliborka (rozhovor s Klusákem zde).

Klusák upozornil, že takzvaná holokaustová turistika není hlavním tématem filmu. Dokument je portrétem českého neonacisty a zájezd do Osvětimi je až závěrečná scéna ve filmu. Inkriminovaný autobus se v ní objeví pouze na pár vteřin „Rodina se v osmdesáté minutě filmu rozhodne, že si zajede do Osvětimi a objedná si tuto imaginární cestovku, do které jsme zkompilovali, jak některé cestovky vypadají a jak s odkazem holokaustu nakládají,“ doplnil.

Českého autobusu si všimla zahraniční média. Upozornil na něj například server Times of Israel. Vzbudil rozhořčení mezi židovskými čtenáři i přeživšími z koncentračních táborů (více zde).

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zteč mechanizované jednotky na Dnech NATO v Ostravě
PŘEHLED: Co ve volbách slibují strany pro armádu a obranu

Jak se politické strany a hnutí, ucházející se o přízeň voličů ve sněmovních volbách, staví k otázkám zajištění bezpečnosti a obrany? Přinášíme ucelený...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Chce EU zakázat písmeno „Ř“? Dezinformacím na internetu neujdou ani děti

Závislost na internetu, kyberšikana, dezinformace. Těmto rizikům jsou vystaveny všechny děti, které používají internet. Je proto důležité, aby se mediálně...  celý článek

Volba profesora Langdona
Volby jsou tady, musíme něco dělat, hecuje Hanks Čechy ve videokoláži

Sociálními sítěmi se pár dní před sněmovními volbami šíři video, v němž herec Tom Hanks alias Robert Langdon chodí ulicemi Prahy, která je posetá volebními...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.